Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-13, 10:19
Medlem
Langsdales avatar
Förra veckan började jag märka av hur seg datorn blivit. Ska jag öppna en ny flik i Chrome så tar det 30 sek innan det börjar hända saker, sen ska hemsidan laddas. Öppnar jag program i datorn är det samma sak, tar oerhört lång tid. Från att klicka på Chrome-ikonen tills Chrome startas upp snackar vi nästan en minut.

Någon som har varit med om något liknande?

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ACER-Aspire-5560G-63428G50Mnkk,90952,389027,479208.html

Där är datorn.
Citera
2012-12-13, 10:34
Medlem
ThingThings avatar
Finns ingen annan förklaring än att du helt enkelt har köpt en billig och långsam dator, tyvärr.

Antar att du kör någon version av Windows, och då antagligen Windows 7. Prova att installera ett lättare operativsystem som Windows XP. Ska du inte ha datorn till någonting som kräver Windowsapplikationer (alltså mer än att surfa, skriva textdokument och andra simpla saker), så rekommenderar jag Ubuntu.
Citera
2012-12-13, 10:36
Medlem
Langsdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Finns ingen annan förklaring än att du helt enkelt har köpt en billig och långsam dator, tyvärr.

Antar att du kör någon version av Windows, och då antagligen Windows 7. Prova att installera ett lättare operativsystem som Windows XP. Ska du inte ha datorn till någonting som kräver Windowsapplikationer (alltså mer än att surfa, skriva textdokument och andra simpla saker), så rekommenderar jag Ubuntu.

Har funkat utmärkt innan, var riktigt nöjd. Kan jag inte lyckats fått hem något virus? Testade nyss att öppna olika program och program som behöver internet går segt och program som är offline går lika snabbt som förr.

Jag spelar olika spel så tror inte Ubuntu skulle fungera så bra för mig.
Citera
2012-12-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langsdale
Förra veckan började jag märka av hur seg datorn blivit. Ska jag öppna en ny flik i Chrome så tar det 30 sek innan det börjar hända saker, sen ska hemsidan laddas. Öppnar jag program i datorn är det samma sak, tar oerhört lång tid. Från att klicka på Chrome-ikonen tills Chrome startas upp snackar vi nästan en minut.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ACER-Aspire-5560G-63428G50Mnkk,90952,389027,479208.html

Där är datorn.
jadu.. pröva att rensa historiken i webben, om du har extremt mycket historik dvs. Hur ligger datorn i ram och CPU? har du mycket program,bilder,musik och filmer i datorn? Jag tycker din processor på 1.5Ghz är ganska kass tyvärr. 30 sek som du berättade, känns vääldigt segt faktiskt. vilket jag tycker verkar skumt. Jag skulle råda till dig att kolla igenom din dators säkerhet, när jag köpte ny dator från NetonNet så låg det 3 virusprogram som satt och slog ut varandra, vilket gjorde min dator slö då. så kolla det, sen undrar jag vart du har din dator? i knät i sängen på ditt täcke? får fläkten bra med luft? Har du många processer igång samtidigt?
Citera
2012-12-13, 12:18
Medlem
För windows 7;
Rensa allt i tempmapparna.

%WinDir%\Temp
%SystemDrive%\Temp
%WinDir%\SoftwareDistribution\Download
%Temp%

Sedan in i webbläsaren, ta bort all temporär historik.

Tanka ner Malwarebytes & scanna datorn.
Tanka ner Ccleaner, kör (ändra inga inställningar), rensa
Citera
2012-12-13, 13:07
Medlem
Citat:

Där är datorn.
Problemet är att du köpt en bärbar dator. That's it pretty much.
Testa med att rensa ut datorn på diverse skitprogram etc så kan det lösa sig. Men eftersom du köpt en bärbar dator så måste du faktiskt fatta att datorn kommer att ge sig efter ett par månader det är så det kommer vara under flera år tills elektroniken faktiskt har utvecklats tillräckligt mycket.

Mvh, Numbers Mate
Citera
2012-12-13, 19:47
Medlem
Langsdales avatar
Bra svar, ska testa allt.

Har tagit bort alla förinstallerade virusprogram, så inget sånt som bråkar. Sen är det ju inte världens bästa dator, det visste jag men att den skulle balla ur såhär trodde jag inte, och ska nog inte göra det. Har datorn i knät ibland annars oftast på bordet.
Citera
2012-12-13, 20:36
Medlem
Skadat godss avatar
  • Se till att du har allra minst 20Gb ledigt på C:.
  • Kör en fullständig antiviruskontroll.
  • Kör en fullständig kontroll med Malwarebytes Anti-Malware.
  • Avinstallera sånt som inte används.
  • Diskrensning på C:, inkl avancerat (Rensa återställnings...).
  • Ccleaner; Filrensning och Registret.
  • Kör Diskkontroll av C:.
  • Byt till Avast Free om du har annat AV, mer lättdrivet.
  • Byt HDDn mot en SSD.
Citera
2012-12-13, 20:52
Medlem
Langsdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
  • Byt HDDn mot en SSD.

Har 300 gb ledigt och inte hunnit lagt in några onödiga program. Kör AVG som AV-program som funkat bra förr. Men ska tömma historik och hela faderullan när jag har kommit hem.
Citera
2012-12-14, 13:26
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Har 300 gb ledigt och inte hunnit lagt in några onödiga program. Kör AVG som AV-program som funkat bra förr. Men ska tömma historik och hela faderullan när jag har kommit hem.
AVG funkar det också, en smaksak. Dock är det enligt mig ett uns tyngre än Avast Free, men det är nog i sammanhanget försumbart.
Citera
2012-12-14, 14:51
Medlem
Rockchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
  • Byt HDDn mot en SSD.
Nästan precis vad jag tänkte rekommendera.

Avinstallera skit du inte använder, kör CCleaner och töm historik, rensa register osv.
Byt till Firefox (det är dock mest bara min preferens, Chrome funkar helt okej). Kör full kontroll med Malwarebytes, och byt antivirus.
Rekommenderar Microsoft Security Essentials STARKT om du har en äkta Windows-kopia, annars Avast.
Citera
2012-12-14, 17:38
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockchild
Nästan precis vad jag tänkte rekommendera.

Avinstallera skit du inte använder, kör CCleaner och töm historik, rensa register osv.
Byt till Firefox (det är dock mest bara min preferens, Chrome funkar helt okej). Kör full kontroll med Malwarebytes, och byt antivirus.
Rekommenderar Microsoft Security Essentials STARKT om du har en äkta Windows-kopia, annars Avast.
Tack för komplikationen, eh jag menar komplimangen

Nja, men visst, har man SSD så kan det funka med MSE, annars är det alldeles för diskintensivt. Min hårddisklampa lyste oavbrutet under de 2 veckor jag testade det för ett tag sen, ut åkte det sedan, till förmån för Avast igen då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in