2012-12-11, 15:28
Medlem
Red-Pandas avatar
Jag har en Redbull kyl som jag tänkte sälja då jag inte har nytta för den längre. Men när jag försökte lägga in den på blocket så blev den inte godkänd och jag blev hänvisad till reglerna och att läsa blockets regler om Otillåtna varor och tjänster. Jag skummade igenom reglerna och där stog det att man inte fick sälja Coca-Cola-kylskåp (antika undantaget).

Min kyl ser likadan ut som denna http://www.clubplay.se/gfx/artikel/full/F_203.JPG

Och man ser klart och tydligt Redbulls logga.

Borde jag inte få sälja min kyl då det inte är en Coca Cola kyl? Och varför får man inte sälja Coca Cola kylar?
Citera
2012-12-11, 15:32
Medlem
yedis avatar
Det var konstigt.

Ring kundtjänst och klaga lite samt beskriv skillnaden på din kyl och en Colakyl så går den säkert igenom.
Citera
2012-12-11, 15:57
Medlem
Blocket kan inför annonsförbud för röda volvo-bilar om de vill.

Jag gissar att anledningen till att man inte får sälja Coca-Cola-kylar är att de normalt inte ska kunna gå att köpa som privatperson utan de som finns i omlopp är inte förvärvade på korrekt sätt.
Citera
2012-12-11, 16:01
Medlem
L..s avatar
Du kan antagligen inte tvinga blocket att gå med på att sälja något särskilt. Coca-Cola kylar behöver inte nödvändigtvis syfta på just kylar som det står "coca-cola" på utan kan helt enkelt syfta på alla läskkylar, i allmänhet, vilket är troligt att det gör. Om så är fallet har de klart bestämt att de inte vill erbjuda dig tjänsten och det finns väldigt lite som du kan göra åt den saken.
Citera
2012-12-11, 16:43
Medlem
Oftast är det ju så att dessa kylar tillhör ju egentligen inte butiken/resturangen utan leverantören av drycken, så vid ev konkurs så ska dom ju tillbaka till leverantören men kontrollen på vilka kunder som har dom och hur många är väll inte alltför stor när dom får ett par år på nacken eller lagerhålls hos mindre grossister tex, och skulle tippa på att det är därför du inte får sälja den privat på blocket eftersom den egentligen inte är din
Citera
2012-12-11, 17:08
Medlem
Jag har läst runt lite. Jag tror inte ens du kan äga en sådan kyl. Ändå mindre sälja en.

Jag vet inte var du fått den ifrån men utav tvekan kommer den ifrån en butik eller bar som fått låna den av Red Bull. Med ett serienummer för identifiering. Se efter på baksidan.
Senast redigerad av JoanJen 2012-12-11 kl. 17:12.
Citera
2012-12-11, 17:24
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Se efter på baksidan.

Jag hittade inget nummer på den. Det står ett nummer inne på grejen som kyler av men tror det har med själva kylnings grejen att göra.
Citera
2012-12-12, 01:06
Medlem
Bongomans avatar
Stora och små kylar av den typen säljs till restauranger och är i restaurangens ägo i vissa fall. Man kan köpa en rund odekorerad golvmodell på Bauhaus. Kylar som den TS vill sälja finns ute på marknaden men då normalt utan dekalen.

Blocket har i princip monopol på annonser i Sverige men Tradera kan vara ett alternativ.

Dessutom lever vi i en globaliserad värld så argumentet att man inte kan köpa den lagligt är inte giltigt.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=coca+cola+k%C3%BChlschrank&_f rs=1
Citera
2012-12-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Stora och små kylar av den typen säljs till restauranger och är i restaurangens ägo i vissa fall. Man kan köpa en rund odekorerad golvmodell på Bauhaus. Kylar som den TS vill sälja finns ute på marknaden men då normalt utan dekalen.

Blocket har i princip monopol på annonser i Sverige men Tradera kan vara ett alternativ.

Dessutom lever vi i en globaliserad värld så argumentet att man inte kan köpa den lagligt är inte giltigt.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=coca+cola+k%C3%BChlschrank&_f rs=1

Ingen som påstått att dom inte går köpa lagligt men troligtvis många som säljer lånekylar o så vid konkurser o liknande o kanske därför blocket har en spärr antar jag
Citera
2012-12-12, 14:52
Medlem
DennisOlofs avatar
Problemet är snarare att blocket, är ett företag och dom bestämmer reglerna, oavsett om de är lagligt att sälja just din produkt eller inte. Sedan om just din produkt förvärvats på riktigt sätt med papper, intyg och allt, behöver ändå inte betyda att blocket tillåter dig att sälja den. Då får man vänta sig till andra ställen för att sälja grejerna.

Sedan tror jag som många andra här att förmodligen har dom infört sådana regler eftersom det vanligaste är att dessa kylar "hyrs ut" till företag osv, och då är risken mycket större för att det kan vara stöldgods eller annat som inte stämmer och då vill inte blocket ta den risken helt enkelt.

Jag har sett flera andra apparater säljas på blocket, varukylar osv och det tycks inte vara något problem, kanske blocket haft juridiska problem kring just detta och därav reglerna. Vem vet.
Citera
2014-02-09, 08:15
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Jag hittade inget nummer på den. Det står ett nummer inne på grejen som kyler av men tror det har med själva kylnings grejen att göra.

Det är Red Bull som sätter stopp - de kan stämma blocket.

En kompis till mig fick en redbull hjälm som en del i ett sponsingsprojekt.
han fick skriva under ett avtal att han aldrig skulle överlåta den till någon annan, att den int fick finnas med på bilder de inte godkännt etc.
Citera
2014-02-09, 12:40
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Det är Red Bull som sätter stopp - de kan stämma blocket.

Vad skulle Red Bull kunna stämma Blocket för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in