2013-05-01, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det här måste väl vara bland de ruskigaste morden vi haft i landet.
Nästan Stenbergapyromanen-klass. Kids, kolla på FB!
Citera
2013-05-01, 21:02
Medlem
Jag tycker också att CC:s inlägg är välskrivna och intressanta. Om det PK har miljonskulder och kronofogden på besök titt och tätt, tror jag att han kan ha tagit med geväret för att tvinga BO1 alt. BO2 att göra en överföring via internetbanken på åtminstone några hundra tusen. PK visste sannolikt att ett arv nyligen utfallit. Eventuellt kan han ha sökt efter kontanter/andra värdesaker i Flakeböle efter morden. Möjligtvis fann han också det innan han avvek från platsen den 13 december. Det var en naturlig tidpunkt för att ha upptänt i hemmet, och det skulle ha sett ut som att de båda brottsoffren var hemma.
Citera
2013-05-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Jag tycker också att CC:s inlägg är välskrivna och intressanta. Om det PK har miljonskulder och kronofogden på besök titt och tätt, tror jag att han kan ha tagit med geväret för att tvinga BO1 alt. BO2 att göra en överföring via internetbanken på åtminstone några hundra tusen. PK visste sannolikt att ett arv nyligen utfallit. Eventuellt kan han ha sökt efter kontanter/andra värdesaker i Flakeböle efter morden. Möjligtvis fann han också det innan han avvek från platsen den 13 december. Det var en naturlig tidpunkt för att ha upptänt i hemmet, och det skulle ha sett ut som att de båda brottsoffren var hemma.

Sökt efter pengar och värdesaker, ja, gjorde han säkert. Överföra via internet under hot: alldeles säkert nej. Skulle ju i högsta grad peka ut honom som misstänkt att en stor summa överförs till PK från BO, timmarna senare mördas BO. Inte troligt. En hel del svarta pengar - som inte skulle gå att spåra - hade säkert Gustaf ganska nära till hands, kanske ute i kontoret beläget i garaget. Detta visste sannolikt GM om redan innan morddagen.
Citera
2013-05-01, 21:14
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Skitbra skrivet, jag tror på den teorin.

Kom på en sak, de bodde ju på hotell Malmen och måste alla ha skrivit in sig i hotelliggaren.
Angående alibit, Det går ju att kolla.
Undrar vem som betalade notan, kanske de betalade cash med stulna pengar.

Verkligen förvånande att sambon är med på att göra en utflykt med hotell, musicalbesök och julklappshandel på NK, när familjen är på ruinens brant! Hon är ju en vuxen människa som borde ta eget ansvar. Eller är hon med på kriminell verksamhet......

Familjen har alltså livnärt sig till stor del på lån och på folks godhet, på arv från folk som blivit mördade och antagligen stulna pengar från vänner som mördats.
Snacka om blodspengar.
Citera
2013-05-01, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Kom på en sak, de bodde ju på hotell Malmen och måste alla ha skrivit in sig i hotelliggaren.
Angående alibit, Det går ju att kolla.
Undrar vem som betalade notan, kanske de betalade cash med stulna pengar.

Verkligen förvånande att sambon är med på att göra en utflykt med hotell, musicalbesök och julklappshandel på NK, när familjen är på ruinens brant! Hon är ju en vuxen människa som borde ta eget ansvar. Eller är hon med på kriminell verksamhet......

Familjen har alltså livnärt sig till stor del på lån och på folks godhet, på arv från folk som blivit mördade och antagligen stulna pengar från vänner som mördats.
Snacka om blodspengar.
Bara en gissning hur samtalet kan ha gått till:
- Jag har vunnit 50 papp på hästar. Ska vi unna oss en helg i Stockholm när vi har det så jobbigt?
- Kanon!
Sambon kan ju knappast ha förutsett att pengarna har kommit från mördade, i vart fall inte innan hon vet att mordet ägt rum.
Hade folk inte fattat kortsiktiga ekonomiska beslut hade inte Lyxfällan funnits...
Citera
2013-05-01, 21:21
Medlem
Outsider-Man: Det är möjligt att PK visste eller hade teorier om var eventuella svarta/vita pengar kunde finnas. Om de fanns i garaget/kontoret, borde det ha varit smidigare för PK att hämta dessa när BO1&2 sov i sitt boningshus. Då behövdes det alls inte att döda dem, och PK skulle förmodligen ha varit på fri fot idag. Återigen pekar det på att det kan röra sig om ett rånmord med inslag av lustmord.
Citera
2013-05-01, 21:35
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Bara en gissning hur samtalet kan ha gått till:
- Jag har vunnit 50 papp på hästar. Ska vi unna oss en helg i Stockholm när vi har det så jobbigt?
- Kanon!
Sambon kan ju knappast ha förutsett att pengarna har kommit från mördade, i vart fall inte innan hon vet att mordet ägt rum.
Hade folk inte fattat kortsiktiga ekonomiska beslut hade inte Lyxfällan funnits...

