2005-05-24, 16:53
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja00
Men jag säger fortfarande att tiden inte existerar i den bemärkelse att man kan förflytta sig i den. Och när det gäller att resa framåt så går det verkligen inte även om tiden existerar, eftersom du inte kan resa någonstans som inte finns, eftersom framtiden inte har inträffat än så finns den inte.
Du är medveten om att du i normalfallet är i ständig (relativt konstant) förflyttning i tiden?

Om vi inte hade förflyttat oss i tiden hade världen betett sig ytterst underligt. Bland annat så hade ju mitt svar på ditt inlägg kommit exakt samtidigt som du skrev ditt inlägg. Allt i hela universum någonsin hade skett exakt simultant.

Nej du. Nog rör vi oss i tiden alltid.

Och inte nog med det. Skickar vi upp en astronaut i rymden och låter honom flyga runt där uppe i otroliga hastigheter under, låt oss säga, 50 år (jord-tid sett) så har det ur astronautens synpunkt inte gått 50 år när han kommer tillbaka. Detta eftersom hans tid relativt sett har gått långsammare än vår tid här på jorden.

Så inte nog med att vi rör oss i tiden. Det är även möjligt att röra sig (frammåt) i olika hastigheter.
Citera
2005-05-24, 17:03
Medlem
jeajaks avatar
Citat:
Men jag säger fortfarande att tiden inte existerar i den bemärkelse att man kan förflytta sig i den. Och när det gäller att resa framåt så går det verkligen inte även om tiden existerar, eftersom du inte kan resa någonstans som inte finns, eftersom framtiden inte har inträffat än så finns den inte.

Ifall du har någon tro till särskilda relativitetsteorin så kan du studera denna lite. Du kommer då att notera att t.o.m. händelseförlopp i vissa fall är relativa. Det finns alltså fall där en observatör "1" ser händelse "A" ske före händelse "B", medans observatör "2" ser "B ske före "A". Detta sker visserligen endast i specialfall, men det gör ändå att argumentet "eftersom framtiden inte har inträffat än så finns den inte" inte riktigt håller i alla lägen.
Citera
2005-05-24, 18:02
Medlem
Ninja00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeajak
Ifall du har någon tro till särskilda relativitetsteorin så kan du studera denna lite. Du kommer då att notera att t.o.m. händelseförlopp i vissa fall är relativa. Det finns alltså fall där en observatör "1" ser händelse "A" ske före händelse "B", medans observatör "2" ser "B ske före "A". Detta sker visserligen endast i specialfall, men det gör ändå att argumentet "eftersom framtiden inte har inträffat än så finns den inte" inte riktigt håller i alla lägen.
Det där vet jag ingenting om, och jag tänker inte ta reda på om det stämmer.

Jag anser fortfarande att tiden inte existerar som ett det reella begrepp som ni pratar om. "Tiden" är ett mätinstrument av det förgånga och det som kommer att bli.
Du kan inte välja hur du rör dig i tiden, bara färdas i det som du kallar tid.
Citera
2005-05-24, 18:14
Medlem
SAuna.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Du är medveten om att tråden redan har behandlat vinklingen om att maskhål skulle medföra förflyttningar i tiden och visat på att så inte är fallet.

Tankarna kring maskhål rör förflyttning i rummet och inget annat.

Enligt vem? Dig? Maskhål kan användas för förflyttning i tiden.
Citera
2005-05-24, 18:57
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAuna.
Enligt vem? Dig? Maskhål kan användas för förflyttning i tiden.
Njea, jag får väl erkänna att bland andra Stephen Hawking var före mig.

De enda referenserna jag hittar som beskriver maskhål förklarar att de sammankopplar punkter av rummet i rumstiden. Inte någonstans har jag läst om att maskhål skulle kunna koppla samman olika tidpunkter. Men du får gärna upplysa mig.
Citera
2005-05-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Ljusets hastighet kan inte ändras per definition, eftersom det är ljushastigheten som definerar avstånden och inte tvärt om. Vad som händer är snarare att en meter blir lite kortare när ljushastigheten "saktas ned".

Citat:
Ursprungligen postat av jeajak
Jag kanske har tillfälligt hjärnsläpp, men när skulle 'en meter blir lite kortare när ljushastigheten "saktas ned"'?

Nu glider jag visserligen in och börjar prata om gamla saker, men jag tror att det som dIRe_ syftar på är definitionen av enheter meter. Metern definieras som den sträcka som ljuset tillryggalägger på 1/299 792 458 s, vilket innebär att dIRe_ har rätt i att ljusets hastighet per definition inte kan förändras. Det är istället metern som blir längre eller kortare.
Citera
2005-05-24, 23:41
Medlem
jeajaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arachnid_
Nu glider jag visserligen in och börjar prata om gamla saker, men jag tror att det som dIRe_ syftar på är definitionen av enheter meter. Metern definieras som den sträcka som ljuset tillryggalägger på 1/299 792 458 s, vilket innebär att dIRe_ har rätt i att ljusets hastighet per definition inte kan förändras. Det är istället metern som blir längre eller kortare.

