2013-05-07, 13:01
Medlem
Quarrels avatar
Barometern: Inga nya tips om mordet
Citat:
– Det tydligaste var nog att den oro som vi märkt av tidigare gånger vi varit uppe med bilen har lagt sig. Det har lugnat ned sig väsentligt, det märkte både Th*mas L*nnqvist och jag.
Citera
2013-05-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
20 juni 1988 i Hultsfred, Villa
Guldsmycken till ett värde av 30 000 kr stals under helgen den 18-19 juni från en villa i Hultsfred. Dörren var låst men ett fönster var öppet. Polisen har inga spår efter gärningsmannen.

Av fuppen 2006 (VÖ:s dödsfall) så framgår att PK vet hur man ”bankar” på fönster utifrån för att få fönsterhakar att ”hoppa” av om de inte är ordentligt låsta. Han kan alltså teoretiskt ha fått upp fönstret trots att detta var stängt och stulit smyckena men jag tycker även att detta känns långsökt och inte överensstämmande med PK:s MO.

13 juni 1990, Vårgårda Stiftsgård i Rimforsa
Ett kassaskåp med 50 000 kr stals av tjuven som tagit sig in genom ett fönster. Trolig tidpunkt för brottet var klockan 02.00. Polisen har inga spår.

Samma resonemang som i punkt 1. Rimforsa ingår inte i PK:s närområde. Däremot kan han teoretiskt ha varit där med jobbet på konferens och ”upptäckt” stället. Jag tycker dock inte att det känns sannolikt att PK skulle varit inblandad.

Tack för att du ännu en gång har lagt ned ett stort arbete på att ta fram fakta.

Som vanligt kan man bara spekulera. Kanske började PK sin karriär med att stjäla för att sedan gå vidare till att stjäla och elda innan han tar det sista steget och blir både mordbrännare och tjuv. Det är ett oerhört stort steg från att vara en laglydig vänlig människa till att sedan ta livet av sin egen mamma och hennes sambo och några år senare göra om samma sak med två av sina bästa vänner. Men övning ger färdighet.

Nu är jag tillbaka i min vinterboning, 60 mil från Öland. När man är på plats på Norra Öland känner man av det tunga täcket av sorg och tragedi på ett helt annat sätt än när man har ett visst fysiskt avstånd från platsen. Hoppas att gårdagens minnesstund hjälpte till att lätta något på den tyngden.
Citera
2013-05-07, 14:12
Medlem
countrychicks avatar
Kort artikel om minnesstunden för Annika och Gustaf.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16733837.ab
Citera
2013-05-07, 18:53
Medlem
Hej!

Jag har läst fup. Från förra branden och vid ett ställe klickade det i huvet på mig och det var någon i vittnesförhören som hade hört av dottern eller annan bekant om att pk varit ute i hagen/ängen och slagit i gräset som om han letade efter nåt och att hon upplevt det som konstigt.
Efter det så sades det inget mer om detta.

Personligen tror jag att man med en rejäl insats kommer att hitta en kniv i området mellan hem och brandplats, denna kniv är en lång morakniv med träskaft och läderslida.
Jag har sett den i bältet och tror att jag minns den rätt väl, konstigt att inga andra i förhören i pk:s närhet nämnt detta.
Jag vet att den "alltid" var med i bältet.

Brytkniv snackas det om, men den visan tror jag inte på.
Tack för ordet.
Citera
2013-05-07, 19:17
Medlem
Citat:
Mer från Östran.

http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Laagt-straff-foer-att-doeda-en-hund

Att skadegörelsen avsåg Seppo skrev jag redan i inlägg #1430 så det är ju ingen nyhet för den som följer tråden.

Vem är Seppo? Eller menar du Sasso?
Citera
2013-05-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildboar666
Personligen tror jag att man med en rejäl insats kommer att hitta en kniv i området mellan hem och brandplats, denna kniv är en lång morakniv med träskaft och läderslida.

Jag har sett den i bältet och tror att jag minns den rätt väl, konstigt att inga andra i förhören i pk:s närhet nämnt detta.
Jag vet att den "alltid" var med i bältet .

I ett par av de lokala dagstidningarna från september 2006 och vid tiden för rättegången 2007 nämndes det att PK på brandnatten gick omkring med en slidkniv i bältet. Det skrevs i samband med att en kvinnlig polis tyckte att PK hade "en konstig, alternativt underlig attityd" när han gick runt och småpratade med brandmännen som försökte släcka hans mammas brinnande hus. I Fup har jag för mig att de nämner något om PKs attityd men inte ett ord om kniven. Jag blev också förvånad att det inte nämndes i Fup.

