2012-12-13, 11:44
Medlem
diskretpunkts avatar
Hej

Söker runt lite jobb, har blivit lite för mycket gräs-puffande under arbetslösheten som varit och är lite orolig över att behöva lämna ett test om man blir anställd. Blir man isåfall förvarnad?

Har ni fått lämna prov någon gång? Isåfall, med förvarning?

Hur stor är sannolikheten att random okvalificerat jobb, typ lager butiker osv testar? Och hur vet man om de gör de, innan man går på intervju?

MVH
Citera
2012-12-13, 12:02
Medlem
provocative77s avatar
Jag har aldrig blivit drogtestad.
Beror nog lite från branch till branch oxå. Själv är jag industriarbetare med ansvar. Har aldrig hänt.
Som person är jag starkt emot droger i alla dess former o är även restriktiv med alkohol.
För mig är det en princip att vägra drogtest även om jag vet att jag skulle klara det.

Men nu sitter jag i en guldsits med min erfarenhet. Jag kan tacka nej till jobb om jag vill o ändå slippa gå arbetslös.
Så skulle någon kräva mig på drogtest så skulle jag vägra o förlora det jobbet.
Citera
2012-12-13, 12:13
Medlem
Det beror var du skia jobba någonstan. På arlanda testas alla när man börjar och "kan" testas under arbetstiden, men händer aldrig om inte "misstanke" finns.
Citera
2012-12-13, 12:16
Medlem
Du vet inte om dom gör det. Men dom kommer inte göra det sådär, så enkelt är det. Så länge det inte är ett förtroendeuppdrag, utan ett vanligt skitjobb på ett lager så kommer dom inte lägga en spänn på att drogtesta dig. Det kostar företaget pengar och varför ska dom göra det? Dom är inte svin som är ute efter att sätta dit dig, dom kanske skriver så på sin hemsida osv, men det är precis som alla jävla flum "värdegrunder" mm. Fint i teorin men inte alls så i praktiken.

Summan av kardemumman; du kan vara lugn.
Citera
2012-12-13, 12:18
Medlem
hashish-boys avatar
det är nog rätt ovanligt, däremot kräver dem ofta utdrag ur brottsregistret...
Citera
2012-12-13, 13:09
Medlem
Vissa arbetsplatser har det, andra inte. Vissa kollar brottsregistret men inte droger och tvärtom.
Stora såsom ICA tar drogtest men inte brottsregister.
Posten tvärtom.
Citera
2012-12-13, 19:00
Medlem
Acidiferouss avatar
Drogtest ingår i den obligatoriska hälsokontrollen alla seriösa företag med företagshälsovård genomför vid nyanställning. Det är hårt förknippat med seriösa företags drog- och alkoholpolicy. Där jag jobbar är det så och det är inom tillverkningsindustrin, dvs "skit-jobb".....
Citera
2012-12-13, 21:57
Medlem
Jobbar inom akademisk bransch och har aldrig hört talats om att någon drogtestats.
Citera
2012-12-13, 23:19
Medlem
Aleizohiets avatar
För sommarjobbet där jag jobbade för en stor svensk industrikoncern var alla sommarknegare tvungna att ta ett drogtest.
Citera
2012-12-14, 18:17
Medlem
Skulle gissa att det främst förekommer i jobb där du kan skada dej själv
eller andra.Jobbar på verkstadsindustri och har aldrig hört talas om någon som
behövt göra drogtest
Citera
2012-12-14, 18:22
Medlem
Terugflitss avatar
Stora industriföretag brukar ha drogtest, men aldrig små.
Det kostar pengar.
Sandvik tex har vad jag vet frivilligt drogtest, efter att ett positivt test
visade sej vara felaktigt. I alla fall tidigare.
Men nekar man det så blir man garanterat misstänkt.
Citera
2012-12-14, 20:41
Medlem
Sandvik har obligatoriskt drogtest för alla nyanställda samt att det brukas genomföras vid hälsokontrollen. Tetra Pak har också drogtest för alla anställda och konsulter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in