2012-12-12, 20:42
Medlem
Timpsiiis avatar
Jag skulle gärna vilja ha tips på pastarätter som främst består av mycket protein (samt kcal). Tanken är att jag ska använda mig utav tipsen när jag ska lägga på mig vikt och muskler om någon månad. Har alldeles för dålig fantasi för sånt här, även fast pasta är min favoritmat

Så hur brukar ni "bulkare" tillreda en riktigt pastamåltid?
Citera
2012-12-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Jag skulle gärna vilja ha tips på pastarätter som främst består av mycket protein (samt kcal). Tanken är att jag ska använda mig utav tipsen när jag ska lägga på mig vikt och muskler om någon månad. Har alldeles för dålig fantasi för sånt här, även fast pasta är min favoritmat

Så hur brukar ni "bulkare" tillreda en riktigt pastamåltid?

nja vettifan om den är "riktig pastamåltid"
men jag vet en som är väldigt enkel och tar 10 min, och det är då bara koktiden på pastan.

Pasta-tonfisk-grön pesto. Blanda ihop allt, och salta och peppra efter behag... mycket enkelt, väldigt gott, och nyttigt.
Citera
2012-12-12, 20:52
Bannlyst
Pasta kommer aldrig vara proteinrikt, men om du adderar lite köttprodukter till pastan så kommer du få i dig mera protein. Köttfärs, tonfisk eller kyckling är utmärkt!
Citera
2012-12-12, 20:55
Medlem
Väldigt mycket kyckling skulle det i så fall bli. Man får ju ha ganska lite pasta om det ska bli en bra proteinkälla. Annars något annat proteinrikt kött till, men det håller nog inte kostnadsmässigt för mig i längden.

Jag hade nog delat upp det istället. Typ låta två 500g kvarg vara proteinbasen som jag äter någon gång under dagen. En av dem i samband med pastan (innan eller efter). Sen låter jag pastarätten och räknar endast kalorierna. Då kan ju pastarätten bestå av det man gillar och om den innehåller protein är inte viktigt då man redan täckt proteinbehovet genom andra rätter.
Citera
2012-12-12, 21:06
Medlem
Timpsiiis avatar
Jag menar givetvis att själva "rätten" ska bli proteinrik, jag valde just pasta för att jag tycker om det. Jag vet att pasta i sig inte är bästa proteinkällan, men rätten i sig är det jag är ute efter. Alla förslag välkomnas, tack till er som redan har skrivit!
Citera
2012-12-12, 21:18
Medlem
Köttfärs, charkprodukter, ostar, smör/olja, grädde, oliver, pesto, majonäs, ägg, nötter/frön. Använd dessa i rikliga mängder så har du mycket proteiner och kcal.
Senast redigerad av bmedlem 2012-12-12 kl. 21:24.
Citera
2012-12-13, 08:59
Bannlyst
Trams om att pasta inte skulle vara proteinrikt. Barillas vanliga spaghetti innehåller 12,5 gram protein per 100 gram, det är däremot inte fullvärdigt. För den som är intresserad finns det specialpasta tillverkad med extra protein tillsatt, till stor del från sojabönor.

Kan tipsa dig om Bulgur också. Det går sjukt snabbt att tillreda och har ett lågt GI vilket genererar en jämnare blodsockerkurva. Bulgur har också runt 12,5 gram protein per 100 gram och påminner lite om pasta i smaken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulgur

Gör matlådor och experimentera med kalla rätter, exempelvis pastasallad. En god dressing är nyckeln till en effektiv bulk - då gör det inget om huvudrätten i sig smakar päck. Var inte rädd för att storkoka potatis och göra sallader här också som du har i matlådor. Färdiga kalla rätter underlättar en bulk otroligt mycket.
Citera
2012-12-13, 09:41
Medlem
Sunners avatar
Strimla upp oxfilé, stek/bryn gullök, släng ner oxfilén i pannan och låt steka ett tag, på med en lämplig mängd gräde samt någon kryddning du gillar, t.ex sambal oelek.
Mumma, lätt nog att en matlagningshandikappad människa(jag t.ex) kan fixa det på 15 minuter och proteinmängden styr du ju själv över i ganska stor grad.
Citera
2012-12-13, 10:20
Medlem
Röda linser, kyckling, broccoli, potatis sallad.

Runt 50-60g protein
Citera
2012-12-13, 11:59
Medlem
drfreudsteins avatar
Nu är ju pasta inte det mest proteinrika men betydligt bättre än ris och potatis ur proteinsynpunkt.

Min lokala ICA-butik har LCHF-pasta och den är sjukt proteinrik: http://www.carbzone.se/shop/product_info.php?cPath=3&products_id=6

Har aldrig testat den själv då jag inte är nåt fan av sojaprotein så jag vet inte hur den smakar.

Recept: Strimla 1-2st kycklingfiléer, stek ordentligt med dina favoritkryddor (koriander, chili, peppar, vitlök, salt tex), servera med nykokt penne-pasta och med rivost och ketchup (eller med de här kryddorna tacosås) till.
Citera
2012-12-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Nu är ju pasta inte det mest proteinrika men betydligt bättre än ris och potatis ur proteinsynpunkt.

Min lokala ICA-butik har LCHF-pasta och den är sjukt proteinrik: http://www.carbzone.se/shop/product_info.php?cPath=3&products_id=6

Har aldrig testat den själv då jag inte är nåt fan av sojaprotein så jag vet inte hur den smakar.

Recept: Strimla 1-2st kycklingfiléer, stek ordentligt med dina favoritkryddor (koriander, chili, peppar, vitlök, salt tex), servera med nykokt penne-pasta och med rivost och ketchup (eller med de här kryddorna tacosås) till.

Har provat den pastan, det är väldigt seg om man inte kokar den 2 minuter extra.
Citera
2012-12-13, 12:11
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiicera
Har provat den pastan, det är väldigt seg om man inte kokar den 2 minuter extra.

Ok. Smakade den bra då efter du kokat den de två extra minuterna?

Jag själv brukar inte tåla sojaprotein i de mängderna och vet en del andra som inte heller fixar det.
Fast för vissa går det hur bra som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in