Givetvis - halvt hjärnsläpp från min sida. Dock kan givetvis ljusets hastighet sett över ett avstånd ändras genom att fotonen färdas genom att material med brytningsindex. Brytningsindexet påverkar i detta fallet inte längden en meter, då definitionen av en meter är för fotoner i vakuum.
Citera
2005-05-25, 09:45
Medlem
SAuna.s avatar
Citat:
Njea, jag får väl erkänna att bland andra Stephen Hawking var före mig.

De enda referenserna jag hittar som beskriver maskhål förklarar att de sammankopplar punkter av rummet i rumstiden. Inte någonstans har jag läst om att maskhål skulle kunna koppla samman olika tidpunkter. Men du får gärna upplysa mig.

Det vore ett rent nöje. Om vi nu lyckas skapa ett maskhål utav ex. ett svart hål, kommer maskhålet att ha två munnar (öppningarna i var man kommer in/ut) som är förbindna av en hals (i hyperrymden, jag förutsätter att du är såpass insatt). Om du nu lastar det ena av maskhålets munnar på ett rymdskepp och skickar iväg det med ljusets hastighet i 10 år, kommer tiden vid det ena maskhålets mun att ha gått 10 år, medan tiden vid det andra gått 0 år.

Om du nu kryper in genom munnen som varit i vila, kommer du att komma 10 år bakåt i tiden, medans om du gör tvärtom, färdas 10 år framåt i tiden.
Citera
2005-05-25, 10:13
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Mycket bra poäng.

Och för att tidsresor skall bli en verklighet så måste tiden existera vilket den inte gör i den bemärkelse som ni pratar om. Men det är bara min ödmjuka åsikt, och den stämmer.

Detta är ett påstående man hör då och då.
Vad bygger du din vetskap om att tiden inte existerar på?
Citera
2005-05-25, 13:45
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAuna.
Det vore ett rent nöje. Om vi nu lyckas skapa ett maskhål utav ex. ett svart hål, kommer maskhålet att ha två munnar (öppningarna i var man kommer in/ut) som är förbindna av en hals (i hyperrymden, jag förutsätter att du är såpass insatt). Om du nu lastar det ena av maskhålets munnar på ett rymdskepp och skickar iväg det med ljusets hastighet i 10 år, kommer tiden vid det ena maskhålets mun att ha gått 10 år, medan tiden vid det andra gått 0 år.

Om du nu kryper in genom munnen som varit i vila, kommer du att komma 10 år bakåt i tiden, medans om du gör tvärtom, färdas 10 år framåt i tiden.
Men det är väl bara öppningarnas relativa ålder som är 0 och 10 år? I den omvärld som öppningarna befinner sig och som öppningarna leder till, även efter att ena öppningen har förflyttats i ljushastighet, har väl tiden förflutit "normalt"? Eller?

Om vi tar ditt exempel att skapa ett maskhål och skicka iväg ena öppningen med ljushastighet i 10 år. Efter sin 10-åriga resa återvänder öppningen till sin ursprungsplats alldeles bredvid den andra öppningen. Om jag inte har missförstått dig nu så menar du alltså att även om båda hålen existerar i "nutid" bredvid varandra så innebär en förflyttning mellan dem (genom maskhålet) en resa 10 år framåt eller bakåt i tiden? Maskhålet har alltså fått fyra olika öppningar istället för de ursprungliga två?

Du har inte en länk eller dylikt som förklarar just det specifika fenomenet med förflyttningen i tid genom maskhål lite mer ingående?
Citera
2005-05-25, 15:02
Medlem
SAuna.s avatar
Citat:
Men det är väl bara öppningarnas relativa ålder som är 0 och 10 år? I den omvärld som öppningarna befinner sig och som öppningarna leder till, även efter att ena öppningen har förflyttats i ljushastighet, har väl tiden förflutit "normalt"? Eller?

Om vi tar ditt exempel att skapa ett maskhål och skicka iväg ena öppningen med ljushastighet i 10 år. Efter sin 10-åriga resa återvänder öppningen till sin ursprungsplats alldeles bredvid den andra öppningen. Om jag inte har missförstått dig nu så menar du alltså att även om båda hålen existerar i "nutid" bredvid varandra så innebär en förflyttning mellan dem (genom maskhålet) en resa 10 år framåt eller bakåt i tiden? Maskhålet har alltså fått fyra olika öppningar istället för de ursprungliga två?

Du har inte en länk eller dylikt som förklarar just det specifika fenomenet med förflyttningen i tid genom maskhål lite mer ingående?

http://www.kosmologika.net/Blackholes/Wormholes.html

En sida som skrapar lite på ytan.
Vill du ha lite djupare information så säg till så får jag skriva av från en bok eller nåt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in