2012-12-14, 03:56
Medlem
Har det senaste året klurat en hel del på vad jag skulle vilja jobba med. Nånting jag tycker är kul är att designa loggor och hemsidor och funderar på att gå vidare i det och satsa. Än så länge är det bara en tidig tanke men det är i alla fall nånting jag tycker är kul och det hade ju varit schysst att ha ett jobb som man faktiskt gillar. Hur ser det ut med pengar och jobb på den biten? Borde man gå en utbildning?

Vill helst ha ett jobb där det alltid finns att göra och man kan jobba mycket men vill även ha hyfsat betalt. Så om man jobbar hårt, finns det en del pengar att tjäna inom det här området?

Vet inte tråden hamnade rätt, annars får mod gärna flytta den.
Citera
2012-12-14, 04:22
Medlem
VenomXs avatar
I kreativa yrken kan du ju ofta sätta en hyfsat hög timpenning så visst går det att tjäna pengar på det, jag jobbar själv till stor del med olika former av grafisk formgivning och jag är definitivt nöjd med mitt jobb vad gäller tid och energi man lägger i och vad man får ut av det.

Som mycket annat så hänger ju dock en hel del på hur duktig du är, att kunna slå sig in på marknaden och få kundkontakter och referenser osv osv.

Utbildning är nog definitivt bra att ha om du tänker ta anställning, ja. Själv är jag egenföretagare och även helt självlärd på i princip allt jag gör.
Citera
2012-12-14, 05:32
Medlem
towbs avatar
Har sett statistik på det där flera gånger men har tyvärr inget att länka, men det dyker upp lite då och då. Pengarna går bakifrån och ut, eller vad man nu ska säga. Vi har designern längst ut, HTML/CSS/JS-kodaren i mitten och serverside-kodaren med störst plånbok längst bak.

Kommer inte ihåg några siffror men allt beror förstås på vad man gör, hur mycket man gör det och för vem man gör det. Det är nog inget svältjobb även om man bara är medelmåtta men man ska väl göra det man trivs med

Edit: Jag har stött på folk som tjänar riktigt bra för att vara i den kategorin också genom att ha gjort sig ett namn så om du känner att du vill satsa så satsa stort
Senast redigerad av towb 2012-12-14 kl. 05:35.
Citera
2012-12-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Har sett statistik på det där flera gånger men har tyvärr inget att länka, men det dyker upp lite då och då. Pengarna går bakifrån och ut, eller vad man nu ska säga. Vi har designern längst ut, HTML/CSS/JS-kodaren i mitten och serverside-kodaren med störst plånbok längst bak.

Kommer inte ihåg några siffror men allt beror förstås på vad man gör, hur mycket man gör det och för vem man gör det. Det är nog inget svältjobb även om man bara är medelmåtta men man ska väl göra det man trivs med

Edit: Jag har stött på folk som tjänar riktigt bra för att vara i den kategorin också genom att ha gjort sig ett namn så om du känner att du vill satsa så satsa stort

Så designern tjänar alltså minst av dom 3? Har fått för mig att designerjobb hade ganska bra betalt. Anställde en CSS-kodare till min hemsida förut och han tog ca 100 kr i timmen. Så jag hoppas man kan tjäna mer än de

Någon här som jobbar med webbdesign, skapa loggor eller liknande?
Citera
2012-12-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
I kreativa yrken kan du ju ofta sätta en hyfsat hög timpenning så visst går det att tjäna pengar på det, jag jobbar själv till stor del med olika former av grafisk formgivning och jag är definitivt nöjd med mitt jobb vad gäller tid och energi man lägger i och vad man får ut av det.

Som mycket annat så hänger ju dock en hel del på hur duktig du är, att kunna slå sig in på marknaden och få kundkontakter och referenser osv osv.

Utbildning är nog definitivt bra att ha om du tänker ta anställning, ja. Själv är jag egenföretagare och även helt självlärd på i princip allt jag gör.

Eftersom man är anonym här, du har inte lust att berätta på ett ungefär vilden timpenning man kan ta?

Har haft väldigt svårt med att plugga så kommer nog försöka lära mig själv och se vart det leder.
Citera
2012-12-14, 16:49
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
Så designern tjänar alltså minst av dom 3? Har fått för mig att designerjobb hade ganska bra betalt. Anställde en CSS-kodare till min hemsida förut och han tog ca 100 kr i timmen. Så jag hoppas man kan tjäna mer än de

Någon här som jobbar med webbdesign, skapa loggor eller liknande?
Ja, siffrorna säger så. Man har högre krav på sig med kod så det kanske inte är så konstigt men själv har jag stora problem med det grafiska så jag kan tycka att det kanske skulle vara värt mer

100 kr i timmen kan ingen gå runt på så jag gissar att det inte var allt för seriöst. Man gör sig själv och alla andra en otjänst genom att göra så. Bättre att vara arbetslös i såna fall!
Citera
2012-12-15, 01:40
Medlem
Citat:
Ja, siffrorna säger så. Man har högre krav på sig med kod så det kanske inte är så konstigt men själv har jag stora problem med det grafiska så jag kan tycka att det kanske skulle vara värt mer

100 kr i timmen kan ingen gå runt på så jag gissar att det inte var allt för seriöst. Man gör sig själv och alla andra en otjänst genom att göra så. Bättre att vara arbetslös i såna fall!

