2012-12-13, 01:10
Medlem
Fakotzas avatar
Jag visste inte vart tråden skall placeras så valde här.

Jag undrar lite angående hur kroppen fungerar efter man ätit varm mat, behöver människor mindre mängd föda för maten är varm? Om djur skulle få värm föda krävs de då kanske mindre mängder?

Om någon kan svara kort på frågorna så går de väl bra, men annars skulle jag vilja veta hur de funkar lite mer.
Citera
2012-12-13, 02:14
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakotza

Jag undrar lite angående hur kroppen fungerar efter man ätit varm mat, behöver människor mindre mängd föda för maten är varm? Om djur skulle få värm föda krävs de då kanske mindre mängder?

Om någon kan svara kort på frågorna så går de väl bra, men annars skulle jag vilja veta hur de funkar lite mer.
Jag har inga bra svar, men jag har hört från en dietist att man ska bli mättare av att äta varm mat. Så något ligger det nog i dina frågeställningar.

För övrigt borde tråden nog ligga i medicin och hälsa, om du undrar.
Citera
2012-12-13, 02:27
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Lite är det så men det har att göra med att tillagad mat är mer lättsmält en icke tillagad mat, inte matens fysiska temperatur. När vi började tillaga vår mat, grilla kött t.ex, så besparade det oss plötsligt en massa energi. Energi som vi inte behövde för matsmältning. Elden gjorde en del av jobbet. Men vårt matsmältningssystem har genom eonerna anpassat sig för tillagad mat genom att bli enklare. Jämför en bergsgorillas mage med vår... Djur har inte fått samma chans att anpassa sig till mer energieffektiv mat men det vill vi inte ändå. Vi ger de processerat högenergi foder för att de ska växa och bli stora och tjocka så fort som möjligt. Och husdjur som får "människomat" av oansvariga ägare kan bli fruktansvärt överviktiga...
Citera
2012-12-13, 03:12
Medlem
Fakotzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag har inga bra svar, men jag har hört från en dietist att man ska bli mättare av att äta varm mat. Så något ligger det nog i dina frågeställningar.

För övrigt borde tråden nog ligga i medicin och hälsa, om du undrar.

Ja fast de blir inte på samma vetenskapliga nivå jag är ute efter då. Vill inte detta skall vara en tips om hur man går ner i vikt. Utan mest undrar kring hur kroppen reagerar.

Som exempel av vad jag såg i nått program för överlevnad: gäller de ju om man är vilse i ett snöigt klimat, att smälta snö om man törstig inte äta snö. Just för att kroppen gör sig av med mer vätska för värma kroppen efter snön än vad de finns vätska i snön.

Skulle detta kunna ha ett samband då med mat tänkte jag, att värmd mat kanske krävs mindre energi för att ta upp energi.
Citera
2012-12-13, 17:01
Medlem
najass avatar
Idiotrubrik ändrad

Ekologi--->M&H

/mod
Citera
2012-12-14, 03:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ja fast de blir inte på samma vetenskapliga nivå jag är ute efter då. Vill inte detta skall vara en tips om hur man går ner i vikt. Utan mest undrar kring hur kroppen reagerar.

Som exempel av vad jag såg i nått program för överlevnad: gäller de ju om man är vilse i ett snöigt klimat, att smälta snö om man törstig inte äta snö. Just för att kroppen gör sig av med mer vätska för värma kroppen efter snön än vad de finns vätska i snön.

Skulle detta kunna ha ett samband då med mat tänkte jag, att värmd mat kanske krävs mindre energi för att ta upp energi.

Det är väldigt enkelt. Om du stoppar i dig kalla saker så kyls kroppen ned. Det krävs energi för att hålla kroppen varm. Om du kyler ner dig med kall mat eller vätska så används lite mer energi till att kompensera för att hålla dig varm. Inget annat. Det är negligerbart om du inte dricker extrema mängder iskall vätska.

Det är en annan situation om man får intravenös tillförsel av kall vätska, då kan man absolut bli nedkyld och säkerligen behöva spendera en hel del engergi på att försöka värma sig igen.
Citera
2016-02-08, 14:32
Medlem
... Så för att nu använda vår nyvunna information i praktiken, blir man smalare av att äta kall mat för att maten kyler ner kroppen och drf förbrukar mer av energin (fr maten eller det kroppsegna fettet?) till uppvärmning? Eller om man äter varm mat för att man då behöver en mindre mängd för att känna sig mätt?
Citera
2016-02-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wurra
... Så för att nu använda vår nyvunna information i praktiken, blir man smalare av att äta kall mat för att maten kyler ner kroppen och drf förbrukar mer av energin (fr maten eller det kroppsegna fettet?) till uppvärmning? Eller om man äter varm mat för att man då behöver en mindre mängd för att känna sig mätt?

Ja, varm mat innebär att energin används effektivare, dvs kroppen ödslar inte onödig energi på värme. Detta stämmer enligt den vanliga principen, det går åt massor med energi för att värma kroppen. T.ex om man befinner sig i kallare klimat så krävs det mer energi. Sedan har jag läst/hört i någon dokumentär eller dylikt att kroppen inte kan tillgodogöra sig energin i kall mat lika effektivt. Typ att den kalla maten måste värmas upp för att kunna brytas ned och detta i sig är en energikrävande process.

Dock så betvivlar jag att detta skulle vara en god väg att gå ner i vikt, hungern styrs ju av energibehovet, dvs om du äter kall mat så kommer du behöva äta en större mängd för att inte vara hungrig.

Däremot om man nu håller sig till t.ex 3 måltider mat (vanliga portioner) som är kalla/frysta så lär man säkerligen minska i vikt utav detta. Dock tror jag träning är ett trevligare sätt
Citera
2016-02-13, 11:14
Medlem
Enligt ett svar från en läkare är kroppen fullständigt ointresseret om maten är kall eller varm.

Homo sapiens lärde för länge sedan att beredd mat ger tillgång till större andelar av det vi stoppar i oss.

Ditt blodsocker styr huruvida du är hungrig eller inte. Ju mer din kropp jobbar ju fortare sjunker ditt blodsocker - och du blir hungrig.
Enkelt min goda Watson!
Citera
2016-02-14, 23:45
Medlem
Varm mat är ofta mer finfördelad och har större specifik yta som gör det lättare för kroppen att ta upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in