Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Här är en bättre fråga du kan ställa. Jag svarar gärna på den.

Om det bara bildades väte och helium vid Big Bang, hur kunde dessa två gaser, varav en liksom radon är en ädelgas, nånsin klumpa ihop sig till stjärnor? Liksom radonet så borde dessa gaser bara drivit iväg utan att någonsin bilda ett gravitationscentrum där det kunnat bildas en enda stjärna... Ledtråd 1: till skillnad från allmänna uppfattningar så bildades inte bara väte och helium vid Big Bang. En gnutta av ett tredje grundämne bildades också... Ledtråd 2: det är
inte tyngdkraften som är fröet som orsakar stjärnbildning. Det är en annan kraft. Tyngdkraften är för klen.
Eh, wat? Klart det är gravitationen som triggar stjärnbildning, skojar du? Det enda Lithiumet gjorde var att hjälpa gasen svalna snabbare så att den kunde kollapsa, gravitationellt. (Jag kan ge dig en mer detaljerad beskrivning med BAO, första galaxerna och de priomdiala stjärnorna om du vill...)
Att något är en ädelgas påverkar bara dess kemiska egenskaper. De enda astronomer som bryr sig om kemi är folk som sysslar med spektroskopi
Citat:
Ursprungligen postat av zettaflex
Då får jag tänka igenom en bättre fråga till nästa gång.
Tack ändå.
Man skulle ju kunna tänka sig att "Gud" helt plötsligt omvandlade all gas i en stjärna till radon, det som skulle hända är en väldigt snabb kollaps till ett svart hål. Tror inte energin från sönderfall skulle kunna matcha den gravitationella energin. Det är rätt lätt att räkna på, om nån är villig kan de göra det, jag är sjukt förkyld och orkar inte