När PK berättade att dottern varit ute i hans skor och att hon slog med något i marken tror jag att det var ett försök av PK att på förhand skaffa en bra förklaring om någon skulle hitta fotspår efter PK. Den kommentaren i sig borde vara en anledning för polisen att leta extra noga just där. Hoppas att de verkligen gjorde det. Men eftersom man hittar många fornfynd på Öland kan man kanske hitta resterna av en morakniv sex år senare.
Citera
2013-05-07, 21:47
Medlem
3. 20 juni 1988 i Hultsfred, Villa
Guldsmycken till ett värde av 30 000 kr stals under helgen den 18-19 juni från en villa i Hultsfred. Dörren var låst men ett fönster var öppet. Polisen har inga spår efter gärningsmannen.

Av fuppen 2006 (VÖ:s dödsfall) så framgår att PK vet hur man ”bankar” på fönster utifrån för att få fönsterhakar att ”hoppa” av om de inte är ordentligt låsta. Han kan alltså teoretiskt ha fått upp fönstret trots att detta var stängt och stulit smyckena men jag tycker även att detta känns långsökt och inte överensstämmande med PK:s MO.

Var inte fönstret öppet? Då behövde ju inte tjuven "banka" upp det
Citera
2013-05-07, 22:15
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett
3. 20 juni 1988 i Hultsfred, Villa

Var inte fönstret öppet? Då behövde ju inte tjuven "banka" upp det

Jo, det klart att fönstret kan ha varit öppet redan innan tjuven dök upp. Det framgår dock inte av artikeln några närmare omständigheter kring det hela. Jag tycker dock personligen att det synes märkligt att man är borta hela helgen och låser dörren men lämnar ett fönster öppet men det klart att villaägarna kan ha glömt att stänga fönstret av misstag. Det kan förstås också röra sig om ett försäkringsbedrägeri eller något liknande. Jag tror hur som helst inte att PK är inblandad i stölden.

Om vi förutsätter att PK är skyldig till morden i Mellby så kan vi konstatera att offrens smycken inte stals vid det tillfället. Naturligtvis så är det en stor risk att stjäla just smycken eftersom ifall dessa påträffas hos gärningsmannen så ger det polisen bevisning att gärningsmannen varit på brottplatsen. Smycken måste också omsättas till kontanter och även då kan polisen spåra smyckena till gärningsmannen. I alla fall rent hypotetiskt.
Citera
2013-05-07, 22:17
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Vem är Seppo? Eller menar du Sasso?

Du har helt rätt, jag menar Sasso. Har ingen aning vad jag fick Seppo ifrån.
Citera
2013-05-07, 23:28
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildboar666
Hej!

Jag har läst fup. Från förra branden och vid ett ställe klickade det i huvet på mig och det var någon i vittnesförhören som hade hört av dottern eller annan bekant om att pk varit ute i hagen/ängen och slagit i gräset som om han letade efter nåt och att hon upplevt det som konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
När PK berättade att dottern varit ute i hans skor och att hon slog med något i marken tror jag att det var ett försök av PK att på förhand skaffa en bra förklaring om någon skulle hitta fotspår efter PK. Den kommentaren i sig borde vara en anledning för polisen att leta extra noga just där. Hoppas att de verkligen gjorde det. Men eftersom man hittar många fornfynd på Öland kan man kanske hitta resterna av en morakniv sex år senare.

Jag har också funderat på det där. Jag tycker också att det är konstigt att PK tar upp och pratar om saker som är ganska oväsentliga med folk. Det ger en bestämd känsla av att han vill "plantera" information hos andra människor som han själv har nytta av. Som att dotterna har varit ute och sprungit i hans skor och slagit med en pinne på ängen på kvällen i mörkret. Följande förhör är från fuppen men Barbros bror M och hans hustru H.

Citat:

Citat:

Han berättar också att han sett brandvarnaren hemma hos Barbro utan batterier för allt och alla. Vid första tillfället hade han sett den utan batterier för några veckor sen och i slutändan var det några dagar innan branden. Det är Pierres eviga tjat om brandvarnare med allt och alla och hur noga de själva minsann alltid varit hemma med det hela (fast de dagen efter branden åker till Kalmar för att köpa flera stycken brandvarnare) som fått mig att tro att brandvarnara spelat en stor roll i hans planerande av mordbranden i Mellby. Jag tror att han egentligen "bara" ville bränna Barbro och Tjobben inne för att kvittera ut arv ch försäkringsersättningen för huset, men i sitt försök att eliminera husets brandvarnare har han lyckats väcka Barbro och Tjobben och varit tvungen att taga dem av daga innan han tände på.

