Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det har jag inte direkt påstått faktiskt, men det är ungefär så teorin är ja, och att detta strukturella hinder, om det nu finns, är huvudorsaken till att det är så mycket färre kvinnor än män på dessa positioner.
Jag tycker nog att man kan se denna teori som åtminstone delvis verifierad i och med att det är betydligt mer kvinnor i maktpositioner nu och de har visat sig klara av detta, det måste funnits någon anledning till att det var uteslutande män för inte så fantastiskt många år sedan (och den anledningen är alltså inte att män uppenbart är de enda som kan klara av såna uppgifter, vilket ju var den rådande teorin då).
Fel.
Du kan räkna med att det är stenhård konkurrens om de bäst betalda jobben med makt. Dvs majoriteten av män får heller aldrig chansen på dessa jobb. Försök att komma ihåg det även till nästa gång ni tjatar om mera vd jobb till kvinnor. Det har funnits kvinnor med makt och pengar även för. Anledningen till att det finns fler nu är precis den samma som för män nämligen att det helt enkelt finns mer människor och mer positioner nu än förr.
I min bransch finns det gott om före detta vd:ar och chefer som tagit ett lugnare jobb efter en tid, av den enkla anledningen att vd och chefspositioner ofta innebär konstant 50-60 timmar i veckan och ofta ett extremt stressande ansvar. Det ligger på ditt bord varför något som skulle ta 2 månader tog 3 månader och kostade en halv miljon mer än skrivet i avtalet och ständigt ligga efter i planeringen. Sådan är vardagen vid de flesta tyngre chefsjobb. Inte alla som tycker det är värt det.
Jag har inget emot kvinnliga vd:ar eller chefer. Manliga chefer är alltid väldigt hårda mot andra män. Det var en kvinnlig vd som trodde på mig för mitt nuvarande jobb.
Däremot är det jvlgt tröttsamt med feministsnacket om att män skulle ha en det lättare eller att kvinnor skulle motarbetas av ett patriarkat. Det är lögn och tjänar bara till ytterligare smutskastning av mannen. Titta i stället på hur många kvinnor som faktiskt aktivt söker dessa jobb. Det är inte män du ska skylla på utan kvinnor som lyser med sin frånvaro