2012-12-13, 16:38
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Har funderat lite på det här med att älska någon. Om man kallar någon för älskling, är det samma sak som att säga att man älskar denne? Vad tycker ni? Kan man kalla någon för älskling utan att säga att man älskar denne?

Personligen är jag rätt villrådig, då jag nog skulle ha lättare att kalla någon för älskling än att säga att jag älskar henne. Samtidigt tycker jag att det egentligen innebär samma sak.

Lade en del av texten inom spoilers eftersom det inte är det som är huvuddiskussionen.
Citera
2012-12-13, 16:48
Medlem
helvedes avatar

Jag tycker älskling är ungefär någonting man kan kalla sin hund. Enligt mig skulle hon lika gärna kunna kalla dig "Sockerkakan" eller whatever. Däremot att säga att man älskar någon så älskar man den (just då iallafall). Det är vad jag tycker iallafall.
Citera
2012-12-13, 17:03
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helvede
Jag tycker älskling är ungefär någonting man kan kalla sin hund. Enligt mig skulle hon lika gärna kunna kalla dig "Sockerkakan" eller whatever. Däremot att säga att man älskar någon så älskar man den (just då iallafall). Det är vad jag tycker iallafall.

Skriver under på detta jag med. Sen beror definitionsfrågor alltid på personen i fråga, så det finns liksom inget "rätt" och "fel" som TS eftersöker. Vissa kanske älskar alla dom säger älskling till, andra använder ordet istället för "kompis" typ.
Citera
2012-12-13, 18:20
Medlem
Håller med helvede. För mig är älskar dig och älskling inte samma sak. Att säga älskling är som att säga sötnos/sötis/gosig/smulan/skockerkakan och alla andra gulliga smeknamn man ger någon/något man tycker om. Att säga jag älskar dig är på en annan nivå som är mera seriös, en officiell proklamering helt enkelt.
Citera
2012-12-14, 18:14
Medlem
För mig är ordet älskling samma sak som älskar dig, det hörs på namnet, älskling är som en förkortning på "personen jag älskar". Tycker det är fint att man kan ha ett "tilltalsnamn" som har en så fin betydelse istället för bara sötis och liknande.
Citera
2012-12-14, 19:20
Medlem
Älskling=babe (kan man säga till alla man flirtar med). Jag älskar dig=I love you (the real deal only!)
Citera
2012-12-17, 01:36
Medlem
Roxanas avatar
För mig är det skillnad. Älskling är ungefär som gumman, stumpan, hjärtat osv. Ett gulligt smeknamn bara. Medan jag älskar dig är för mig en fras med tung känslomässig innebörd.
Citera
2012-12-17, 01:51
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
För mig är det skillnad. Älskling är ungefär som gumman, stumpan, hjärtat osv. Ett gulligt smeknamn bara. Medan jag älskar dig är för mig en fras med tung känslomässig innebörd.
Jag håller definitivt med om att jag älskar dig är en viktig fras med en stark innebörd, men jag tycker nog att älskling ändå är snäppet tyngre än andra smeknamn. Älskling är inget som åtminstone jag går och slänger ur sig till vem som helst, medans smeknamn kan vara något lättsammare.
Senast redigerad av Ogden 2012-12-17 kl. 01:51. Anledning: typo
Citera
2012-12-17, 01:53
Medlem
karamazows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana

Exakt så.

De kvinnor som försöker tvinga ur en den sista frasen som om den vore någon sorts trygghetsbeklädnad och försäkringsförsäkran om evigheters evighet bör borra en del i sitt intellekt när det kommer till enheter som ton och gram.
Citera
2012-12-17, 02:07
Medlem
MissionImpossibles avatar
Att säga det tre magiska orden till någon man är kär i, jag älskar dig, är inte alls samma sak som att kalla någon för älskling.

Jag kallar mina närmaste för älskling, de jag håller kär, det är mina barn, och mina bästa vänner. Men jag säger til dem att jag älskar dem, men jag är inte kär i dem och då har den frasen en annan innebörd.

Man älskar på olika sätt..

Men att säga jag älskar dig till den man är kär i är den mest fantastiska känslan som finns.. <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in