De har tydligen missat att titta på lyxfällan och lära.
-Kanon - är fel svar. Rätt svar. -Bra då använder vi de 50 tusen till att komma ikapp, så vi slipper lämna hus och hem.
Citera
2013-05-01, 21:39
Medlem
HouseOfSands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neskens74
Ja, du är ju en klok 'gumma' så jag litar och tycker din teori verkar trolig. En fråga bara: finns det vittnen på att han kom upp till Stockholm? Eller åkte iväg alls. Jag hörde senast jag var nere att han hade sätts i Löttorp den 14:e. Frågan är om han fick tag i pengar alls.

Ja, han sågs den 14e av många i Löttorp. Vad som är oklart är varför han inte åkte med resten av familjen till Stockholm utan istället beställde en resa i all hast samma dag med Silverstrands bussar som göra dagliga turer från Norra Öland till Stockholm.

Har ingen aning om hur det passar in i bilden av mordet då han kunde haft mycket starkare alibi om han bara tagit bilen och helt enkelt ljugit och sagt att kommit på avvägar under resan om någon ifrågasatt varför han inte ankom till Stockholm samtidigt som resten av familjen.

För övrigt så borde MGM kommit över minst 30' i kontanter då A och G skulle resa till Thailand bara några dagar senare och antagligen hade en lite större reskassa liggandes hemma. Ovanpå dessa fanns säkert svarta som lär ha legat i någon oansenlig låda i garaget om inte G då grävde ner allt i skogen...dock inte så troligt att allt är nergrävt då det är rätt segt att hacka igenom tjälen under vinterhalvåret.
Citera
2013-05-01, 21:42
Medlem
Angående potentiell större banköverföring under hot, så har MGM tidigare fått ett antal överföringar. Att nu få en större överföring tror jag MGM skulle känna att det var helt ok. Om han sedan befinner sig på en helt annan plats när branden upptäcks, har han ju alibi. Han kan hävda att BO1 alt. 2 frivilligt förde över pengarna till honom, de är inte där och säger emot.

Nu har jag ingen insyn i de faktiska förhållandena i Flakeböle, men med tanke på MGM:s skuldbörda samt arvet etc. tror jag att större belopp ingår motivet. Även i Mellby 2006 ska det ha rört sig om hundratusentals kronor upp till miljonbelopp.
Citera
2013-05-01, 21:44
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Sökt efter pengar och värdesaker, ja, gjorde han säkert. Överföra via internet under hot: alldeles säkert nej. Skulle ju i högsta grad peka ut honom som misstänkt att en stor summa överförs till PK från BO, timmarna senare mördas BO. Inte troligt. En hel del svarta pengar - som inte skulle gå att spåra - hade säkert Gustaf ganska nära till hands, kanske ute i kontoret beläget i garaget. Detta visste sannolikt GM om redan innan morddagen.

Problemet med att sno värdesaker är att dessa måste pantas för att man ska få ut pengar för dem och det är risky business och det tar också tid - Pierre behövde pengar bums. Dessutom så kanske sambon börjar ana ugglor i mossen om Pierre kommer hem från jobbet med en tomtesäck med silverbestick och ljusstakar efter jobbet... Sen tror jag inte att Pierre har varit inne och letat värdesaker i bostadshuset eftersom middagen stod framdukad. Hade Pierre varit inne hade han sett det och troligtvis försökt röja undan spåren av detta. Men det är bara vad jag tror.

Hot tror inte jag heller på. Håller med dig där, det skulle peka ut honom alldeles för mycket om han slog ihjäl Gustaf efter överföringen och slog han inte ihjäl Gustaf efter överföringen skulle Gustaf sätta dit honom för rån och det vill Pierre naturligtvis inte heller.

Möjligtvis att han skulle hota Gustaf för att få honom att öppna kassaskåpet. Men jag tror att mordet/dråpet på Gustaf ändå är en desperat handling i vredesmod där det max handlar om några minuters planering.
Citera
2013-05-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Outsider-Man: Det är möjligt att PK visste eller hade teorier om var eventuella svarta/vita pengar kunde finnas. Om de fanns i garaget/kontoret, borde det ha varit smidigare för PK att hämta dessa när BO1&2 sov i sitt boningshus. Då behövdes det alls inte att döda dem, och PK skulle förmodligen ha varit på fri fot idag. Återigen pekar det på att det kan röra sig om ett rånmord med inslag av lustmord.

Så kan det ju vara. Men min teori har ju hela tiden varit att morden egentligen inte var planerade. Det var inte heller i syfte att sno pengar som PK åkte till Flakeböle. Möjligen ville han låna/få utökad lånetid men när det inte bifölls "rann det över". Att sno pengar av en vän har ju också sina risker (även om det är betydligt mindre straff än för mord) men tror som sagt inte att det var PK:s intention med "besöket".
Citera
2013-05-01, 21:53
Medlem
Outsider-Man: Nej, vi vet ju inte hur det gick till exakt, och det är inte säkert att MGM säger ens delar av sanningen till polisen. Barometern redogjorde för G&A:s privatekonomiska förhållanden, och jag måste tro att G&A hade släppt kraven på lånen till MGM och kanske bara låtit honom ta 30 000 kr etc om det börjat hetta till. De hade råd att förlora den typen av summor, och hade då hellre tänkt ordna upp det i efterhand på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in