2005-04-24, 18:25
Medlem
dayms avatar
Hej!

Nu är det som så att jag ska ha en vild krökarfest med packet i min lya på valborg, och undrar vad det finns för fint käk att laga till alla (~6 pers) som kommer över, det ska va både förrätt, varmrätt och efterrätt, men inte bara det, ska självklart bjuda på nåt o dricka till, sen ska jag också ha nåt alla kan tugga på under kvällen som helst ska passa bra med öl eller vitt vin.

Har också märkt att folk börjar bli sjuhelvetes fyllehungriga vid småtimmarna och då ska det också vankas nånting jävligt lättlagat och gott som ska fungera som en bukfylla (eller nåt gott som kan lagas till i förväg?).

Alltså en helkväll fylld med massvis av mat och kröka.

Det får kosta, men vi snackar inte nobellmiddag och rysk kaviar här, samt så är mina färdigheter i köket någorlunda begränsade.
Citera
2005-04-24, 18:57
Medlem
OliTs avatar
Jag är lite upptagen just nu, men jag kan komma med vettiga matförslag senare under dagen. Angående tilltugg fungerar lite blandade smårätter väl, tänk tapas. Ostar, skinka, oliver och liknande är trevlig plockmat. Till öl får jag dock säga att jag inte tackar nej till chilinötter, trots att vissa tycker att det är lite oseriöst. Smakerna fungerar väldigt väl. Angående dryck, jag tycker att du ska blanda vilt. Tjeckisk och Belgisk öl är oftast väldigt bra, Starobrno, Urquell, Staropramen och Zlatopramen är några bra Tjeckiska märken. Jag är dessvärre ingen större vinkännare, men jag är inte tveksam till att du kommer att få flera bra tips.
Citera
2005-04-24, 19:07
Medlem
-jOE!s avatar
Nattamaten fixar du enklast! Fram med en stor kastrull, kok-korv, senap & ketchup - alla får käka hur mycket dom vill!
Citera
2005-04-24, 19:21
Medlem
Tesans avatar
http://www.tasteline.com/document/showdocument.asp?lintDocumentID=2171
Citera
2005-04-24, 20:21
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesan
http://www.tasteline.com/document/showdocument.asp?lintDocumentID=2171

Dom där recepten är lite väl seriösa, och oftast inte alls så enkla att tillaga
Men ska ta o forskare vidare där iaf, tack.
Citera
2005-04-24, 20:23
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag är lite upptagen just nu, men jag kan komma med vettiga matförslag senare under dagen. Angående tilltugg fungerar lite blandade smårätter väl, tänk tapas. Ostar, skinka, oliver och liknande är trevlig plockmat. Till öl får jag dock säga att jag inte tackar nej till chilinötter, trots att vissa tycker att det är lite oseriöst. Smakerna fungerar väldigt väl. Angående dryck, jag tycker att du ska blanda vilt. Tjeckisk och Belgisk öl är oftast väldigt bra, Starobrno, Urquell, Staropramen och Zlatopramen är några bra Tjeckiska märken. Jag är dessvärre ingen större vinkännare, men jag är inte tveksam till att du kommer att få flera bra tips.

Ok, jag vet inte vad tapas ens ÄR, men ska kolla upp det, och förslag på tjeckisk öl var inte helt fel alls, aldrig druckit det själv men hört bra saker.

Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Nattamaten fixar du enklast! Fram med en stor kastrull, kok-korv, senap & ketchup - alla får käka hur mycket dom vill!

Jag börjar helt seriöst bli lite less på den där kokta jävla korven
Citera
2005-04-24, 21:38
Medlem
Bite Sales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Jag börjar helt seriöst bli lite less på den där kokta jävla korven

Då skall du naturligtvis servera den klassiska vickningsmaten pytt i panna. Passar utmärkt på nattkvisten med öl och nubbe.
Citera
2005-04-24, 22:08
Medlem
Hispers avatar
Själv skulle jag föreslå Jansons Frestelse som nattamat, passar till öl och nubbe och kan förberedas så det är bara att värma fram på småtimmarna. Kanske kompletterat med en knäckemacka, smör och vällagrad ost.

Varmrätt: Fransk köttgryta (Böff Borgignon) (Medvetet felstavat) Kanongott, kan förberedas och värmas lagom till middagen.

Förrätt: ? Min svaga sida, har alltid kanonsvårt att komma på vettiga förslag.

Efterrätt: Lyxig glass med färsk frukt? Enkelt och gott. Portvin till det!!
Citera
2005-04-25, 00:37
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Själv skulle jag föreslå Jansons Frestelse som nattamat, passar till öl och nubbe och kan förberedas så det är bara att värma fram på småtimmarna. Kanske kompletterat med en knäckemacka, smör och vällagrad ost.

Varmrätt: Fransk köttgryta (Böff Borgignon) (Medvetet felstavat) Kanongott, kan förberedas och värmas lagom till middagen.

Förrätt: ? Min svaga sida, har alltid kanonsvårt att komma på vettiga förslag.

Efterrätt: Lyxig glass med färsk frukt? Enkelt och gott. Portvin till det!!

Just fan, janssons! får funta på det, men förslaget på köttgrytan va bra, ska nog testa o laga till den under veckan o ge den betyg och se om den lämpar sig danke.

Citat:
Ursprungligen postat av Bite Sale
Då skall du naturligtvis servera den klassiska vickningsmaten pytt i panna. Passar utmärkt på nattkvisten med öl och nubbe.

Njah, blir lite körigt o steka pyttipanna till 7 pers 5 på morgonen
Citera
2005-04-25, 01:24
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kan ni inte steka hamburgare om du inte orkar göra nåt speciellt?

Enligt mig är den optimala maten när man druckit smörgåstårta! Går att förbereda och blir bara godare av att stå en dag i kylen innan man äter den!
Citera
2005-04-25, 13:12
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Just fan, janssons! får funta på det, men förslaget på köttgrytan va bra, ska nog testa o laga till den under veckan o ge den betyg och se om den lämpar sig danke.

Njah, blir lite körigt o steka pyttipanna till 7 pers 5 på morgonen

Jag tror att jag läst någonstans att djupfryst pytt i pann, typ Scan, går att tillreda i ugnen om man skall köra en stor laddning. Rationellt att bara dänga ned i en långpanna och sedan köra på. Men jag har själv aldrig provat, men någon annan kanske har gjort det? Ringa Scans kundtjänst?
Citera
2006-12-30, 13:25
Medlem
massivs avatar
Tapas som förrätt är aldrig fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in