2012-12-11, 22:36
Medlem
Hej.
Jag läste att Kriminalvården i södra Sverige har en jättebra anläggning där de tvättar kläder. De har jättebra priser och tillåter således även fattigare personer att tvätta där. Det är endast positivt med låga priser.
Tyvärr finns det de som gillar att ta ockerpriser och de klagar nu!
Läs själva:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kriminalvarden-konkurrerar-ut-foretag_7746162.svd

Vad tycker ni på flashback om denna debatt?
Jag tycker att marknaden ska styra, de som är billigast verkar vara bäst.
Citera
2012-12-11, 22:53
Medlem
drlinkps avatar
Nu orkar jag inte läsa artikeln men om de intagna arbetar gratis eller för orimligt låga löner borde det väl definitivt strida mot någon sorts konkurrenslagstiftning? Eller det är åtminstone oetiskt...

Staten ska inte driva företag. Aldrig.
Citera
2012-12-11, 23:05
Medlem
Det är fantastiskt dyrt att bedriva kriminalvård. Som skattebetalare är jag glad att staten kan få igen lite av pengarna man måste lägga ut. Att fångarna får lära sig jobba är också mycket värdefullt. Att bara sitta och glo på cellväggen dagarna i ända kan ju inte vara så upplyftande. Efter muck kan de ju börja jobba på något civilt tvätteri - eller vad det nu är för branscher dom fått träning i.
Citera
2012-12-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Det är fantastiskt dyrt att bedriva kriminalvård. Som skattebetalare är jag glad att staten kan få igen lite av pengarna man måste lägga ut. Att fångarna får lära sig jobba är också mycket värdefullt. Att bara sitta och glo på cellväggen dagarna i ända kan ju inte vara så upplyftande. Efter muck kan de ju börja jobba på något civilt tvätteri - eller vad det nu är för branscher dom fått träning i.
Om du hade last artikeln hade du varit medveten om det har:
Citat:
I Kriminalvårdens regelverk framgår att för ”arbetsdrift och terapiverksamhet”, vilket tvätteriverksamheten på Skogome utgör, ställs endast krav på en 50-procentig kostnadstäckning.
Vilket innebar att fangelset bara behöver tjana in 50% av kostnaderna för tvatten, vilket innebar att att det hade kostat fangelset mindre om de intagna bara stirrade in i vaggen.

Jag ar ocksa för att fangelser runt om i landet ska fa tacka sa mycket av sina kostnader per intagen som de bara kan. Men da maste man ocksa tjana pengar pa det de intagna gör, inte förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in