2012-12-10, 15:38
Medlem
KillarBees avatar
Nu när vintern kommer tänkte jag fixa min gamla kära Vespa Piaggio,

Senaste gången jag försökte starta den( 2 månader ) så vill den inte riktigt tända till, jag har testat att byta tändstift men fortfarande med samma problem

Vad kan det beror på?
Ska jag testa att byta tändstift igen?

Modell:
http://www.mariestadstorget.se/img/annonser/medium/1350410290_40_0.jpg

MVH
Citera
2012-12-10, 15:45
Medlem
cdxz11s avatar
skulle kunna vara tändspolen som strular, du kan se hur du felsöker din tändspole här(vet dock ej vilka resistansvärden som gäller för din tändspole, troligen ej samma som i guiden): http://scooterdoctors.egetforum.se/guide-felsokning-tandspole-t58.html
Citera
2012-12-10, 17:15
Medlem
KillarBees avatar
Tackar!
Skall kolla närmare på deetta!
Citera
2012-12-10, 17:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sitter det dekompressionsventil på en såndär mojäng?

När det gäller tändspolen så ska den gissningsvis ligga runt 0.2-0.5ohm på primärsidan och 5000-8000ohm på sekundärsidan, en del tändhattar har inbyggd resistor på 1000-5000ohm.
Är det brytarspetsar på motorn så kontrollera de med så avståndet är rätt och kontaktytorna rena, en dålig kondensator kan ställa till det också så hittar du inga andra fel kan du testa att byta.

Sen är det aldrig fel att testa med ett annat tändstift, tändstift är förbrukningsvara och de kan gå sönder djävligt snabbt med lite otur kan de va trasiga redan ur förpackningen.

Tänk också på att bensin är förbrukningsvara så är den gammal bör du byta för när bensinen åldras så kan motorn bli mer svårstartad och gå sämre.
När bensin åldras kan det även bli beläggningar och skit i förgasaren så den kan behöva gås igenom, peta rent alla kanaler och munstycken som du sen blåser rent med ex: wd-40/5-56, kontrollera samtidigt att flottören rör sig obehindrat och att choke om sådan finnes fungerar.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-12-10 kl. 17:59.
Citera
2012-12-10, 19:42
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det brytarspetsar på motorn så kontrollera de med så avståndet är rätt och kontaktytorna rena

Precis.

Men börja med att felsöka dom enkla felen (T.ex. blir tändstiftet blött?, Gammal bensin? Stark gnista?)
Citera
2012-12-12, 01:05
Medlem
det du har är en piaggio ciao skulle kunna rekomendera dig att titta upp det här:
1 kolla gnistan, då skruvar du loss t-stiftet, sätter i tändstiftet i tändhatten och jordar sedan tändstiftet i ramen som du samtidigt får motorn att gå runt,

2. titta tjuvluft, tryck in fingret i där tändstiftet ska vara, alltså inte ända in bara typ hålla för hålet. sedan snurra motorn som när du ska starta ciaoen om du då känner att det är sug och ditt finger trycks bort så har den komp.

3 titta ifall den får bensin., du kan börja med ifall det kommer ifrån bensin slangen när bensinslag är på, sedan titta igenom förgasaren, i värsta fall tvätta den.

sorry är jätte trött ifall texten blev lite konstig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in