2012-12-14, 09:34
Medlem
Är det någon här som läser mastern Banking and Finance på SU alternativt Master in Finance på HGU? Bör jag kanske överväga Lund också?

Vad tycker ni om utbildningen, är ni nöjda?

Då jag ska söka master snart så står jag och försöker bestämma mig mellan Master in Banking and Finance på SU eller Master in Finance på HGU. Dessvärre tror jag inte mina betyg räcker till HHS då jag har mindre än 70% VG.

Strukturen på programmen ser ut som följande:

Master in Banking and Finance, SU
Year 1
Financial accounting and corporate finance, 15 hec
Financial Institutions Management, 7.5 hec
Econometrics, 7.5 hec

Fixed Income Securities, 7.5 hec
Portfolio Theory, 7.5
Financial Derivatives, 7.5 hec
Econometrics 2b: Time Series Data, 7.5 hec

Year 2
Elective course, 7.5 hec
Financial Development and Crises, 7.5 hec
Advanced financial theory, 7.5 hec
Empirical Asset Pricing, 7.5 hec

Master´s Dissertation in Banking and Finance, 30 hec

Master in Finance HGU
Year 1
Mathematics, 7.5 hec
Corporate Finance, 7.5 hec or
Advanced Microeconomic theory, 7.5 hec (depending on the students background)
Graduate Econometrics, 7.5 hec
Financial Institutions and Markets, 7.5 hec

Investment, 7.5 hec
Financial Econometrics, 7.5 hec
Elective, 7.5 hec
Elective, 7.5 hec

Year 2
Advanced Corporate Finance, 7.5 hec
Elective, 7.5 hec
Elective, 7.5 hec
Elective, 7.5 hec

Master Degree Project, 30 hec

---

En fördel med HGU är det stora antalet electives, 37.5 jämfört med SU som endast erbjuder 7.5 electives. Då jag mer än gärna studerar en termin utomlands förmodar jag att det är HGU som gäller, med tanke på att SU enbart erbjuder 7.5 hec, electives.
Citera
2012-12-14, 09:54
Medlem
HHS går knappt på betyg. Utan GMAT. Vänligen gå in och läs på. Betyg spelar liten roll och 70% VG är nog snarare snittet på HHS kanidaterna.

Väldigt logiskt då nivån på universitet/utbildningarna varierar kraftigt.

Jag skulle utan tvekan välja HHG eller LU före både Uppsala och SU. Det sistnämnda är högst tveksamt om jag skulle överväga överhuvudtaget.

Jag är dock lika nyfiken som du vad som gäller mellan HGU, LU och Uppsala.

Sen undrar jag hur kämpigt econometrics egentligen är :P?
Senast redigerad av studentnissen 2012-12-14 kl. 09:58.
Citera
2012-12-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
HHS går knappt på betyg. Utan GMAT. Vänligen gå in och läs på. Betyg spelar liten roll och 70% VG är nog snarare snittet på HHS kanidaterna.

Väldigt logiskt då nivån på universitet/utbildningarna varierar kraftigt.

Jag skulle utan tvekan välja HHG eller LU före både Uppsala och SU. Det sistnämnda är högst tveksamt om jag skulle överväga överhuvudtaget.

Jag är dock lika nyfiken som du vad som gäller mellan HGU, LU och Uppsala.

Sen undrar jag hur kämpigt econometrics egentligen är :P?

Jag har läst på en hel del i blandannat HHS tråden, som jag förstått det så behöver man utöver bra gmat även mer än 70% vg från bachelorn.

Hur kommer det sig att du är tveksam till SU? Deras NEK institution är tex väldigt bra.

Gällande econometrics, jag har bara läst det på grundnivå och det var inte mycket kämpigare än tex bus stat eller financial statistics.
Citera
2012-12-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Jag har läst på en hel del i blandannat HHS tråden, som jag förstått det så behöver man utöver bra gmat även mer än 70% vg från bachelorn.

Hur kommer det sig att du är tveksam till SU? Deras NEK institution är tex väldigt bra.

Gällande econometrics, jag har bara läst det på grundnivå och det var inte mycket kämpigare än tex bus stat eller financial statistics.
Det stämmer inte,
Betyg har ungefär samma relevans som utbytesstudier, extra curricular activites.
Fast inom finans så väger GMAT utan tvekan tyngst. Klart, har du dåligt GMAT-resultat så kan bra betyg väga upp.

Anledningen till att de flesta i hhs-tråden har >70% VG beror på att det oftast är dessa människor som också får bäst på GMAT. Det är en stark korrelation helt enkelt.

Anledningen till att jag är negativ för min egen del till SU är att det inte har något bra rykte som businesskola. Bristande internationell prägel och väldigt blandad ambition på elever gör att det inte känns särskillt hett för mig. För mycket viktigt med en internationell prägel, det är det som signalerar att skolan tillhör framkanten.

