2012-12-16, 02:37
Medlem
Erik Östs avatar
Om man hoppat upp på vågen här och sedan tar sig till ekvatorn och väger sig. Väger man mindre då?

" Omkretsen* vid ekvatorn är cirka 40 075 kilometer, vilket* betyder att en punkt på jordytan någonstans* längs ekvatorn* rör sig runt jordens mitt med en hastighet på ungefär 1 670 kilometer i timmen. På våra bredd*grader blir rotationshastigheten* mindre och i höjd med Stockholm är den till exempel* runt 860 kilometer i timmen."
Citera
2012-12-16, 02:39
Medlem
Ja, gravitationen är inte konstant över hela jordens yta. Vikten förändras eftersom den beror på gravitationen medan din massa är konstant.
Citera
2012-12-16, 03:34
Medlem
Opacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Om man hoppat upp på vågen här och sedan tar sig till ekvatorn och väger sig. Väger man mindre då?

" Omkretsen* vid ekvatorn är cirka 40 075 kilometer, vilket* betyder att en punkt på jordytan någonstans* längs ekvatorn* rör sig runt jordens mitt med en hastighet på ungefär 1 670 kilometer i timmen. På våra bredd*grader blir rotationshastigheten* mindre och i höjd med Stockholm är den till exempel* runt 860 kilometer i timmen."

Äter du på resan härifrån till ekvatorn? annars kan jag garantera att du gått ner i vikt
Citera
2012-12-16, 09:45
Medlem
bjornebarns avatar
Som nämnt, ja, främst därför att jordens rotation gör att den inte är perfekt sfäriskt utan lite tillplattad, så att polerna hamnar närmare centrum och ekvatorn hamnar längre ifrån centrum. Ökningen i rotationshastighet ger också ett litet bidrag, på någon promille har jag för mig.
Citera
2012-12-16, 10:09
Medlem
Jooncs avatar
här är en färgkodad karta över avvikelser från g₀.
Angående enheten Gal:

The gal, sometimes called galileo, (symbol Gal) is a unit of acceleration used extensively in the science of gravimetry.[1][2][3] The gal is defined as 1 centimeter per second squared (1 cm/s2).

Det går alltså 981 Gal på g₀, eller 981000 mGal på g₀. Avvikelser på ±70 mGal är alltså väldigt små, procentuellt sätt.
Citera
2012-12-16, 10:28
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst

Om vi bortser från lokala effekter, framför allt höjd över havsytan, så beror jordens ovala form på rotationen. Om kraften skulle vara starkare vid polerna hade vattnet tryckts därifrån mot ekvatorn. Det är ett jämnviktssystem, vattenytan definieras i princip av hur stark gravitationen är och kommer bara vara stabil där g är detsamma för olika platser på jorden. Denna approximation gäller bara rotationskraften och jordens form, inte lokala skillnader.
Citera
2012-12-16, 16:51
Medlem
Riiikards avatar
Hur mycket mindre snackar vi? :O
Citera
2012-12-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
g är ungefär 9,83 m/s² vid polerna och 9,76 vid ekvatorn.
Citera
2012-12-16, 20:04
Medlem
Vikten är oberoende av var du befinner dig. Tyngden varierar däremot.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyngd
Citera
2012-12-20, 12:42
Medlem
-taki-s avatar
Det beror på vilken typ av våg som används. Är det en balansvåg märks väl ingen skillnad. Baseras mekanismen på någon slags fjädereffekt kommer avvikelser i g in i bilden.
Citera
2012-12-20, 12:47
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Du kan räkna på det.
Formlen lyder G=m*g

G= tyngden
m= massan
g=tyngdaccelerationen
Citera
2012-12-20, 15:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Vikten är oberoende av var du befinner dig. Tyngden varierar däremot.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vikt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyngd

Så är det naturligtvis och det är alltid förvånansvärt många som blandar ihop begreppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in