PK gjorde sig illa i badrummet i samband med telefonsamtalet på natten om att det brann i Mellby. Lotta säger i första förhöret att "det var blod överallt", hon säger också till Barbros granne (hustrun) att PK "bloa ner överallt" i samband med att han skulle ringa upp grannen och att det var därför han ringde två gånger i rad på natten.

Citat:

Polisens tekniker hittade som bekant inget som kunde ha orsakat Pierres skada i badrummet. Min personliga teori är att han hade tagit en dusch när han kom hem och när telefonen ringde och Lotta kom så var han i full färd med att skrubba rent mordvapnet, dvs, morakniven. När Lotta kommer inrusande i badrummet så skär han sig på denna när han gömmer undan den så hon inte ska se den.

På väg till Mellby bestämmer han sig för att dumpa kniven, han hoppas att den är tillräckligt rengjord men för säkerhetsskull så slänger han den ifrån sig på väg till Mellby. Bilvägen från PK:s hus går utmed den äng där dottern gått och slagit med pinnen. Han är sen själv ute och går på ängen och slår med en pinne i skymningen/mörkret för att försöka hitta kniven för att göra sig av med den "ordentligt". Kanske lyckas han också med detta.

Jag tror att PK tror att han är smartare än han egentligen är. Han är duktig på att manipulera folk och han har troligtvis kommit undan med mord. Det ger antagligen en känsla av oövervinnerlighet.

Han tror att han kan tänka ut "smarta saker" att säga till andra för att på så sätt skapa sig trovärdiga förklaringar till sitt beteende. Han räknar iskallt med att alla ska köpa det han säger som trovärdiga sanningar. Varför skulle folk inte göra det? Hans ena persona, det han visar för de flesta, är ju den snälla nallebjörnen.

Pierre har dock en annan sida som flera personer berättat om (för mig). Det är personer som känt Pierre hela livet och haft mycket och nära kontakt med honom. Den sidan är ingen snäll nallebjörn. Det är en jävligt förbannad grizzly. Det är ingen slump att det var rätt många som trodde att Pierre var skyldig till Mellby direkt efter mordbranden där. Hade han bara varit den snälla nallebjörnen med lite dålig koll på räkningarna så hade inte varit så många som tipsat polisen om att han var den skyldige direkt efter mordbranden.
Citera
2013-05-08, 00:31
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Jag tror att PK tror att han är smartare än han egentligen är. Han är duktig på att manipulera folk och han har troligtvis kommit undan med mord. Det ger antagligen en känsla av oövervinnerlighet. Han tror att han kan tänka ut "smarta saker" att säga till andra för att på så sätt skapa sig trovärdiga förklaringar till sitt beteende. Han räknar iskallt med att alla ska köpa det han säger som trovärdiga sanningar. Varför skulle folk inte göra det? Hans ena persona, det han visar för de flesta, är ju den snälla nallebjörnen.

Jag glömde slutsatsen i mitt eget inlägg. Problemet är att Pierre inte är så smart som han tror. Han är absolut inte korkad men inte fullt så intelligent som han själv tror heller. Det är därför han inte klarar av att manipulera folk "hela vägen" och när han ska "plantera" sina smarta förklaringar hos andra så går han lätt till lite överdrift. Det blir lite för mycket detaljer i hans berättelse för att det ska vara riktigt trovärdigt. Berättelserna känns lite uttänkta och konstruerade. Tycker jag.

Jag tror att Pierre har en lite problem med frontalloberna/pannloberna. Det stämmer ganska bra med både hans ekonomi, hans liv och de brott han är misstänkt för.
Citera
2013-05-08, 01:14
Medlem
why123s avatar
countrychik du länkade tidigare till Annikas reseblogg. Jag tittade igenom den som hastigast för några dagar sedan, och om jag inte missminner mig finns det ett inlägg från den 13 december 2012 där det står (minns inte riktigt nu) att inlägget är gjort från Thailand.

Det finns säkert en enkel förklaring till detta, men min hjärna går inte direkt för högtryck nu, om jag säger så.

I övrigt är det precis som du skrivit, det är verkligen tragiskt, detta paret verkade älska att resa och verkade tillfreds med livet. Jag undrar hur PK fungerar om han är skyldig till detta, och det verkar onekligen så, ordet vän har fått en helt ny innebörd med tanke på hans handlingar nu (och förmodligen tidigare).
Senast redigerad av why123 2013-05-08 kl. 01:19. Anledning: ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in