2012-12-15, 13:47
Medlem
Devilrys avatar
Jo, när jag ska lyssna på vinyl så glappar det ofta till höger högtalare. Förr trodde jag det berodde på min dåvarande kassa skivspelare [gick inte ställa in nåltryck bl.a], köpte en Reloop RP-1000 MK3 för ungefär ett år sedan men problemet var kvar.

Skalade om högtalarkablarna på båda hållen, men problemet var kvar. Blev dock bättre ett liiitet tag.

Nu har jag haft två vänner på besök vid olika tillfällen som har kommit med två olika förslag.

Person 1 föreslog kontaktspray, lät rätt vettigt men jag vill inte råka förstöra förstärkaren genom att kleta ner den med något, ifall det skulle vara fel spray eller dylikt.

Person 2 föreslog 5-56, för det hade han använt till gitarr-relaterade kontaktproblem, men det kändes bara jävligt fel.

Så, vilket av alternativen ska jag prova? Om jag ska använda något slags kontaktspray så vill jag gärna ha ett konkret exempel, var man köper det, pris osv. Vet jag inte exakt vad jag ska ha när jag går in i en butik så är det väldigt stor risk att jag köper helt fel produkt.
Citera
2012-12-15, 14:34
Medlem
m.f.l.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devilry
Jo, när jag ska lyssna på vinyl så glappar det ofta till höger högtalare. Förr trodde jag det berodde på min dåvarande kassa skivspelare [gick inte ställa in nåltryck bl.a], köpte en Reloop RP-1000 MK3 för ungefär ett år sedan men problemet var kvar.

Skalade om högtalarkablarna på båda hållen, men problemet var kvar. Blev dock bättre ett liiitet tag.

Nu har jag haft två vänner på besök vid olika tillfällen som har kommit med två olika förslag.

Person 1 föreslog kontaktspray, lät rätt vettigt men jag vill inte råka förstöra förstärkaren genom att kleta ner den med något, ifall det skulle vara fel spray eller dylikt.

Person 2 föreslog 5-56, för det hade han använt till gitarr-relaterade kontaktproblem, men det kändes bara jävligt fel.

Så, vilket av alternativen ska jag prova? Om jag ska använda något slags kontaktspray så vill jag gärna ha ett konkret exempel, var man köper det, pris osv. Vet jag inte exakt vad jag ska ha när jag går in i en butik så är det väldigt stor risk att jag köper helt fel produkt.

Du kan prova kontaktspray men jag tror inte felet ligger där utan jag tror helt enkelt att du har en lödning som släppt på kontakten i förstärkaren så du kanske skulle behöva ha kontakterna omlödda i förstärkaren.
Citera
2012-12-15, 14:51
Medlem
Devilrys avatar
Tack för svaret. Får prova med spray först då.
Är det en sån här burk jag ska köpa?
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/kontaktspray-p18317

eller liknande, antar att det ska vara utan smörjolja?
Citera
2012-12-15, 15:54
Medlem
m.f.l.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devilry
Tack för svaret. Får prova med spray först då.
Är det en sån här burk jag ska köpa?
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/kontaktspray-p18317

eller liknande, antar att det ska vara utan smörjolja?

Det funkar bra med både och om man till exempel skall fixa potentiometrar eller omkoplare så bör man ha smörjning men det brukar då vara bättre att ta lite symaskinsolja/cykelolja för annars får man tillbaka glappet i potentiometrar/omkopplare men nu är det en kontakt som du skall fixa. Men som jag sa så tror jag mer på att det är glapp i en lödning annars brukar det hjälpa att ta ut och sätta tillbaka kontakten några gånger.
Citera
2012-12-15, 16:17
Medlem
Rulags avatar
Ja, det är säkert glapp någonstans i själva RIAA-steget om du inte upplever problemet när du lyssnar på andra källor. Kan var på kretskort eller i kontakterna. Men du kan prova kontaktspray först. Du ska inte använda vanlig spray utan med så lite olja som möjligt, altså inte typ symaskinolja. En som är bra är "Aero klene 50" från Servisol, eller liknande. Har funkat utmärkt i flera år, framförallt när det är dålig kontakt i potar och liknande. Elfa eller Bihab kan ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in