2012-12-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor900
Handlar inte om tid utan vad du känner att du klarar av. Har du gått någon utbildning? Det finns enorma mängder duktiga webbdesigners i Sverige som kan HTML och CSS. Om du känner att du är väldigt stark på design delen dock så har du än fördel där. En del som är väldigt viktig som du också bör tänka på är att lära dig något CMS system. Wordpress är det mest kända. Detta är nog minst lika viktigt som HTML och CSS delen då kunder själva vill kunna hantera informationen på sidan.

Finns det ens jobb där man bara behöver kunna frontend delen i småstäderna? Vet att det finns gott om sådana jobb i storstäderna (där man också kan tjäna långt över medellön på enbart frontend) men inte på slätten. Krävs dock att man är utöver medel då.

Har ingen utbildning. Är totalt grön på det här. Kan väl knappast säga att jag är väldigt stark på design delen men jag tror nog att jag har ett ganska bra öga för vad som ser bra ut. Så förhoppningsvis så utvecklas det till nånting jag blir duktig på.

Just nu försöker jag lära mig designbiten samt HTML och CSS. Låter det som ett bra ställe att börja på?

Och jag hade tänkt jobba internationellt. Man blir ju väldigt begränsad när man bara kommer åt den svenska marknaden.
Citera
2012-12-15, 18:25
Medlem
Victor900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
Har ingen utbildning. Är totalt grön på det här. Kan väl knappast säga att jag är väldigt stark på design delen men jag tror nog att jag har ett ganska bra öga för vad som ser bra ut. Så förhoppningsvis så utvecklas det till nånting jag blir duktig på.

Just nu försöker jag lära mig designbiten samt HTML och CSS. Låter det som ett bra ställe att börja på?

Och jag hade tänkt jobba internationellt. Man blir ju väldigt begränsad när man bara kommer åt den svenska marknaden.

Tycker det låter förnuftigt att börja med. Som någon tidigare sa så är det vettigt att inte lära sig allt på en gång. Speciellt om man är helt ny på området.

Jag gillar din ambition, påminner lite om mig själv.

Jag ska ge dig några länkar:

http://dribbble.com
http://www.awwwards.com

det är väl egentligen inget du kan lära dig tekniker av osv. men du kan i alla fall se vilken nivå det absoluta toppskiktet av grafik och webb ligger på och jämföra dig själv med.

Lycka till!
Citera
2012-12-15, 19:07
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Tanken är att jag ska jobba deltid nu samtidigt som jag försöker självlära mig det här. Känns som att det kan bli svårt att bli duktig om man bara har webben till sin hjälp och inte går i skolan. Hur började du med det här? Har du gått nån utbildingen eller varit väldigt intresserad av sånt här tidigt? Har fått för mig att många som jobbar med t.ex programmering har haft en förkärlek för det tidigt och haft ganska lång tid att utveckla sig, samt att det kan vara ganska avancerat och svårt att lära sig.

Mjo jag började vid väldigt unga år med både programmering (på bl.a Commodore 64, Amiga och de tidiga burkarna) samt även grafisk design, vilket på den tiden oftast var pixling för spel m.m, så jag har haft intresset väldigt länge och har därför en ganska bred grund att stå på.

Citat:
Sen, hur lång tid får man räkna med att hålla på innan man blir så pass duktig att man kan ta betalt? Det är säkert väldigt individuellt men kan det handla om 3-4 månader eller ett par år?

Det låter lite spontant som att du hoppas att du kan lägga några månader på att lära dig lite HTML och sen börja ta tusentals kronor i timmen, och isåfall är det en helt orealistisk tanke rakt igenom. Ett par års erfarenhet av något innan man börjar ta betalt och ägna sig åt det som tjänsteföretagare är nog vad jag skulle vilja kalla ett absolut minimum i alla fall. Du blir helt enkelt inte bra/erfaren nog på bara några månader för att kunna jobba någorlunda effektivt åt en uppdragsgivare.

Citat:
Tycker det är riktigt kul men har bara en tanke just nu. Jag skulle vilja jobba i ett yrke där man kan när man är duktig ta ut en hög lön. Min bror jobbar med ekonomi och håller på mycket med deklarationer och kan ta ut 1-1.5k i timlön. Så det känns inte så motiverande om bara kan ta 600-700 när man har mycket erfarenhet och är duktig på det man gör.

