2005-04-24, 17:52
Medlem
Jomazis avatar
Jag ska bygga ett konstigt vapen, det ska vara samma mekanism som används i "patronvapen" av senare modell (salongsgevär etc.) men själva laddningen ska vara separata kulor och krut (licensfritt!) Nu till kruxet: hur får jag igång krutet med ett slagstift?

Det borde inte gå att få igång krutet bara genom att slå rakt in i det, det ger högst troligt inte tillräckligt med motstånd för att tända. Så hur ska man bygga ett dylikt vapen, ska det ligga någon form av tändmedel längst bak eller ska slagstiftet slå in mot själva kulan?

Om jag placerar en papp-platta med ett tändmedel (vad som helst, ex XXmg BLP) längst in, räknas det i lagens mening som en patron då? Går det rentav att bygga patroner i plast och papp utan att vapnet blir licenspliktigt?

Många frågor.... Jag helt grön på detta och ser fram emot er experthjälp
Citera
2005-04-24, 18:03
Medlem
Tafkafs avatar
Vore bättre att ha en slaglåsmekanism. Alltså en nippel utanpå pipan där du fäster en tändhatt. Nippeln är ihålig och förbunden med pipans bakände. Du kommer att få ladda från mynningen men det är större chans att det fungerar såhär.

Ett varningens ord! Om du inte kan bygga vapen så låt bli. Det är avsevärd risk att ett hemmagjort vapen exploderar i händerna på skytten. Eftersom man har huvudet nära pipan när man fyrar av så kan det sluta riktigt illa.
Citera
2005-04-24, 19:34
Medlem
Jomazis avatar
Vad för slags tändhatt rekommenderar du att man använder? Menar du att tändhatten skjuts in separat bakifrån där slagstiftet skulle ha suttit, varefter en "hammare" som spänts av hanen smäller till den?

Givetvis ämnar jag testa vapnet ifråga "på avstånd" ett otal gånger innan jag vågar avfyra det själv. Jag tänker använda en ställning med skydd runt omkring, och flera avfyrningar med den tilltänkta respektive dubbel laddning (man vill ju ha marginaler). Efter varje avfyrning undersöks vapet så att inte sprickor och liknande uppstått.

Materialet och hur det bearbetas har jag läst en hel del om, och farsan min har jobbat i 30+ år med just stål, så det blir inga vattenledningsrör precis
Citera
2005-04-24, 20:21
Medlem
xytrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Jag ska bygga ett konstigt vapen...

Om jag placerar en papp-platta med ett tändmedel (vad som helst, ex XXmg BLP) längst in, räknas det i lagens mening som en patron då? Går det rentav att bygga patroner i plast och papp utan att vapnet blir licenspliktigt?
Eftersom det är ett nytillverkat vapen spelar det ingen roll hur du du än laddar, det är licenspliktigt i vilket fall som helst.
Citera
2005-04-24, 21:54
Medlem
Jomazis avatar
Det var som helsefyr....Hade i och för säg tänkt gå med i en skytteklubb i vilket fall som helst, men detta senarelägger ju det hela.

"...skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner" Det var alltså första delen jag missade.... fanken.

Å andra sidan slipper jag krångla med svartkrut och hemmagjutna kulor och kan gå direkt på kommersiell ammunition i eventuella vapen jag bygger. Jag undrar hur reglerna ser ut för sådana, det lär inte vara alltför vanligt och det verkar finnas någon lag om att serienummer och dylikt ska registreras. Jomazi modell 01, serienr 001
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in