2012-12-15, 12:40
Medlem
vet ej om denna tråd hamnat rätt . Ligger inlagt på psyket, ar 2 st recept skrivna på papper av en annan Dr kan dom se här på psyket om jag hämtar ut dom??? obs det är pappers recept
Citera
2012-12-15, 12:43
Medlem
Maxthons avatar
Kan du utveckla dig? Ska du byta namn på receptet?

Låter verkligen som att du är i behov av hjälp ett bra tag framöver
Citera
2012-12-15, 12:45
Medlem
Metacognition.s avatar
Det går att se om de bara vill. Nödåtkomst kan begäras (om det inte redan är gjort) till din läkemedelsförteckning och går man in där kan man se vad du hämtat ut. Eller så går de helt enkelt bara in där ändå utan tillstånd, respektlöst ja men ingen bryr sig.

Enklaste är ju om du själv loggar in och tittar om någon annan kollat din läkemedelsförteckning tidigare och sedan dra slutsatsen om de kommer göra det igen.
Citera
2012-12-15, 13:06
Medlem
Ska utveckla det lite ligger jus nu på psyket, innan jag kom in så ringde jag min läkare sm ag haft innan han kunde inte träffas så jag sa att jag behövde medicin 2 sorter han vägrar att skriva e recept varflr vet jag inte utan han skriver på gamla gula recpt lapparna.... så när jag får permiss hr kommer kanske gå ner hämta ut dessa rolig medicin. Men vet ej m min läkare på min avdelning kmmer att se detta??
Citera
2012-12-15, 14:22
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plufsan
vet ej om denna tråd hamnat rätt . Ligger inlagt på psyket, ar 2 st recept skrivna på papper av en annan Dr kan dom se här på psyket om jag hämtar ut dom??? obs det är pappers recept
De ser det inte per automatik. Dvs, det poppar inte upp i deras journalsystem eller något. Däremot kan de, MED DIN TILLÅTELSE, se vilka läkemedel du hämtat på apoteket. Den tjänsten står "Apotekens Service AB" för. Det räcker att de frågar en gång, så frågade de i förra vecka behöver de inte fråga igen. Dvs har du sagt ja till detta kan de kolla när de vill. Oftast tittar de inte efter det, särskilt inte om du bara är iväg på en kortare permis. Det är bara om de misstänker att du håller på och blåser dem hela tiden.
Det kanske är dags att friskna till?
Citera
2012-12-15, 19:28
Medlem
Nikitha1s avatar
Nej dom kan inte se.det är förbjudet.jag hade problem när jag skulle hämta ut ett paket med smärtstillande.det vara bara borta från medicinlistan när jag loggade in och kollade.Så jag ringde upp till smärtmottagningen och talade om som det var.Jag misstänkte att dom på apoteket gjort fel när jag bad dom ta bort gamla mediciner som bara låg inne som jag inte använde.Och då att dom tagit bort denna också.
När jag pratade med läkaren på smärtmottagningen så bad jag han om att han skulle gå in och titta på mina mediciner.Men han sa att han kunde inte göra det enligt lag.det är förbjudet att titta vad jag har för mediciner ligger inne på apoteket för förskrivare sa han.
Och om du har dom där gula receptlapparna så syns det ju inte på dina elektroniska recept att du hämtat ut på dom gula lapparna.
det är bara mediciner som skrivits ut elektroniskt som det går att titta på.
Citera
2012-12-16, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikitha1
Nej dom kan inte se.det är förbjudet.jag hade problem när jag skulle hämta ut ett paket med smärtstillande.det vara bara borta från medicinlistan när jag loggade in och kollade.Så jag ringde upp till smärtmottagningen och talade om som det var.Jag misstänkte att dom på apoteket gjort fel när jag bad dom ta bort gamla mediciner som bara låg inne som jag inte använde.Och då att dom tagit bort denna också.
När jag pratade med läkaren på smärtmottagningen så bad jag han om att han skulle gå in och titta på mina mediciner.Men han sa att han kunde inte göra det enligt lag.det är förbjudet att titta vad jag har för mediciner ligger inne på apoteket för förskrivare sa han.
Och om du har dom där gula receptlapparna så syns det ju inte på dina elektroniska recept att du hämtat ut på dom gula lapparna.

ok är säker på detta??
Citera
2012-12-16, 09:04
Bannlyst
Citat:
ok är säker på detta??
Det stämmer. Men det händer ju att de går in och kollar ändå som någon nämnde tidigare.
Citera
2012-12-16, 09:06
Medlem
Metacognition.s avatar
Alltså ja det är förbjudet det har i alla fall inte jag förnekat. Däremot är det vissa som fullkomligt struntar i detta. Det är inte så att du måste skriva under något och ett muntligt avtal kan räcka som ovanstående skriver. Alltså kommer ord stå mot ord vid eventuell tvist.

För att summera så kan du alltså aldrig gå helt säker.
Citera
2012-12-16, 10:01
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikitha1
Nej! Du har fel. Det alla förskrivare kan göra är att skaffa tillgång till Apotekens Service AB:s läkemedelsförteckning. Det är en lista på alla läkemedel som är UTHÄMTADE de senaste 15 månaderna. Det har inget med journalsystem eller elektroniska recept att göra.
Det kräver dock att du som pat ger ditt medgivande. Har du dock gjort det en gång så gäller det medgivandet tills du säger till att det inte gäller längre. Dvs du tar tillbaka ditt medgivande.

Läs mer på https://personal.minavardkontakter.se/C125758200576A1B/p/KONT-7TDKU9?opendocument

Citat:
ok är säker på detta??
Som ovan.
Citera
2012-12-16, 11:47
Medlem
kommer inte ihåg att jag skrivir på något sånt
Citera
2012-12-16, 12:10
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
kommer inte ihåg att jag skrivir på något sånt
Det räcker att de frågar dig och att du svarar ja. De kan t ex säga "Är det okej att jag tittar på din läkemedelsförteckning?" Svarar du ja på det har du gett ditt tillstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in