Tja, jag gissar att din bror inte är helt självlärd i ekonomi om han tar 1.5k i timlön för att göra deklarationer

Men ja, självklart kan du ta mycket mer också som grafiker/backendutvecklare/whatever. Själv ligger jag som sagt på 600-750 ex.moms men det betyder inte att jag pressat mig upp i taket för vad jag kan ta, jag har tvärtom legat på den siffran ganska många år nu utan att höja nåt. Sen är ju lönerna olika också beroende på om man bor mitt i city eller ute på vischan som nån skrev. Själv tillhör jag den sistnämnda kategorin även om jag iofs jobbar mycket åt företag i centrala Stockholm, Uppsala och Göteborg osv också. Mycket möjligt att jag skulle kunna ta mycket mer betalt av dessa företag än jag gör men jag har inte det behovet att tjäna enorma lass med pengar måste jag säga, det är inte det jag lever för.

Citat:

Det här är faktiskt raka motsatsen till vad du vill göra om du ska jobba på det område du beskriver dvs designa loggor och hemsidor. Jobbar du internationellt med kunder i USA och ute i Europa så konkurrerar du direkt med indier och pakistanier och de jobbar för 2 dollar i timmen, och problemet är att de gör ett minst lika fint jobb som du klarar av till det priset. Så det enda du har att konkurrera med där är i princip priset - vilket du inte kan om du bor i ett land som Sverige med våra inkomstskatter osv.
Citera
2012-12-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Det låter lite spontant som att du hoppas att du kan lägga några månader på att lära dig lite HTML och sen börja ta tusentals kronor i timmen, och isåfall är det en helt orealistisk tanke rakt igenom. Ett par års erfarenhet av något innan man börjar ta betalt och ägna sig åt det som tjänsteföretagare är nog vad jag skulle vilja kalla ett absolut minimum i alla fall. Du blir helt enkelt inte bra/erfaren nog på bara några månader för att kunna jobba någorlunda effektivt åt en uppdragsgivare.

Nja det tror jag väl inte riktigt. Undrade hur mycket tid man måste investera innan man kan börja ta betalt. Att leva på en deltidslön är ganska tufft så det handlar mer om att jag måste planera hur ekonomin ska gå ihop.

Citat:
Tja, jag gissar att din bror inte är helt självlärd i ekonomi om han tar 1.5k i timlön för att göra deklarationer

Men ja, självklart kan du ta mycket mer också som grafiker/backendutvecklare/whatever. Själv ligger jag som sagt på 600-750 ex.moms men det betyder inte att jag pressat mig upp i taket för vad jag kan ta, jag har tvärtom legat på den siffran ganska många år nu utan att höja nåt. Sen är ju lönerna olika också beroende på om man bor mitt i city eller ute på vischan som nån skrev. Själv tillhör jag den sistnämnda kategorin även om jag iofs jobbar mycket åt företag i centrala Stockholm, Uppsala och Göteborg osv också. Mycket möjligt att jag skulle kunna ta mycket mer betalt av dessa företag än jag gör men jag har inte det behovet att tjäna enorma lass med pengar måste jag säga, det är inte det jag lever för.

Han har hållit på i 10 år och är helt självlärd men han är otroligt duktig på det han gör. Hoppas jag inte förolämpade dig med min kommentar, var inte menat så. 600-750 är ju såklart en bra lön.

Citat:
Det här är faktiskt raka motsatsen till vad du vill göra om du ska jobba på det område du beskriver dvs designa loggor och hemsidor. Jobbar du internationellt med kunder i USA och ute i Europa så konkurrerar du direkt med indier och pakistanier och de jobbar för 2 dollar i timmen, och problemet är att de gör ett minst lika fint jobb som du klarar av till det priset. Så det enda du har att konkurrera med där är i princip priset - vilket du inte kan om du bor i ett land som Sverige med våra inkomstskatter osv.

Ok, som sagt jag är helt ny här så har ingen aning om hur det fungerar i den här branschen. Har jobbat lite internationellt inom spelindustrin och det gick väldigt bra men det här är ju en annan sak. Bor inte heller i Sverige så tänkte att det skulle vara enklare.
Citera
2012-12-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor900
Tycker det låter förnuftigt att börja med. Som någon tidigare sa så är det vettigt att inte lära sig allt på en gång. Speciellt om man är helt ny på området.

Jag gillar din ambition, påminner lite om mig själv.

