Citat:
Ursprungligen postat av towb
Har sett statistik på det där flera gånger men har tyvärr inget att länka, men det dyker upp lite då och då. Pengarna går bakifrån och ut, eller vad man nu ska säga. Vi har designern längst ut, HTML/CSS/JS-kodaren i mitten och serverside-kodaren med störst plånbok längst bak.
Det här stämmer ju ganska bra faktiskt, nu gör jag iofs alla delarna själv i de fall det gäller hemsidor så jag tar ju hela kakan oavsett om det är en enklare representativ sida som ska byggas eller mer komplexa e-handelssystem med custom CMS eller vad det nu kan gälla. Men helt klart är det
just i fråga om hemsidor i regel den grafiska designen som tar minst tid och man kan fakturera minst för, sedan frontend-utveckling och sist backenden på serverside som ger mest klirr i kassan.
Gäller det annan grafisk design så kan det ju dock ge oerhört mycket mer pengar än vad den grafiska formen för just en hemsida inbringar, beror ju på. Jag har gjort en del ganska omfattande arkitekturjobb med ritningar, 3D-visualiseringar m.m åt större byggföretag och även illustrerat ett antal böcker och såna jobb tar ju både längre tid och ger mer betalt än att bara layouta en enkel hemsida.
Ska du begränsa dig till att endast designa den grafiska formen för just hemsidor så får du med andra ord ligga i och gnida som en skållad bäver om du ska få ekonomin att gå ihop på just det, gäller nog att bredda sig lite mer än så i alla fall. Du borde åtminstone se till att du kan leverera färdig HTML och CSS för designen du gör även om du inte vill ge dig in på backend-programmeringen.
Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
Eftersom man är anonym här, du har inte lust att berätta på ett ungefär vilden timpenning man kan ta?
Det beror helt och hållet på hur duktig du är och vad du kan åstadkomma, relativt andra som kan åstadkomma samma sak och beroende på vad de tar. Till viss del beror det ju också på hur väl etablerad du är i branschen, hur många som känner till dig och hört positiva omdömen om dig osv så det är väldigt svårt att säga vad någon enskild individ ska ta utan att känna till den helhetsbilden så att säga.
I mitt eget fall så beräknar jag alla fasta offertpriser på 750 kr ex.moms i timmen. Jobbar jag på löpande debitering åt återkommande kunder, vilket jag faktiskt gör ganska ofta, så kör jag på 600 kr ex.moms/timmen som en liten rabatt för förtroendet och för att det är skönt för mig att bara kunna köra på tills det är klart och sen skicka räkningen snarare än att behöva sitta och räkna i förväg på exakt hur långt det och det kan tänkas ta.
Men då har jag ju också varit verksam i branschen sen slutet av 90-talet och vet vad jag kan och vad jag är värd, jag får i princip alla nya kunder refererade via gamla och har inga problem att fylla min tid. Ska man precis börja känna sig försiktigt fram som helt ny på marknaden får man nog lägga sig lite lägre, kanske 250-350 kr timmen kan vara en idé i allra första början och sen börja smyghöja successivt en 50-lapp om året eller nåt om det visar sig att affärsidén bär. Har du en gedigen utbildning vid någon grafisk högskola eller liknande så kan du självklart ta mer redan från början jämfört med om du är självlärd.
Ett tips bara, jobba ALDRIG för "symboliska summor" som t.ex 100 kr timmen nästan får räknas till, jobba heller ALDRIG gratis eller "för att få ihop referenser till portföljen" om du kan undvika det. Det är nästan aldrig värt det och om du gör nåt bra nog för att det ska uppskattas av din uppdragsgivare och de börjar refererar dig vidare till andra potentiella kunder, så kommer det att göras i ordalag som "jag vet en kille som är SKITBILLIG, prova hör med honom!" dvs, du kommer alltid att vara den där billiga killen som jobbar nästan gratis och kommer att få oerhört svårt att höja priserna längre fram när du blir bättre på det du gör.
Oavsett vad man jobbar i för bransch, tjänste- eller varuförsäljning så är det alltid livsfarligt att konkurrera med just pris eftersom man lätt kan fastna i den fällan att ens främsta konkurrensmedel blir att man är billig och tar man bort det så vet inte folk varför de ska anlita dig/handla hos dig. Självklart kan du inte sätta priserna så att ingen är villig att betala så att du inte får några kunder alls, men sätt hellre timpenningen lite för högt och försök hitta andra smarta fördelar med att anlita dig som du kan trycka på när du marknadsför dig istället.
Självklart är det inte fel att jobba ihop lite referensgrejor och bygga upp en bred portfölj heller, men gör då grejor åt dig själv istället - prylar du gör bara för kul, grafiska experiment du går igång på eller bygg nån helt egen hemsida som du kanske t.o.m kan tjäna extrapengar på en dag, snarare än att slita hund för ett företag som ställer helt andra krav på det du gör, och sen inte få lön för mödan.
OK, lite löst svammel om prissättning där, säg bara till om det är nåt mer du undrar över