Mitt mål är HHS, men skiter det sig så står HHG och LU. UU har i nuläget inga masterprogram som intresserar mig, därav HHG eller LU.
Senast redigerad av studentnissen 2012-12-14 kl. 13:40.
Citera
2012-12-14, 16:02
Medlem
TS: 70% VG kan vara bra nog att komma in på HHS så jag skulle inte ge upp det redan nu. Skulle jag välja mellan SU och HGU skulle jag nog ta HGU, men det är bara baserat på subjektivitet från min sida.

Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Det stämmer inte,
Betyg har ungefär samma relevans som utbytesstudier, extra curricular activites.
Fast inom finans så väger GMAT utan tvekan tyngst. Klart, har du dåligt GMAT-resultat så kan bra betyg väga upp.

Anledningen till att de flesta i hhs-tråden har >70% VG beror på att det oftast är dessa människor som också får bäst på GMAT. Det är en stark korrelation helt enkelt.

Vad baserar du det här på? Egen åsikt?

Att folk på HHS har bra betyg och GMAT är givetvis för att det är vad som krävs för att komma in. Det finns exempel på folk som sökt med högt GMAT men inte kommit pga för låga betyg.
Citera
2012-12-14, 19:08
Medlem
Munhuggs avatar
Uteslut inte HHS bara för att du utgår ifrån att de kräver 70% VG. Om du verkligen vill gå på skolan så skriv GMAT och sök till hösten. När jag sökte från Lund så var det en del kursare som sa till mig att det är meningslöst att söka om man inte hade 100% A/B, vilket bevisligen inte är sant.
Citera
2012-12-14, 20:25
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
Uteslut inte HHS bara för att du utgår ifrån att de kräver 70% VG. Om du verkligen vill gå på skolan så skriv GMAT och sök till hösten. När jag sökte från Lund så var det en del kursare som sa till mig att det är meningslöst att söka om man inte hade 100% A/B, vilket bevisligen inte är sant.

Kan nog hända att man säger så för att "skrämma bort" konkurrensen alternativt att man "hört en snubbe som hade 90% vg som inte kom in". Så allt sånt ska nog, precis som du säger, tas med en nypa salt tills man ser konkreta siffror på vad som krävs.
Citera
2012-12-14, 20:40
Medlem
Går finansmastern på HHS, folk i klassen har GMAT från 610-730+. vet även att vissa har ca 60% VG eller motsvarande och har kommit in. Ofta är det dock så att låga betyg kompenseras av högt gmat och vice versa.
Citera
2012-12-14, 21:32
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jattekulochsedig
Går finansmastern på HHS, folk i klassen har GMAT från 610-730+. vet även att vissa har ca 60% VG eller motsvarande och har kommit in. Ofta är det dock så att låga betyg kompenseras av högt gmat och vice versa.
Folk kommer in med 610 alltså? Hur många med kandidat från SSE tar sig vidare till mastern?

Gällande trådstarten hade jag satsat på CBS istället för HGU och SU.
Citera
2012-12-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Folk kommer in med 610 alltså? Hur många med kandidat från SSE tar sig vidare till mastern?

Gällande trådstarten hade jag satsat på CBS istället för HGU och SU.

Yes, givet riktigt bra betyg (100% högsta) och bra meriter. 40% av klassen är gamla handelsmänniskor. Tror det är högre på andra program dessutom.

Håller med Rotmos.

CBS är bättre än alla svenska tier 2 universitet, så det är ett bra alternativ till HHS. Fick själv offer där med ca 80% vg men tog hhs
Citera
2012-12-14, 22:40
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jattekulochsedig
Yes, givet riktigt bra betyg (100% högsta) och bra meriter. 40% av klassen är gamla handelsmänniskor. Tror det är högre på andra program dessutom.

Håller med Rotmos.

CBS är bättre än alla svenska tier 2 universitet, så det är ett bra alternativ till HHS. Fick själv offer där med ca 80% vg men tog hhs
Det är också förhållandevis enkelt att komma in, eliteprogrammen exkluderat. ~50%VG har räckt till de flesta programmen senaste åren. Att skolan sedan ligger i en huvudstad där den är bästa skolan öppnar för fler möjligheter än om man t.ex. pluggar på SU där man har handelsstudenterna att konkurrera mot.
Citera
2012-12-15, 01:15
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Det är också förhållandevis enkelt att komma in, eliteprogrammen exkluderat. ~50%VG har räckt till de flesta programmen senaste åren. Att skolan sedan ligger i en huvudstad där den är bästa skolan öppnar för fler möjligheter än om man t.ex. pluggar på SU där man har handelsstudenterna att konkurrera mot.

Är det officiella siffror, mailat deras antagningsenhet eller känner du flera där?

Jag söker CBS före alla tier 2 i Sverige men har inte hört något om några direkta benchmarks för antagning, och om det du säger stämmer kan jag känna mig säker på att bli antagen.

Däremot rent allmänt: Jag vet personer med C-snitt som kommit in på bl a LSE (nästan B-snitt på denna och bra GMAT), Skema Business School och Imperial, vilket kan vara värt att tänka på för oss som (ev) inte kommer in på HHS. Europeiska universitet verkar ha usel koll på svenska betygssystemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in