Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
Nja det tror jag väl inte riktigt. Undrade hur mycket tid man måste investera innan man kan börja ta betalt. Att leva på en deltidslön är ganska tufft så det handlar mer om att jag måste planera hur ekonomin ska gå ihop.
Ok, tja du kan ju vara grymt snabblärd också vad gäller HTML-biten och grafik kanske du redan har en naturlig fallenhet för, vad vet jag. Men åtminstone ett par år som sagt för att öva det man sedan ska jobba med känns nog som en bra idé oavsett, bara så att man blir varm i kläderna. Ett sätt att öva kan ju vara att ge dig själv lite låtsasuppdrag, t.ex hitta på ett företagsnamn och en affärsidé och låtsas att de vill anlita dig för en ny företagslogga och hemsida. Försök uppskatta ett pris på vad det kommer att kosta, gör sedan "jobbet" och känn efter hur bra det blev samt hur nära tidsuppskattningen du kom. Normalt brukar det bli så att om man dubblar tiden man först
tror att det kommer att ta, så börjar man komma i närheten av hur lång tid det faktiskt tar från start till slut
Citat:
Han har hållit på i 10 år och är helt självlärd men han är otroligt duktig på det han gör. Hoppas jag inte förolämpade dig med min kommentar, var inte menat så. 600-750 är ju såklart en bra lön.
Nej nej ingen fara, men med tanke på hur konkurrensen ser ut och vad genomsnittslönerna är i just yrket som självlärd egenföretagande grafiker/hemsidesmakare så tycker jag bara att man nästan får börja med att vara nöjd om man kan tjäna pengar på det överhuvudtaget. Känner man att man inte är nöjd med livet förrän man har en timlön på 1000-1500 kr så gör man nog klokast i att utbilda sig till läkare eller advokat istället var min spontana känsla
Men om du istället skulle gå en mer gedigen utbildning som har hög status i branschen under ett antal år och sedan ta anställning på en större webbyrå centralt belägen i en storstad så är det ju säkert inte omöjligt att nå skyhöga löner. Jag resonerade bara kring prissättning i rollen som "självlärd hemmapulare" som jag ju själv är. Den största fördelen med mitt jobb som jag ser det är inte chansen att bli snuskigt rik på kort tid, utan snarare att jag styr helt över mitt eget liv, att jag kan ta ledigt precis när jag vill och hur jag vill, att jag inte har nån chef som skriker på mig osv. Den friheten och fritiden är värd långt mycket mer än mer pengar på lönekontot för mig personligen, och för många andra företagare.
Citat:
Ok, som sagt jag är helt ny här så har ingen aning om hur det fungerar i den här branschen. Har jobbat lite internationellt inom spelindustrin och det gick väldigt bra men det här är ju en annan sak. Bor inte heller i Sverige så tänkte att det skulle vara enklare.
Aha, ja bor du utomlands så kan det ju vara bättre att jobba i det landet du bor förstås. Men jag har en del branschkontakter i bl.a USA och de som har egen firma där och erbjuder de tjänster du beskriver har ett helvete att få ekonomin att gå runt pga att de ständigt konkurrerar mot asiater som gör samma jobb till jämförbar kvalitet nästan gratis. Det problemet har vi inte riktigt i Sverige ännu, antagligen mycket pga att vi inte har engelska som huvudspråk och att asiaterna inte prioriterat att lära sig språket och slå sig in på den jämförelsevis lilla svenska marknaden.