• 2
  • 3
2012-12-24, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Vad vet du om det ?
Vet om vad?
Vad jag vet om vad jag för tillfället uppfattar som sant?
Citat:
ibland tror jag flashback e ett gäng tonåringar som inte fattar något om livet...
Ska jag tolka det som ett försanthållande av utsagan "Dom som lämnat tonåren och blivit vuxna har fattat något om livet." ?
Citera
2012-12-24, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowbro
Står fortfarande vid att objektiv kunskap inte existerar, speciellt inte när det kommer till smaker.
Kan en norm vara subjektiv? Och tillhöra subjektet Massan?
Citera
2012-12-24, 02:41
Medlem
Citat:
Ni e fan snabbare i att dömma folk än kristna
Det där är ett bra exempel på en punkt där diskussionen har en möjlighet att bli riktigt intressant, och ge deltagarna möjlighet att lära sig något om sig egen inblandning i "dom andra",
men där också känslan av att inte vilja banka huvudet i en betongvägg gör att jag snarare låter det hela falla.
Citera
2014-08-20, 16:08
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegemonikon
Skulle vilja hävda att detta är en högst subjektiv uppfattning och inte har något med kunskap att göra.

Detta är en motsägelse eftersom det alltid finns någon som tycker det är gott, och därför är den inte "förankrad i naturen". Samtidigt är "ska betraktas som mentalt störd" också en väldigt subjektiv moralkaka (hurvida den är allmänt vedertagen eller inte).

Det är moraliska utsagor från majoriteten, finns inget som håller detta för objektivt sant. Det är bara att inse att objektiv kunskap inte existerar, även om vetenskapen säger sig hålla på med sådant kan ingen bevisa dess existens. Vi måste alltid anta något för att göra det till fakta. (A=A)

Subjektiv kunskap:
Kaviar är gott, Solen är gul, godhet är bra.

"Objektiv" kunskap:
1 + 1 = 2

Denna post är 2 år gammal men måste fråga så jag förstår, Är subjektiv något man antar?
och objektiv något man vet? eller kan det bara tillämpas då man pratar om sådana saker?

En tanke kan ju varken vara fel rätt eller ingen dera beroende på vem som får den hör den och tycker den. :P
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in