Jag ska ge dig några länkar:

http://dribbble.com
http://www.awwwards.com

det är väl egentligen inget du kan lära dig tekniker av osv. men du kan i alla fall se vilken nivå det absoluta toppskiktet av grafik och webb ligger på och jämföra dig själv med.

Lycka till!

Tack, får kolla upp det!

Och tack för alla svar! Behöver ta mig en funderare nu på hur jag ska göra
Citera
2012-12-16, 15:28
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Nja det tror jag väl inte riktigt. Undrade hur mycket tid man måste investera innan man kan börja ta betalt. Att leva på en deltidslön är ganska tufft så det handlar mer om att jag måste planera hur ekonomin ska gå ihop.

Ok, tja du kan ju vara grymt snabblärd också vad gäller HTML-biten och grafik kanske du redan har en naturlig fallenhet för, vad vet jag. Men åtminstone ett par år som sagt för att öva det man sedan ska jobba med känns nog som en bra idé oavsett, bara så att man blir varm i kläderna. Ett sätt att öva kan ju vara att ge dig själv lite låtsasuppdrag, t.ex hitta på ett företagsnamn och en affärsidé och låtsas att de vill anlita dig för en ny företagslogga och hemsida. Försök uppskatta ett pris på vad det kommer att kosta, gör sedan "jobbet" och känn efter hur bra det blev samt hur nära tidsuppskattningen du kom. Normalt brukar det bli så att om man dubblar tiden man först tror att det kommer att ta, så börjar man komma i närheten av hur lång tid det faktiskt tar från start till slut

Citat:
Han har hållit på i 10 år och är helt självlärd men han är otroligt duktig på det han gör. Hoppas jag inte förolämpade dig med min kommentar, var inte menat så. 600-750 är ju såklart en bra lön.

Nej nej ingen fara, men med tanke på hur konkurrensen ser ut och vad genomsnittslönerna är i just yrket som självlärd egenföretagande grafiker/hemsidesmakare så tycker jag bara att man nästan får börja med att vara nöjd om man kan tjäna pengar på det överhuvudtaget. Känner man att man inte är nöjd med livet förrän man har en timlön på 1000-1500 kr så gör man nog klokast i att utbilda sig till läkare eller advokat istället var min spontana känsla

Men om du istället skulle gå en mer gedigen utbildning som har hög status i branschen under ett antal år och sedan ta anställning på en större webbyrå centralt belägen i en storstad så är det ju säkert inte omöjligt att nå skyhöga löner. Jag resonerade bara kring prissättning i rollen som "självlärd hemmapulare" som jag ju själv är. Den största fördelen med mitt jobb som jag ser det är inte chansen att bli snuskigt rik på kort tid, utan snarare att jag styr helt över mitt eget liv, att jag kan ta ledigt precis när jag vill och hur jag vill, att jag inte har nån chef som skriker på mig osv. Den friheten och fritiden är värd långt mycket mer än mer pengar på lönekontot för mig personligen, och för många andra företagare.

Citat:
Ok, som sagt jag är helt ny här så har ingen aning om hur det fungerar i den här branschen. Har jobbat lite internationellt inom spelindustrin och det gick väldigt bra men det här är ju en annan sak. Bor inte heller i Sverige så tänkte att det skulle vara enklare.

Aha, ja bor du utomlands så kan det ju vara bättre att jobba i det landet du bor förstås. Men jag har en del branschkontakter i bl.a USA och de som har egen firma där och erbjuder de tjänster du beskriver har ett helvete att få ekonomin att gå runt pga att de ständigt konkurrerar mot asiater som gör samma jobb till jämförbar kvalitet nästan gratis. Det problemet har vi inte riktigt i Sverige ännu, antagligen mycket pga att vi inte har engelska som huvudspråk och att asiaterna inte prioriterat att lära sig språket och slå sig in på den jämförelsevis lilla svenska marknaden.
Citera
2012-12-16, 16:13
Medlem
towbs avatar
Kan tipsa om en bok som är bra för den som vill bli stabil på grunderna i HTML och CSS http://htmlandcssbook.com

Har den själv trots att det inte var något nytt för min del, slog till för att den var så jäkla snygg till skillnad mot 99% av böckerna i samma kategori Jag vet att det finns mängder med tutorials i grunderna där ute på nätet men så där i början skadar det aldrig att ha ännu ett ställe att suga i sig lite information ifrån.
Citera
2012-12-18, 22:17
Medlem
lol0Ls avatar
En grafisk formgivare tjänar ungefär 21k per månad. Om du istället siktar snäppet högre till AD kammar du hem hela 30000 kr. Och jag kan tänka mig att på mindre reklambyråer får ADn göra det grafiska jobbet också, om det finns t.ex en PR-konsult, AD, Copy, Kundansvarig/ekonomisk chef på kontoret.

