2012-12-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syncmast3r
Jag bor i hus. Har tyvärr inge fråd. Mitt hus se ut såhär: http://fuskbugg.se/dl/Hw9Usv/huus.png (inte det på bilden, ungefär likadant, skillnaden är att jag har en övervåning så jag har kunnat se hela gatan ifrån mitt vardagsrumsfönster dock inga buskar utanför)

så har jag hus på varsin sida, och ett hus mittöver. Tyvärr har jag så stort fönster brevid dörren, så att rigga en kamera i en blomma i det fönstret känns lättast.

Tack för ditt inlägg! ska sätta upp kameran snart.. Så får jag hoppas nån dyker upp

Jahaaa. Om du riggar kameran så att den bara filmar entrén behövs inget tillstånd. Skulle däremot trottoaren eller grannens tomt komma med i upptagningsområdet behövs tillstånd.
Citera
2012-12-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtileDulci
Jahaaa. Om du riggar kameran så att den bara filmar entrén behövs inget tillstånd. Skulle däremot trottoaren eller grannens tomt komma med i upptagningsområdet behövs tillstånd.
Lite av gatan å det kom med.. Men det skiter jag i.:P
Citera
2012-12-16, 03:08
Medlem
Ok TS när du har film på h*n så lägg upp den här.

Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det kan dels hjälpa att identifiera personen, och kan dessutom användas som bevis vid en rättegång. att han inte har tillstånd har ingen som helst betydelse.

angående smygfilmning så är inte det så intressant i det här läget. det gäller i första hand på platser där man inte förväntas kunna bli sedd eller fotograferad. och där det mer eller mindre per automatik är integritetskränkande. exempelvis omklädningsrum, provrum, eller i sitt eget hem. man kan inte direkt smygfilma någon på ett integritetskränkande vis om dom promenerar på en allmän plats.

Det är just det som är problemet. Vad hjälper det att filma någon som inte begår ett brott? Det räcker för övrigt att dennes advokat hänvisar till att inget övervakningstillstånd givits för att filmen redan på förundersökningsstadiet skall förklaras som irrelevant. Det går alltså inte att bygga ett rättsfall på en smygfilmning då den i bästa fall kan påvisa indicier och i sämsta fall kan stjälpa smygfilmaren då den kan vara ett brott i sig själv.
Senast redigerad av Silbershmuck 2012-12-16 kl. 03:11.
Citera
2012-12-16, 03:11
Medlem
Jag tror TS mest är intresserad av att filma för att lösa mysteriet med vem det är.
Citera
2012-12-16, 09:19
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Ok TS när du har film på h*n så lägg upp den här.

Det är just det som är problemet. Vad hjälper det att filma någon som inte begår ett brott? Det räcker för övrigt att dennes advokat hänvisar till att inget övervakningstillstånd givits för att filmen redan på förundersökningsstadiet skall förklaras som irrelevant. Det går alltså inte att bygga ett rättsfall på en smygfilmning då den i bästa fall kan påvisa indicier och i sämsta fall kan stjälpa smygfilmaren då den kan vara ett brott i sig själv.
varför skulle det vara irrelevant? vi har fri bevisprövning i sverige, så hur det har filmats har ingen betydelse alls i en domstol.
Citera
2012-12-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
varför skulle det vara irrelevant? vi har fri bevisprövning i sverige, så hur det har filmats har ingen betydelse alls i en domstol.

För att det bara är att hävda att materialet t.ex. skulle vara fingerat i syfte att missbruka rättssystemet? En video från din mobiltelefon har helt enkelt inte samma bevisvärde som t.ex ett vaktbolags övervakningsutrustning eftersom du inte på samma vis står under rättssystemets övervakning då du ej sökt t.ex tillstånd att filma eller få din övervakningsutrustning granskad. Svårt? Nej, uppenbart.
Citera
2012-12-18, 20:43
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
För att det bara är att hävda att materialet t.ex. skulle vara fingerat i syfte att missbruka rättssystemet? En video från din mobiltelefon har helt enkelt inte samma bevisvärde som t.ex ett vaktbolags övervakningsutrustning eftersom du inte på samma vis står under rättssystemets övervakning då du ej sökt t.ex tillstånd att filma eller få din övervakningsutrustning granskad. Svårt? Nej, uppenbart.
visst finns det utrustning som spelar in med speciella "vattenstämplar" för att kunna garantera att materialet inte är manipulerat, men min erfarenhet är att polisen inte är intresserad av den, utan vill ha ut bilderna i ett vanligt komprimerat format som kan spelas upp utan specialprogram..

i ett sånt här fall så är det knappast troligt att bildmaterialet skulle manipuleras och bevisvärdet skulle enligt min bedömning bli väldigt högt. dessutom känns det väldigt osannolikt att gärningsmannen skulle neka om han konfronterades med ett sånt bevis. så en domstol skulle knappast ens behöva göra den bedömningen.
Citera
2012-12-22, 23:05
Medlem
namgrebs avatar
Håll er till juridiken, dvs. inte hur en kamera bäst bör monteras upp eller hur man gör en elektrisk dörr.

En massa OT raderat.

/MOD
Citera
2012-12-23, 15:27
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syncmast3r

Finns en kamera för utedörren som jag själv har, heter Brinno, den modellen jag har kan inte spela in men den nyare modellen kan.
Du kan köpa en sensor till (tror inte den ingår) så när någon knackar eller ringer på så spelar den in och det är verkligen inte olagligt.
Citera
2012-12-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Finns en kamera för utedörren som jag själv har, heter Brinno, den modellen jag har kan inte spela in men den nyare modellen kan.
Du kan köpa en sensor till (tror inte den ingår) så när någon knackar eller ringer på så spelar den in och det är verkligen inte olagligt.

Om den filmar trottoar/allmän väg/grannens tomt är den olaglig om det inte finns ett tillstånd.
Citera
2012-12-23, 17:51
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtileDulci
Om den filmar trottoar/allmän väg/grannens tomt är den olaglig om det inte finns ett tillstånd.

Hur är det med bevisningen med otillåtna kameror under rättegång?
Citera
2012-12-23, 18:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur är det med bevisningen med otillåtna kameror under rättegång?
det har ingen betydelse om kameran är laglig eller ej. vi har fri bevisprövning i sverige, i USA skulle det däremot vara annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in