Citat:
Ursprungligen postat av
wurra
... Så för att nu använda vår nyvunna information i praktiken, blir man smalare av att äta kall mat för att maten kyler ner kroppen och drf förbrukar mer av energin (fr maten eller det kroppsegna fettet?) till uppvärmning? Eller om man äter varm mat för att man då behöver en mindre mängd för att känna sig mätt?
Ja, varm mat innebär att energin används effektivare, dvs kroppen ödslar inte onödig energi på värme. Detta stämmer enligt den vanliga principen, det går åt massor med energi för att värma kroppen. T.ex om man befinner sig i kallare klimat så krävs det mer energi. Sedan har jag läst/hört i någon dokumentär eller dylikt att kroppen inte kan tillgodogöra sig energin i kall mat lika effektivt. Typ att den kalla maten måste värmas upp för att kunna brytas ned och detta i sig är en energikrävande process.
Dock så betvivlar jag att detta skulle vara en god väg att gå ner i vikt, hungern styrs ju av energibehovet, dvs om du äter kall mat så kommer du behöva äta en större mängd för att inte vara hungrig.
Däremot om man nu håller sig till t.ex 3 måltider mat (vanliga portioner) som är kalla/frysta så lär man säkerligen minska i vikt utav detta. Dock tror jag träning är ett trevligare sätt