Ska byta ut min gamla V40 00:a mot nåt roligare. Budget är 50-90K. Det jag tittat på är sedan/halvkombi då jag vill ha lite storlek men tilltalas av en sportig look. Det ska helst redan finnas motorvärmare installerad och dubbdäck till den. Söker en bil som helst inte drar allt för mycket, men ändå är trevlig att köra och erbjuder lite komfort. Vill slippa så mycket problem och extrakostnader som möjligt. Vill ha en lite halvfräsch och krångelfri bil som ska gå ca 1500 mil/år. Vill gärna ha en bil som tilltalar ögat hos gemene man, även om det såklart är väldigt subjektivt.
De jag är mest inne på är Honda Civic/Accord, Mazda 3/6 och Volkswagen Passat. Har lagt till tre exempel på intressanta objekt. Kan ev bli att jag provkör och köper redan kommande helg. Tar hemskt gärna emot tips och åsikter!
ot: Skippa gamla mercedes s klass, många _DYRA_ elfel... Dessutom i jojo-stil, fortsätter bara komma tillbaka. Gör sig bra på uppfarten och kul att köra när den funkar men alltid något som behöver fixas.
Senast redigerad av Plornt 2012-12-12 kl. 18:28.
Enligt Bilprovningens statistik för 2010 (senast tillgängliga) ligger den på första plats med 0,0% modellrelaterade fel. Detta avser 3 år gamla bilar (2007 års modell).
Klart tacksam för era åsikter. Kommer dock inte köpa en Mercedes eller SAAB, så mycket har jag bestämt. Dessutom vill jag ha en nyare bil än Mercan, minst 02:a och framåt. Inte frälst i något av dom märkena, speciellt inte Mercedes som jag tycker ser tråkiga och gubbiga ut (kanske fånigt skrivet men vill ju köpa nåt som känns roligt för mig, inte bara vad som är "rätt".
Enligt de flesta undersökningarna jag läst så ligger japsarna bra till vad gäller antal fel och kostnader för att laga. Har fått ett bra intryck av Honda och har kört svärföräldrarnas Honda-SUV en del som jag gillar. Stämmer mitt intryck av Honda? Och finns det nån med åsikter om de bilarna jag länkade till eller liknande? Dvs Mazda 3/6, Honda Civic/Accord och Passat.
Utan att ha kört bilen själv har jag läst en hel del positiva omdömen om Mazda 3, framför allt med avseende på köregenskaperna. Honda Civic har också fått många positiva omdömen. Den nya generationen av Mazda 6 har precis kommit, vilket eventuellt kan påverka priset på den nuvarande generationen.
Köpte en mörkgrå Honda Civic Hybrid 07:a. Snål men ändå hyfsat pigg, gillar modellen som f-n, känns robust, sitter bra och tycker den ger rolig och bra körning, gillar paneler osv. Tack för er input.