Han fick iofs ett fast pris och det tog nog mycket längre tid än vad han hade trott. Han verkade ganska grön så det var väl kanske ett nybörjarmisstag

Det känns som att du jobbar med kodning av nått slag?

Nån som kan rekommendera nån bra internetkurs för grafisk design? Skulle vilja testa o se om det är nått för mig.
Citera
2012-12-15, 02:22
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Det här stämmer ju ganska bra faktiskt, nu gör jag iofs alla delarna själv i de fall det gäller hemsidor så jag tar ju hela kakan oavsett om det är en enklare representativ sida som ska byggas eller mer komplexa e-handelssystem med custom CMS eller vad det nu kan gälla. Men helt klart är det just i fråga om hemsidor i regel den grafiska designen som tar minst tid och man kan fakturera minst för, sedan frontend-utveckling och sist backenden på serverside som ger mest klirr i kassan.

Gäller det annan grafisk design så kan det ju dock ge oerhört mycket mer pengar än vad den grafiska formen för just en hemsida inbringar, beror ju på. Jag har gjort en del ganska omfattande arkitekturjobb med ritningar, 3D-visualiseringar m.m åt större byggföretag och även illustrerat ett antal böcker och såna jobb tar ju både längre tid och ger mer betalt än att bara layouta en enkel hemsida.

Ska du begränsa dig till att endast designa den grafiska formen för just hemsidor så får du med andra ord ligga i och gnida som en skållad bäver om du ska få ekonomin att gå ihop på just det, gäller nog att bredda sig lite mer än så i alla fall. Du borde åtminstone se till att du kan leverera färdig HTML och CSS för designen du gör även om du inte vill ge dig in på backend-programmeringen.

Citat:
Eftersom man är anonym här, du har inte lust att berätta på ett ungefär vilden timpenning man kan ta?

Det beror helt och hållet på hur duktig du är och vad du kan åstadkomma, relativt andra som kan åstadkomma samma sak och beroende på vad de tar. Till viss del beror det ju också på hur väl etablerad du är i branschen, hur många som känner till dig och hört positiva omdömen om dig osv så det är väldigt svårt att säga vad någon enskild individ ska ta utan att känna till den helhetsbilden så att säga.

I mitt eget fall så beräknar jag alla fasta offertpriser på 750 kr ex.moms i timmen. Jobbar jag på löpande debitering åt återkommande kunder, vilket jag faktiskt gör ganska ofta, så kör jag på 600 kr ex.moms/timmen som en liten rabatt för förtroendet och för att det är skönt för mig att bara kunna köra på tills det är klart och sen skicka räkningen snarare än att behöva sitta och räkna i förväg på exakt hur långt det och det kan tänkas ta.

Men då har jag ju också varit verksam i branschen sen slutet av 90-talet och vet vad jag kan och vad jag är värd, jag får i princip alla nya kunder refererade via gamla och har inga problem att fylla min tid. Ska man precis börja känna sig försiktigt fram som helt ny på marknaden får man nog lägga sig lite lägre, kanske 250-350 kr timmen kan vara en idé i allra första början och sen börja smyghöja successivt en 50-lapp om året eller nåt om det visar sig att affärsidén bär. Har du en gedigen utbildning vid någon grafisk högskola eller liknande så kan du självklart ta mer redan från början jämfört med om du är självlärd.

Ett tips bara, jobba ALDRIG för "symboliska summor" som t.ex 100 kr timmen nästan får räknas till, jobba heller ALDRIG gratis eller "för att få ihop referenser till portföljen" om du kan undvika det. Det är nästan aldrig värt det och om du gör nåt bra nog för att det ska uppskattas av din uppdragsgivare och de börjar refererar dig vidare till andra potentiella kunder, så kommer det att göras i ordalag som "jag vet en kille som är SKITBILLIG, prova hör med honom!" dvs, du kommer alltid att vara den där billiga killen som jobbar nästan gratis och kommer att få oerhört svårt att höja priserna längre fram när du blir bättre på det du gör.

Oavsett vad man jobbar i för bransch, tjänste- eller varuförsäljning så är det alltid livsfarligt att konkurrera med just pris eftersom man lätt kan fastna i den fällan att ens främsta konkurrensmedel blir att man är billig och tar man bort det så vet inte folk varför de ska anlita dig/handla hos dig. Självklart kan du inte sätta priserna så att ingen är villig att betala så att du inte får några kunder alls, men sätt hellre timpenningen lite för högt och försök hitta andra smarta fördelar med att anlita dig som du kan trycka på när du marknadsför dig istället.

Självklart är det inte fel att jobba ihop lite referensgrejor och bygga upp en bred portfölj heller, men gör då grejor åt dig själv istället - prylar du gör bara för kul, grafiska experiment du går igång på eller bygg nån helt egen hemsida som du kanske t.o.m kan tjäna extrapengar på en dag, snarare än att slita hund för ett företag som ställer helt andra krav på det du gör, och sen inte få lön för mödan.

