2012-12-14, 08:36
Medlem
dannutts avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15930566.ab

Tycker det var på tiden, jag personligen åker bil men senaste tiden får jag alltid sitta ensam på morgonen pga att alla är försenade i lokaltrafiken.

Vad kan kan grundorsaken vara till allt kaos? jag gissar på sunkigt underhåll under en längre period?

Vore ju kanske trevligt om dom kunde börja med trafikverket också?
Citera
2012-12-14, 09:58
Medlem
Ostkroks avatar
Jag åker sällan tåg heller, och håller med om att det är tamefan på tiden!
Hoppas dom hittar både det ena och det andra smaskigt.
Citera
2012-12-14, 10:12
Medlem
Riksrevisionen borde använda sin tid att kolla upp var de 80 miljarderna är som AMS får/år...Uppfyllde de målet?

SJ är ett skämt och ni har gått på det - det rör sig som vanligt om utförsäljning av folkets egendom till privata aktörer som tar mellanskillnaden

Alla skattepengar har ett mål - det målet ska kollas av riksrevisionen - SJ har inte uppfyllt något som helst mål de senaste 30 åren utan att någon gjort ett skit. Det här är bara en vanlig lögn och inte ett skit kommer att hända.
Citera
2012-12-14, 10:17
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArcoCortLimes
SJ är ett skämt och ni har gått på det - det rör sig som vanligt om utförsäljning av folkets egendom till privata aktörer som tar mellanskillnaden

Ja jag kan inte annat än hålla med, förvånar mig inte alls. Dessa privata aktörer, vad är det för typ av bolag, vad sysslar dom med ?
Senast redigerad av dannutt 2012-12-14 kl. 10:19.
Citera
2012-12-14, 10:30
Medlem
Tja linjen Göteborg-Köpenhamn - Ägs av DSB-First (som är danska staten + svenska kommuner som äger en liten del+ First som är Brittiskt). SJ har helt slutat gå den vägen. Så kan det gå.

Tågen går i tid! Exakt. Allt fungerar bra (det är ju inte SJ) och Danmark har monopol på linjen (en sträcka som ligger i Sverige)
Citera
2012-12-15, 00:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Tja linjen Göteborg-Köpenhamn - Ägs av DSB-First (som är danska staten + svenska kommuner som äger en liten del+ First som är Brittiskt). SJ har helt slutat gå den vägen. Så kan det gå.

Tågen går i tid! Exakt. Allt fungerar bra (det är ju inte SJ) och Danmark har monopol på linjen (en sträcka som ligger i Sverige)
Det är ju inte så lätt att som ett företag som ska gå med vinst (SJ) konkurrera med skattesubventionerad trafik (DSB, First har väl hoppat av???). Sedan är väl den banan relativt nybyggd, har alltså inte hunnit missa så mycket underhåll, och är relativt glest trafikerad?
Citera
2012-12-16, 20:52
Medlem
Citat:

Huruvida tågen går i tid eller ej har jag ingen aning om, men att allt fungerar bra är väl lite att ta i?
Det är ju stor trängsel på dessa tåg med fordonsbrist bl.a.

Ingen har monopol på den linjen, det är fritt fram för vem som helst att köra.
Citera
2012-12-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är ju inte så lätt att som ett företag som ska gå med vinst (SJ) konkurrera med skattesubventionerad trafik (DSB, First har väl hoppat av???).

Precis!

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Sedan är väl den banan relativt nybyggd, har alltså inte hunnit missa så mycket underhåll, och är relativt glest trafikerad?

Den är upprustad/nybyggd på en del sträckor, all upprustning/nybyggnad är dock inte klar än.

Att den är relativt glest trafikerad håller jag nog inte med om, det går en hel del godståg på den banan också. Sträckan över hallandsåsen är en flaskhals liksom sträckan Varberg-Hamra.
Senast redigerad av Peberholm 2012-12-16 kl. 21:09.
Citera
2012-12-16, 21:24
Medlem
P.Gs avatar
De som bör granskas är väl ändå de med ansvar för banorna? D.v.s Trafikverket och Infranord.
Citera
2012-12-17, 02:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peberholm
Precis!

Den är upprustad/nybyggd på en del sträckor, all upprustning/nybyggnad är dock inte klar än.

Att den är relativt glest trafikerad håller jag nog inte med om, det går en hel del godståg på den banan också. Sträckan över hallandsåsen är en flaskhals liksom sträckan Varberg-Hamra.
Just det, det finns väl någon mer del än Åsen med enkelspår? Jag rör mig mest runt Göteborg, så jag upplever banan som dubbelspårig.
Rätta mig om jag tänker fel, men de enkelspåriga flaskhalsarna borde väl bestämma banans kapacitet, vilket borde innebära att stora delar av dubbelspåren har överkapacitet och därmed har möjlighet att klara mindre störningar relativt bra?

Tänkte bara på persontågen och det är ju 1 Ö-tåg/timme som går hela vägen, 4 Kungsbackapendlar/timme och något tåg mot Boråshållet som syns vid Göteborg. Skåne gissade jag har något liknande, fast med mer trafik ungefär Helsingborg - Malmö/Danmark.
En tunnel Göteborg - (Läsö) - Ålborg hade nog kunnat avlasta västkustbanan och de danska Bälten en del.
Citera
2012-12-18, 07:40
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:

DSB har redan dragit sig ur den linjen pga stora förluster. Numera köra Veolia den sträckan, så kan det gå.

Tågen går väl knappast exakt i tid och jag vet inte hur många gånger de har stängt samtliga toaletter på dessa, på sin höjd, regionaltåg. Men visst fungerar västkustbanan skapligt bra, detta beror på att den faktiskt är i skapligt skick (med svenska mått) och att den inte är i närheten så trafikerad som våra stambanor.
Citera
2012-12-24, 00:05
Medlem
Revejs avatar
www.sydsvenskan.se/sverige/for-kallt-for-tagen

Verkar smart att tåg i norra Sverige inte funkar under -30, som det blir varje år, kan detta stämma??

Gick visst inte att hitta ersättningsbussar heller, kylan kom som en överraskning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in