• 1
  • 2
2012-12-24, 12:31
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Ok, yta per katt enligt lag är nu konstaterat. Detta forum handlar om ekonomi inte om vad som är lämplig yta för katter så vi släpper den diskussionen.

/Mod
Citera
2012-12-27, 02:42
Medlem
Underhållsbidrag är om du har barn och är skild. Du pratar om försörjningssöd.

Problemet är väl att bor du med en kompis så räknas ni som sambos som är försörjningspliktiga och då kommer kompisens inkomster att räknas samman med dina.
Det i sin tur kan bli litet extra jobbigt om ni pga att din kompis får försörja dig blir sur och ni flyttar isär och sambolagen kan träda i kraft.
Citera
2012-12-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
hur kommer det sig att du har tre katter?
är det speciella raser?

ont: hur gammal är du? aktivitetsstöd?

Varför jag har tre katter är egentligen inget du behöver veta för att kunna svara på om två personer kan flytta in tillsammans i en lägenhet även om den ena har 8000 kr inkomst eller mindre varje månad.
Det är inga speciella raser, det är min familj helt enkelt.

Jag fyller 20 i januari. Vet du om man kan ansöka om aktivitetsstöd samtidigt som underhållsbidrag? Jag har nämligen hört att aktivitetsstöd till ungdomar kan ligga på 1000 kr och då måste du dessutom vara hos något som kallas "personalpartner" i 8 timmar varje dag måndag-fredag. Att lägga 8 timmar varje dag för att lära sig hur man söker jobb (vilket jag redan vet hur man gör) för 1000 kr känns kanske inte särskilt lockande. Då kan man ju hellre jobba under de 8 timmarna och får ut betydligt mer än 1000 kr. Men ja, får man ett jobb är man ju inte av behov av sådant stöd. Jag vet dock inte hur pass sant det där om aktivitetsstödet är, det är bara något jag har hört.
Citera
2012-12-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krabask
Underhållsbidrag är om du har barn och är skild. Du pratar om försörjningssöd.

Problemet är väl att bor du med en kompis så räknas ni som sambos som är försörjningspliktiga och då kommer kompisens inkomster att räknas samman med dina.
Det i sin tur kan bli litet extra jobbigt om ni pga att din kompis får försörja dig blir sur och ni flyttar isär och sambolagen kan träda i kraft.

Men då man bara är vänner ska man väl knappast behöva försörja varandra? Jag trodde det bara gällde ifall man var ett par.

Jag kollade upp det, har ingen säker info men enligt folk på andra forum blir man bara försörjningspliktig om man lever under äktenskapsliknande förhållanden, vilket vi inte skulle göra. Vi har absolut inget sådant intresse av varandra.
Senast redigerad av Syrrann1993 2012-12-29 kl. 12:09.
Citera
2012-12-29, 12:41
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syrrann1993
Dit jag ska flytta kan jag säga att det är rätt kört på jobbfronten.

Varför inte flytta dit jobben finns då?
Citera
2012-12-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Varför inte flytta dit jobben finns då?

Den frågan har jag fått många gånger. Men då det här blir första gången jag flyttar helt själv, utan min pojkvän så känns det bättre att flytta till min barndomsstad, jag har alla vänner där och hela min familj. Däremot så lär jag söka alla jobb nere i Sundsvall. Det spelar ju inte så stor roll vart man bor till att börja med egentligen, man kan ju ändå söka jobb i hela Sverige och får man ett jobb så flyttar man dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in