OK, lite löst svammel om prissättning där, säg bara till om det är nåt mer du undrar över
Citera
2012-12-15, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Text

Tack för ett utförligt svar. Uppskattat!

Har köpt en onlinekurs på designcourse.com där man får lära sig CSS och HTML kod samt
webbdesign och designa loggor. Har bara börjat med loggan och webbdesignen men
tycker att det är helt klart intressant. Har inte börjat med kodningen än men jag
hoppas att jag inte kommer att ha allt för svårt med det.

Tanken är att jag ska jobba deltid nu samtidigt som jag försöker självlära mig
det här. Känns som att det kan bli svårt att bli duktig om man bara har webben
till sin hjälp och inte går i skolan. Hur började du med det här? Har du
gått nån utbildingen eller varit väldigt intresserad av sånt här tidigt?
Har fått för mig att många som jobbar med t.ex programmering har haft en förkärlek
för det tidigt och haft ganska lång tid att utveckla sig, samt att det kan vara ganska avancerat och svårt att lära sig.

Sen, hur lång tid får man räkna med att hålla på innan man blir så pass duktig att man kan ta betalt? Det är säkert väldigt individuellt men kan det handla om 3-4 månader eller ett par år?

Lite luddigt inlägg kanske. Skyller på att jag är trött såklart!
Citera
2012-12-15, 05:27
Medlem
Victor900s avatar
Citat:
Tack för ett utförligt svar. Uppskattat!

Har köpt en onlinekurs på designcourse.com där man får lära sig CSS och HTML kod samt
webbdesign och designa loggor. Har bara börjat med loggan och webbdesignen men
tycker att det är helt klart intressant. Har inte börjat med kodningen än men jag
hoppas att jag inte kommer att ha allt för svårt med det.

Tanken är att jag ska jobba deltid nu samtidigt som jag försöker självlära mig
det här. Känns som att det kan bli svårt att bli duktig om man bara har webben
till sin hjälp och inte går i skolan. Hur började du med det här? Har du
gått nån utbildingen eller varit väldigt intresserad av sånt här tidigt?
Har fått för mig att många som jobbar med t.ex programmering har haft en förkärlek
för det tidigt och haft ganska lång tid att utveckla sig, samt att det kan vara ganska avancerat och svårt att lära sig.

Sen, hur lång tid får man räkna med att hålla på innan man blir så pass duktig att man kan ta betalt? Det är säkert väldigt individuellt men kan det handla om 3-4 månader eller ett par år?

Lite luddigt inlägg kanske. Skyller på att jag är trött såklart!

Handlar inte om tid utan vad du känner att du klarar av. Har du gått någon utbildning? Det finns enorma mängder duktiga webbdesigners i Sverige som kan HTML och CSS. Om du känner att du är väldigt stark på design delen dock så har du än fördel där. En del som är väldigt viktig som du också bör tänka på är att lära dig något CMS system. Wordpress är det mest kända. Detta är nog minst lika viktigt som HTML och CSS delen då kunder själva vill kunna hantera informationen på sidan.

Finns det ens jobb där man bara behöver kunna frontend delen i småstäderna? Vet att det finns gott om sådana jobb i storstäderna (där man också kan tjäna långt över medellön på enbart frontend) men inte på slätten. Krävs dock att man är utöver medel då.
Citera
2012-12-15, 06:42
Medlem
towbs avatar
Ta dig inte an för mycket på en gång nu bara. Det är svårt att bli bra om man försöker bli bra på allt på en och samma gång. Om du vill veta om någon är villig att köpa det du har skapat så finns det sajter som graphicriver.net där du kan sälja ikoner, loggor och lite sånt för några dollar. Om du har mycket uppe och det säljer så vet du ju att du har något som folk efterfrågar och det kanske ger tillräckligt med pengar för att finansiera lite onlinekurser om inte annat.

Kom ihåg att det är öva, öva och öva som gäller
Citera
2012-12-15, 17:56
Medlem
Citat:
Ta dig inte an för mycket på en gång nu bara. Det är svårt att bli bra om man försöker bli bra på allt på en och samma gång. Om du vill veta om någon är villig att köpa det du har skapat så finns det sajter som graphicriver.net där du kan sälja ikoner, loggor och lite sånt för några dollar. Om du har mycket uppe och det säljer så vet du ju att du har något som folk efterfrågar och det kanske ger tillräckligt med pengar för att finansiera lite onlinekurser om inte annat.

Kom ihåg att det är öva, öva och öva som gäller

Tycker det är riktigt kul men har bara en tanke just nu. Jag skulle vilja jobba i ett yrke där man kan när man är duktig ta ut en hög lön. Min bror jobbar med ekonomi och håller på mycket med deklarationer och kan ta ut 1-1.5k i timlön. Så det känns inte så motiverande om bara kan ta 600-700 när man har mycket erfarenhet och är duktig på det man gör. Kommer i alla fall köra på det här och ser vart det leder. Om man kan bli en av världens rikaste män på att sälja billiga möbler så borde man kunna dra in en hacka på det här också, förutsatt att man gör det rätt såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in