2012-12-10, 23:42
Medlem
Jehovas vittnen som inte vill acceptera blodtransfusioner. Måste läkarna följa deras vilja?
Om ja, är inte självmord olagligt?
Citera
2012-12-10, 23:44
Medlem
Dom kan neka vård. Ja det är helt lagligt.

Försöker dom neka sina barn blodtransfusion så blir det omedelbart ett socialt omhändertagande.

Dom sociala myndigheterna har papperna klara och bara väntar.
Citera
2012-12-10, 23:45
Medlem
Ja det är jag helt övertygad om. Vad jag vet finns det ingen lag i Sverige som kan tvinga någon att ta emot sjukvård (om vi bortser från LVM och LVU då).

Nope, det hade varit en rätt konstig lag eller vad säger du? Vem ska man straffa? Liket? Aktiv dödshjälp är dock olagligt
Citera
2012-12-10, 23:50
Medlem
quincys avatar
Har för mig att transfusion av enbart blodplasma är okej för dem, men kan minnas fel.
Citera
2012-12-10, 23:58
Medlem
Men vad tycker Jehovas vittnen om självmord?
Citera
2012-12-11, 00:03
Medlem
Kan reda ut det lite snabbt.
Som någon nämnde tidigare om plasma, så stämmer det.
När det gäller att neka till vård/medicin är det ju självklart frivilligt.
Vad gäller omhändertagande av barn vars föräldrar inte vill att de ska få blod, så stämmer det inte alls att "socialen tar dom". Har säkert hänt nån gång iofs, men inte generellt sätt.
För övrigt så är det ganska många religioner som inte tar emot/äter blod.
Citera
2012-12-11, 00:07
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Jehovas vittnen som inte vill acceptera blodtransfusioner. Måste läkarna följa deras vilja?

ja som huvudregel ja om det inte gäller barn förstås under 18 skulle jag tro eller 15.

tror faktiskt om patienten är psykiskt ur balans så kan dem ändå inte tvinga i detta fall

nej självmord är inte olagligt sen 1855 ungefär .vilket detta inte klassas som troligtvis skulle det kunna vara vållande till egen död men det är inte olagligt och heter nog inte så heller utan passiv dödshjälp eller vägrande av behandling.

skitsamma jehovas patienten kan vägra vad det än klassas som i detta fall men läkaren kommer säkert försöka övertala lite för personens eget bästa men de får inte behandla mot ens vilja vilket blodtransfusion räknas som de skulle kunna vägra dropp också om de skulle vilja
Citera
2012-12-11, 00:14
Medlem
Citat:
Ja de kan neka eftersom att det är deras religion som säger det och vi har religionsfrihet + att det är valfrihet inom vården

Det är dock som tidigare nämnt inte samma regler för barn. Då har sjukhuset skyldighet enligt 14:1 SoL att kontakta socialtjänsten (de har då rätt att bryta sin sekretess enligt OSL 10:28 har jag för mig att det är) och öppnar en barnavårdsutredning enligt 11:1-2 SoL och omedelbart omhändertagande enligt någon paragraf jag ej har i huvudet.
Citera
2012-12-11, 00:15
Medlem
Omskärelse av kvinnor då, varför är det olagligt, borde inte som gör detta också få praktisera sin religion?
Citera
2012-12-11, 00:17
Medlem
Citat:
Omskärelse av kvinnor då, varför är det olagligt, borde inte som gör detta också få praktisera sin religion?

Är det olagligt för dom att själv göra det i vuxen ålder?
Citera
2012-12-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Är det olagligt för dom att själv göra det i vuxen ålder?
Ja, har för mig det
Citera
2012-12-11, 00:18
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dezron
Ja de kan neka eftersom att det är deras religion som säger det och vi har religionsfrihet

Det är dock som tidigare nämnt inte samma regler för barn. Då har sjukhuset skyldighet enligt 14:1 SoL att kontakta socialtjänsten (de har då rätt att bryta sin sekretess enligt OSL 10:28 har jag för mig att det är) och öppnar en barnavårdsutredning enligt 11:1-2 SoL och omedelbart omhändertagande enligt någon paragraf jag ej har i huvudet.

du har troligen helt rätt dock sålänge man är vid psykisk balans och myndig så kan vem som helst vägra att genomgå blodtransfusion det krävs inte religion ens för att vägra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in