Som någon nämnde: rädslan för att förändras, och koncentrationssvårigheterna. Är man van att leva med konstant ångest och tankar som kör 24/7 så är det svårt att föreställa sig något annat, att något så "enkelt" som att bara sitta i tysthet och inte tänka kan förändra ens liv.
Jag prövade att meditera när jag var yngre, dock utan lyckat resultat eftersom jag var för rastlös. Pga olika orsaker så fick jag en remiss till en psykolog i höstas, som mer eller mindre gav mig en cd och sa "gå hem och lyssna till den guidade meditationen 40min varje dag så möts vi om en vecka".
Som sagt: när man blir ensam med sig själv så tvingas man att konfrontera sin "Indre värld". Lider man då sedan tidigare av ångest, depression etc så kan ställs man ju öga mot öga med dessa känslor och tankar, och du är ensam när du gör det, vilket i mitt fall flera gånger har lett till att jag har blivit tvungen att avbryta eftersom jag har "kört upp mig" så otroligt mycket och bara snurrat in mig själv mer i mina tankar. "Är jag galen? Vad är verkligt? Håller jag på att försvinna in i mig själv? Blablabla, man får ju ett annat perspektiv på sig själv och vår existens här på jorden genom meditation

, och är man instabil så tror jag att det är viktigt att man har någon som kan ta ner en på jorden igen, tills man finner den inre balansen och som kan stötta en att reflektera och acceptera de saker som avslöjas när man klarar av att stilla sitt sinne. (gick själv till psykolog mina första 6 månader som jag mediterade).
Jag får det fortfarande psykiskt och fysiskt dåligt en gång i mellan när jag mediterar, dock är det mest relaterat till att jag har slarvat med meditationen eller druckit alkohol, och jag är nu medveten om att det bara är min hjärna som prövar att fucka med mig, så det är bara att be den att hålla käft.
Som sagt: meditation är det bästa som har hänt mig, jag är lycklig, glad, positiv till ALLT som sker i mitt liv, kan kontrollera och stoppa mina tankar, har ingen ångest längre och har sinnesjukt mycket engergi. Jag prövar att intala mina vänner det men som sagt; du kan leda en häst till vatten, men du kan inte få den att dricka.