2005-04-23, 14:04
Medlem
jols avatar
fick en ytterruta(alltså den yttersta) krashad en lördag-söndagnatt, märkte detta på söndag em när jag drog upp persiennerna. (var ute och söp själv)
Ska hyresvärden eller jag stå för bytet?
på ett vis var det ju inte jag som krashade den, men samtidigt är det "min" lägenhet..

nån mer insatt eller med erfarenheter av samma slag? Det vore ju kul om man kom undan gratis och så, även om det inte är så mycket jobb...
Citera
2005-04-23, 15:00
Medlem
Är det ytterrutan som blivit förstörd genom åverkan, så är det trligtvis hyresvärden som får ta kostnaden för en ny ruta.

Hade det varit innerrutan så skulle nog hyresgäten få betala den ifall inte någon hade slängt in en sten och pangat båda rutorna.
Citera
2005-04-23, 15:06
Medlem
Aardwolfs avatar
Det är du som får betala det. Som hyresgäst så är du ansvarig för det.
Citera
2005-04-23, 15:09
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf

Skojar du?

Jol: Klart att det är värden som skall fixa sånt. Du hyr ju lägenheten. Ring till dem och be de fixa.
Citera
2005-04-23, 16:34
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf

Är värden som ska betala det.
Fick min pangad och pratade med mitt försäkringsbolag och är det inte jag som är vållande så är det alltid värden som ska betala.

Har man gjort skadan själv så är man betalningsskyldig men det va inte det topicen handlade om
Citera
2005-04-23, 17:55
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jol
fick en ytterruta(alltså den yttersta) krashad en lördag-söndagnatt, märkte detta på söndag em när jag drog upp persiennerna. (var ute och söp själv)
Ska hyresvärden eller jag stå för bytet?
på ett vis var det ju inte jag som krashade den, men samtidigt är det "min" lägenhet..

nån mer insatt eller med erfarenheter av samma slag? Det vore ju kul om man kom undan gratis och så, även om det inte är så mycket jobb...

Eftersom rutan är krashad från utsidan är detta en presumtion för att du är utan skuld och att det är fråga om en olyckshändelse eller någon annnas åverkan. I sådana fall har hyresvärden enligt 9 och 15 §§ Hyreslagen en skyldighet att åtgärda rutan och återställa den till ursprungsskicket. Hyresgästen svarar enbart för skador som denne genom vårdslöshet eller uppsåt orsakat (25 § Hyreslagen).

Jag bekräftade i princip enbart det som Ruskigbuss m.fl. redan sagt, men lade till lite lagbestämmelser (paragrafryttare som jag är).
Citera
2005-04-23, 18:48
Bannlyst
När du ändå är i gång kan du väl göra en välgärning och påstå att det var en så kallad kulturberikare som förstörde den, så får den punga ut med lite stålar i stället. Jag menar vi tar ju bara tillbaka de pengar de tjänar på sina bidrag.
Citera
2005-04-23, 18:52
Medlem
jobes avatar
Brukar vara specat i kontraktet.
Citera
2005-04-23, 19:23
Medlem
Megons avatar
Det är värden som betalar det om det inte står något annat i kontraktet.

Kvarterets blattebarn sköt ett 10-tal hål i mitt vardagsrumsfönster för några år sen, värden bytta ut utan att tjafsa.
Citera
2005-04-23, 20:31
Medlem
Du kan inte skriva bort en sådan sak i ett bostadshyreskontrakt för lokaler gäller andra regler. Så du behöver bara ringa värden så byter han/hon rutan.
Citera
2005-04-24, 09:32
Medlem
När våran ruta blev pajjad av en snöboll så fick föreningen betala, men enbart för att den bara gick igenom "ytter rutan" hade den gått hela vägen in i lägenheten hade vi fått betala. Tycker jag verkar skumt.

*ed* tror det räknades som fasaden eller nått *ed*
Citera
2005-04-24, 09:35
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawa
så fick föreningen betala,

Antar att du bor i bostadsrätt (rätta mig om jag har fel). För bostadsrätt gäller helt andra regler än för hyresrätt (vilket var det som frågeställaren hade i åtanke).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in