2012-12-13, 23:12
Medlem
Fris avatar
Jag vill ha/göra nånting som gör det möjligt att bära på en dyrbar lyckoslant med låg risk att tappa bort det, och söker förslag till ansats.

Medaljong eller inplastning duger inte, för myntet ska skramla i fickan och vara så naket tillgängligt som mökligt.

Att borra hål i det är synd för det mer än halverar myntets andrahandsvärde.

Finns det / hur bygger man nåt som kan hålla myntet hårt? T.ex. ett kors med klor, om ni kan visualisera det. Eller nåt annat koncept.
Citera
2012-12-13, 23:31
Medlem
peffe22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag vill ha/göra nånting som gör det möjligt att bära på en dyrbar lyckoslant med låg risk att tappa bort det, och söker förslag till ansats.

Medaljong eller inplastning duger inte, för myntet ska skramla i fickan och vara så naket tillgängligt som mökligt.

Att borra hål i det är synd för det mer än halverar myntets andrahandsvärde.

Finns det / hur bygger man nåt som kan hålla myntet hårt? T.ex. ett kors med klor, om ni kan visualisera det. Eller nåt annat koncept.
Har du tillgång till lite metall skulle du ju alltid kunna göra en "ring" av den som håller ihop skiten.
http://img6.imageshack.us/img6/5060/mynt.png
något sådant.

fast då vart det ju typ en medaljong fast borde skramla i fickan oavsett
Citera
2012-12-14, 00:36
Medlem
Fris avatar
Det vore helt okay!
Men hur får man den, eller "hakkorset" jag föreslog, att spänna fast myntet hårt?
Jag kan löda borra slipa m.m. i enkel liten skala.
Citera
2012-12-17, 01:51
Medlem
peffe22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det vore helt okay!
Men hur får man den, eller "hakkorset" jag föreslog, att spänna fast myntet hårt?
Jag kan löda borra slipa m.m. i enkel liten skala.
Du gör ringen så att den inte går runt helt och sen skruvar åt med något så att det spänns ordentligt.
du bör också ha en "krage" så den är stabiliserad i hållaren och inte kan glida ur alternativt göra en tillräckligt bred skåra i ringen som myntet lägger sig i.
Citera
2012-12-24, 00:28
Medlem
Sereenas avatar
Använd samma grundmodell som en rörklämma fast med U format material (öppningen innåt så att myntet vilar i skåran)
Citera
2012-12-24, 20:55
Medlem
MeanMEs avatar
En guldsmed är kanske den bästa att ge svaret på din fråga ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in