Därför, plugga till AD eller Creative Director (vet dock inte skillnaden, men jag antar att det är ungefär samma sak) och plugga något år Grafisk Form. Det är vad jag planerar iallafall, och det borde nog gå vägen.

Men, är det nödvändigt att plugga rörlig form också? Det känns som om stor del av det grafiska arbetet hör ihop med reklam på TV också.
Senast redigerad av lol0L 2012-12-18 kl. 22:23.
Citera
2013-01-17, 01:12
Medlem
will84s avatar
Citat:
Så designern tjänar alltså minst av dom 3? Har fått för mig att designerjobb hade ganska bra betalt. Anställde en CSS-kodare till min hemsida förut och han tog ca 100 kr i timmen. Så jag hoppas man kan tjäna mer än de

Någon här som jobbar med webbdesign, skapa loggor eller liknande?
Jag jobbar med webbdesign, är egen företagare tsm med min kompis.
Vad jag vet så är det inte så mycket CSS-kodare som anställs nu, vi har några års kunskap inom html/css/JS/php/xml osv och vi behöver nästan aldrig koda själva. Allt går smidigt genom wordpress som är lätt för kunderna att förstå sig på.

Dock finns det ju självklart designers yrken men du tjänar jäkligt bra på att bara använda WP
Citera
2013-01-19, 22:04
Medlem
lol0Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will84
Jag jobbar med webbdesign, är egen företagare tsm med min kompis.
Vad jag vet så är det inte så mycket CSS-kodare som anställs nu, vi har några års kunskap inom html/css/JS/php/xml osv och vi behöver nästan aldrig koda själva. Allt går smidigt genom wordpress som är lätt för kunderna att förstå sig på.

Dock finns det ju självklart designers yrken men du tjänar jäkligt bra på att bara använda WP
Vad tjänar man ungefär på en hemsida?
Citera
2013-01-25, 09:37
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lol0L
En grafisk formgivare tjänar ungefär 21k per månad. Om du istället siktar snäppet högre till AD kammar du hem hela 30000 kr. Och jag kan tänka mig att på mindre reklambyråer får ADn göra det grafiska jobbet också, om det finns t.ex en PR-konsult, AD, Copy, Kundansvarig/ekonomisk chef på kontoret.

Därför, plugga till AD eller Creative Director (vet dock inte skillnaden, men jag antar att det är ungefär samma sak) och plugga något år Grafisk Form. Det är vad jag planerar iallafall, och det borde nog gå vägen.

Men, är det nödvändigt att plugga rörlig form också? Det känns som om stor del av det grafiska arbetet hör ihop med reklam på TV också.

En AD är en person som har ett övergripande visuellt ansvar för en kund/projekt. Rollen som CD är lite beroende på personen som sitter på tjänsten, men på reklambyråer är det dock vanligare att de är "idésprutan" och driver den konceptuella utvecklingen framåt i projektet.

Sen är det sällan man pluggar till AD. Det är mer en titel man får inom en byrå med arbetslivserfarenhet i bagaget. Sen finns det ju utbildningar som har AD i namnet, men du går mycket sällan in direkt på den positionen i ett företag. Man börjar nästan alltid som formgivare eller originalare.

Och som redan nämnts så ligger pengarna inte på designsidan. Projektledare och utvecklare tjänar bättre rent generellt.
Citera
2019-03-12, 11:11
Medlem
Citat:
Har det senaste året klurat en hel del på vad jag skulle vilja jobba med. Nånting jag tycker är kul är att designa loggor och hemsidor och funderar på att gå vidare i det och satsa. Än så länge är det bara en tidig tanke men det är i alla fall nånting jag tycker är kul och det hade ju varit schysst att ha ett jobb som man faktiskt gillar. Hur ser det ut med pengar och jobb på den biten? Borde man gå en utbildning?

Vill helst ha ett jobb där det alltid finns att göra och man kan jobba mycket men vill även ha hyfsat betalt. Så om man jobbar hårt, finns det en del pengar att tjäna inom det här området?

Vet inte tråden hamnade rätt, annars får mod gärna flytta den.

Vad hände sen?
Har du blivit en grafisk designer än och isåfall hur är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in