2012-12-15, 23:40
Medlem
Hur ska man lösa en denna uppgift?

"Vätgas och kvävgas i molförhållandet 3:1 blandas vid 450 grader celsius. En del av gaserna omvandlas till ammoniak så att när jämvikt ställt in sig består gasblandningen av 9.6 vol% NH3, 22.6 vol% N2 och 67.8 vol% H2. Totala trycket är 50 atm.

Bestäm jämviktskonstanten för reaktionen?"

Har klurat på detta ett bra tag nu. Vänt och vridit på alla enligt mig tänkbara sätt. Men jag tycks missa något. Det hela är säkert skitsimpelt (alltså att jag missat något helt uppenbart) i slutändan, men just nu har jag hjärnsläpp. Någon vänlig skäl som kan hjälpa mig lösa talet?

Facit säger: 5.2*10^(-5)
Citera
2012-12-15, 23:43
Medlem
Dawkinseans avatar
Lördagskväll. Allvarligt?

Jag svarar Avogrado
Citera
2012-12-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Lördagskväll. Allvarligt?

Jag svarar Avogrado

Tentaplugg..
Citera
2012-12-16, 00:02
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civing
Tentaplugg..

Känner med dig. Kommer ihåg att just jämviktsberäkningarna var kluriga som fan, trots att grundteorin var rätt simpel.

Du har tyvärr ingen hjälp alls att vänta av mig, men jag skickar ett stort stycke uppskattning för att du faktiskt biter ihop och kämpar på en lördagskväll (så som jag gjorde och så som jag hoppas att mina barn kommer att göra vad det lider). Hang in there!!!

Citera
2012-12-16, 00:09
Medlem
pyro860s avatar
Jag tror du använder dig av vol%=tryck% och sen får du ut gasernas partialtryck vid jämvikt och sätter in eller något liknande?

Ang. Plugga på lördagar. Well.. Det får man göra ibland. Skjutit upp det tre dagar nu för jag haft annat att göra så jag är lite pepp på att räkna nu
Citera
2012-12-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Känner med dig. Kommer ihåg att just jämviktsberäkningarna var kluriga som fan, trots att grundteorin var rätt simpel.

Du har tyvärr ingen hjälp alls att vänta av mig, men jag skickar ett stort stycke uppskattning för att du faktiskt biter ihop och kämpar på en lördagskväll (så som jag gjorde och så som jag hoppas att mina barn kommer att göra vad det lider). Hang in there!!!

Tack för uppskattningen iaf då. Men om du orkar imorgon så får du mer en gärna de det ett försök. Har gett talet såpas mycket uppmärksamhet att jag bara måste få veta hur jag löser det.

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag tror du använder dig av vol%=tryck% och sen får du ut gasernas partialtryck vid jämvikt och sätter in eller något liknande?

Ang. Plugga på lördagar. Well.. Det får man göra ibland. Skjutit upp det tre dagar nu för jag haft annat att göra så jag är lite pepp på att räkna nu

Det är exakt i dom banorna som jag har arbetat hittills.. Men jag får det inte att stämma. Det finns ju givetvis chansen att det är fel i facit också. Fast jag tror inte det.

Så då började jag istället tänka i banorna att jag kanske måste använda mig av ideala gaslagen eller något (för att istället få fram jämviktskonstanten med hjälp av koncentrationen) .-Fast det var också då som jag insåg att jag antagligen var helt ute och cyklade (eller?) och faktiskt behövde hjälp på riktigt!

Fast sen har jag också hållit på ett tag nu, och man blir ju inte smartare när man blir trött..

Edit:-Kanske märks på min grammatik.. haha (pallar inte fixa den så länge ni kan läsa vad jag skriver)
Citera
2012-12-16, 01:12
Medlem
aja, går och lägger mig nu! Men ni får hemskt gärna hjälpa mig att lösa uppgiften (om någon vet hur man gör?). Skulle verkligen uppskatta det!

God natt så länge!
Citera
2012-12-17, 07:23
Medlem
dxdps avatar
3H2 + N2 -> 2NH3

=> K = P_NH3^2/(P_H2^3*P_N2)

P_i = P_t*v där P_t är totaltryck och v är vol% ger:
P_NH3 = 50 atm * 9.6 * 10^(-2)
P_N2 = 50 atm * 22.6 * 10^(-2)
P_H2 = 50 atm * 67.8 * 10^(-2)

Ger:

K ~= 5.2 * 10^(-5)

Observera att jämviktskonstanten saknar enhet och att trycken delas med 1 bar ~= 1 atm så vi kan helt enkelt bara räkna:

K = (50 * 9.6*10^(-2))^2/((50*67.8*10^(-2))^3*50*67.8*10^(-2))

och varför jag skriver 22.6*10^(-2) istället för 0.226 är för att jag var trög när jag började med 9.6 % och fortsatte därför ...
Citera
2012-12-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
3H2 + N2 -> 2NH3

=> K = P_NH3^2/(P_H2^3*P_N2)

P_i = P_t*v där P_t är totaltryck och v är vol% ger:
P_NH3 = 50 atm * 9.6 * 10^(-2)
P_N2 = 50 atm * 22.6 * 10^(-2)
P_H2 = 50 atm * 67.8 * 10^(-2)

Ger:

K ~= 5.2 * 10^(-5)

Observera att jämviktskonstanten saknar enhet och att trycken delas med 1 bar ~= 1 atm så vi kan helt enkelt bara räkna:

K = (50 * 9.6*10^(-2))^2/((50*67.8*10^(-2))^3*50*67.8*10^(-2))

och varför jag skriver 22.6*10^(-2) istället för 0.226 är för att jag var trög när jag började med 9.6 % och fortsatte därför ...

Men haha, jag hade gjort exakt samma sak (i min uträkning på pappret, på första försöket dessutom) men har tryckt fel på räknaren var enda gång (och jag vet att jag provade detta typ 3 gånger..). Man ska uppenbarligen inte räkna kemi efter en viss tid på lördagskvällar. Tack för svaret!

Du vill inte ens veta vilka typer av lösningar som jag sedan försökt mig på...

Men som sagt, tack!
Citera
2012-12-17, 17:09
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civing
Tack för uppskattningen iaf då. Men om du orkar imorgon så får du mer en gärna de det ett försök. Har gett talet såpas mycket uppmärksamhet att jag bara måste få veta hur jag löser det.

Ledsen kompis. Skulle inte klara det ens om mitt liv hängde på det tror jag...

Edit - Jag menade följande såklart:
Senast redigerad av Dawkinsean 2012-12-17 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in