2012-12-15, 04:15
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
Vad grundar du det där på? Det var möjligtvis sådär innan lagändringen som kom under början av 2011, för smygfilmning.
Och fast monterad övervakningskamera ut ur butik eller bostad, mot allmän plats där folk kunde vistas, krävdes det tillstånd för innan också.
Vilket var nästan omöjligt att få.
Citera
2012-12-15, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Och fast monterad övervakningskamera ut ur butik eller bostad, mot allmän plats där folk kunde vistas, krävdes det tillstånd för innan också.
Vilket var nästan omöjligt att få.
Precis. Om det var omöjligt redan då bör det inte ens diskuteras hur det blev efter 2011.
Citera
2012-12-15, 04:24
Medlem
RockyTs avatar
De enda som brukar ta i handtaget är väl pundare, poliser, som bara tror att det är att stövla in hos folk, bara sådär. Och i vissa fall ens föräldrar efter de knackat på, om man har det förtroendet sinsemellan.
Citera
2012-12-15, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
Äsch ingen fara

Sånt som händer men visa gärna lagändringen från 2011 angående smygfilmning, tror det hjälper mig men framförallt TS i hur han/hon ska hantera sitt problem.
Citera
2012-12-15, 09:21
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Din film kommer inte att hjälpa dig mycket, tyvärr, då du saknar tillstånd att filma.

det kan dels hjälpa att identifiera personen, och kan dessutom användas som bevis vid en rättegång. att han inte har tillstånd har ingen som helst betydelse.

angående smygfilmning så är inte det så intressant i det här läget. det gäller i första hand på platser där man inte förväntas kunna bli sedd eller fotograferad. och där det mer eller mindre per automatik är integritetskränkande. exempelvis omklädningsrum, provrum, eller i sitt eget hem. man kan inte direkt smygfilma någon på ett integritetskränkande vis om dom promenerar på en allmän plats.
Senast redigerad av stillton 2012-12-15 kl. 09:25.
Citera
2012-12-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
TS: Ja du får filma. Du får till och med publicera det du filmat men det finns en väldig massa regler för det som känns onödiga att gå in på så håll dig till att filma för "eget bruk"

Nu är du ute och cyklar (som vanligt).

Som TS beskriver det verkar han ha en fast monterad kamera, med en teknik som möjliggör personövervakning och den ska vara riktad mot en plats till vilken allmänheten har tillträde. När dessa tre kriterier är uppfyllda är kameran tillståndspliktig enligt LAK.

Däremot tror jag inte att det kommer att hända TS något om han gör det ändå.
Citera
2012-12-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistavargen
springer dom iväg efter eller? Annars varför inte bara öppna dörren med en golfklubba eller liknande, tror man har rätt till någon sots nödvärn om dom olovligen är på din egendom.
I somras när jag var på övervåningen, var det en kille här och knackade bara dock. det var runt samma tid på kvällen. Han va inte direkt 12år och aldrig sett en hantel. Han va dubbelt så stor som mig och har spenderat en hel tid på gymmet... tyvärr hade han luva så svårt att se nå mer. Om jag skulle slå ner den som är här , lär jag åka på mer böter/fängelse än den som är här på kvällarna.
Citera
2012-12-15, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Din film kommer inte att hjälpa dig mycket, tyvärr, då du saknar tillstånd att filma. Fundera istället på vad för människa det är du har att göra med. Har du trädörrar så skulle jag istället föreslå en kopparspik i fassäkringshållaren och en fasledare till dörrhandtagen. Fattar inte personen då så får du gå upp på trefas samt kopparspik i huvudsäkringshållaren.
Tillvisdel kan den ju hjälpa. Om det är nån jag känner igen, och vet vad det är jag har att göra med... så är det lättare att ta ställning, om det visar sig va nån fjant som vill sno lite grejer, äre bara lägga sig i ett bakhåll och hoppa pån. Men om det är den stora jäveln som var här i somras... får jag nog agera med nått annat, för han va stor som ett berg. Han knackade bara och gick.
Citera
2012-12-15, 11:39
Medlem
Citat:
Har du ingen vettig digitalkamera?
Många går ju att ställa in i menyn, så du kan filma via USB.
Du behöver ju inte säga att du hade riggat kameran, utan säga att du filmade för hand, vilket du har rätt till.
Neaj.. jag har ingen digitalkamera
Citera
2012-12-15, 11:40
Medlem
Citat:
De enda som brukar ta i handtaget är väl pundare, poliser, som bara tror att det är att stövla in hos folk, bara sådär. Och i vissa fall ens föräldrar efter de knackat på, om man har det förtroendet sinsemellan.
Pundare då kanske.. Polisen har jag inte nått ont med..Polisen känns lite fel, vill dom nått.. slår dom väl in dörren. Mina föräldrar har nyckel så dom är det inte.
Citera
2012-12-15, 15:05
Medlem
Så svårt kan det ju inte vara?
Bor du i hus? då har du möjligheter att bara sätta upp en kamera på förrådet eller vad som helst riktad mot dörren.

För några år sedan hade jag en fönstertittare som var över 2 meter lång, och hade storlek 46 i skor (snö). Han blev jagad av mig, han skrek till mig att "jag skulle gå in för mitt eget bästa" och polisen var här 3 gånger men han hann alltid undan. Efter en video film och lampsensorer så ser man när han kommer och då är du det både på film, plus att du hinner förbereda dig innan han knackar/tittar in som jag gjorde
Citera
2012-12-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusflaek
Så svårt kan det ju inte vara?
Bor du i hus? då har du möjligheter att bara sätta upp en kamera på förrådet eller vad som helst riktad mot dörren.

För några år sedan hade jag en fönstertittare som var över 2 meter lång, och hade storlek 46 i skor (snö). Han blev jagad av mig, han skrek till mig att "jag skulle gå in för mitt eget bästa" och polisen var här 3 gånger men han hann alltid undan. Efter en video film och lampsensorer så ser man när han kommer och då är du det både på film, plus att du hinner förbereda dig innan han knackar/tittar in som jag gjorde

Jag bor i hus. Har tyvärr inge fråd. Mitt hus se ut såhär: http://fuskbugg.se/dl/Hw9Usv/huus.png (inte det på bilden, ungefär likadant, skillnaden är att jag har en övervåning så jag har kunnat se hela gatan ifrån mitt vardagsrumsfönster dock inga buskar utanför)

så har jag hus på varsin sida, och ett hus mittöver. Tyvärr har jag så stort fönster brevid dörren, så att rigga en kamera i en blomma i det fönstret känns lättast.

Tack för ditt inlägg! ska sätta upp kameran snart.. Så får jag hoppas nån dyker upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in