2012-12-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Jag får nog faktiskt sträcka mig här med att nästan hålla med om att kvinnoförtryck är naturligt. Precis som att slå ihjäl rivaliserande människor är naturligt. Detta innebär ju dock inte att vi bör göra det.

Tänker lite att det varit normen i större delen av människans historia.

Normen har väl också varit att kvinnor försökt råda på det som de uppfattat som fel och sånt som de inte trivts med.

Så att kvinnor fortsätter med det är ju bara helt naturligt. Det ligger i kvinnornas gener.
Citera
2012-12-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivemess
Man kan också säga att kvinnor burits mot deras vilja i 200 000 år, eftersom de inte kunde klara sig på egen hand och inte har fullt lika sofistikerade ambitioner som män. Om de inte hade "förtryckts" och tvingats att stå vid spisen och föda barn hade vi stått kvar ute på savannen och kastat skit på varandra - för det hade 'känts fel' helt enkelt att göra något mer än att gå på vad instinkterna säger.

Kvinnor borde vara tacksamma över att de har en civilisation som män genom tiderna byggt upp, istället för att gnälla över att det tar emot när de vill roffa åt sig av lyx och positioner i det de inte är berättigade eller kompetenta till.

Jag får upp lite magsyra i munnen när jag läser text skriven av någon hjärnknullad feminist eller kommunist, det är som att läsa x+y+z, och man är dum totalt dum i huvudet och elak! för att man inte ser att det är = 5 även fast variablerna inte är konkreta utan byter innebörd när det passar retorikern.

Herregud. Skaffa dig en flickvän!
Citera
2012-12-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Den typiskt historielösa förljugna feministiska historiebeskrivningen som vanligt, livet har inte varit någon dans på rosor för någon, speciellt inte för män.

Vadå speciellt inte för män? Mitt liv är betydligt enklare än de flesta kvinnors. Och då tänker jag i termer som yrkesmän/kvinnor.
Citera
2012-12-11, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leBook
Vadå speciellt inte för män? Mitt liv är betydligt enklare än de flesta kvinnors. Och då tänker jag i termer som yrkesmän/kvinnor.

Nu pratade vi historiskt så ditt liv känns ganska irrelevant.
Ja speciellt för män, det var män som tvingades jobba på fälten.
Citera
2012-12-11, 11:02
Medlem
Citat:
Nu pratade vi historiskt så ditt liv känns ganska irrelevant.
Ja speciellt för män, det var män som tvingades jobba på fälten.

Tvingades jobba på fälten?

Vad gjorde kvinnorna under tiden då?
Citera
2012-12-11, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Tvingades jobba på fälten?

Vad gjorde kvinnorna under tiden då?

Drack saft och käkade körsbär, typiskt latnosarna till kvinnor.
Vi pratade om vem som historiskt haft det jobbigaste inte sant, att inte heller livet var någon dans på rosor för kvinnor är ganska uppenbart.
Citera
2012-12-11, 11:16
Medlem
Citat:
Drack saft och käkade körsbär, typiskt latnosarna till kvinnor.
Vi pratade om vem som historiskt haft det jobbigaste inte sant, att inte heller livet var någon dans på rosor för kvinnor är ganska uppenbart.

Hur kan du se att män haft det jobbigaste då? Vad är det som får dig att anse att män haft det värst?
Citera
2012-12-11, 11:24
Bannlyst
Citat:
Hur kan du se att män haft det jobbigaste då? Vad är det som får dig att anse att män haft det värst?

Betydligt fler män som dog och en kortare livslängd, det är inte heller så svårt att sätta sig in i deras arbeten och att det var jävligt fysiskt ansträngande är nog odiskutabelt, det är helt enkelt väldigt historielöst att prata om kvinnoförtryck, den som tror att män hade det enkelt är inte särskilt bra på att tolka.
Citera
2012-12-11, 13:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Vita-Mannen
Ur wikipedias artikel om romersk medborgarskap [1] verkar det som om kvinnor var medborgare. Sedan tycker jag (subjektivt) att det är riktigt barnsligt att lägga kvinnor och främlingar i samma paritet som slavar, även om jag inte riktigt är införstådd vad som avses med främlingar. Om det med främlingar avses ej romerska medborgare så är det väll ändå rimligt att de ej skall åtnjuta samma rättigheter som romerska medborgare?

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_citizenship)

Vilket innehåll hade då den romerska kvinnans medborgarskap? Enligt denna källa gav staten henne inga rättigheter: http://varldenshistoria.se/fraga-oss/vilka-rattigheter-hade-kvinnorna-i-rom
När det gäller formuleringen om män, kvinnor, slavar och främlingar så är den inte mitt egna påhitt utan gamla benämningar från statsstaten Aten som är allmänt använda.
http://varldenshistoria.se/fraga-oss/var-athens-demokrati-demokratisk

Tja, vad som är rimligt är en fråga om värderingar. I dagens Sverige har främlingar (dvs utländska medborgare med permanent uppehållstillstånd) har begränsad rösträtt i Sverige. Vi håller inte slavar. I Aten ansåg man det rimligt och rätt att kvinnor, slavar och främlingar inte skulle ha något att säga till om.

I det forna Egypten däremot hade kvinnorna en helt annan och förbluffande stark ställning:
http://www.popularhistoria.se/artiklar/den-starka-kvinnan-i-egypten/

Utifrån dessa nedslag i historien kan man fråga sig om kvinnoförtryck är naturligt (så som hävdas i tråden) eller en kulturell kontruktion.
Senast redigerad av DoraF 2012-12-11 kl. 13:31.
Citera
2012-12-11, 13:40
Medlem
Citat:
Betydligt fler män som dog och en kortare livslängd, det är inte heller så svårt att sätta sig in i deras arbeten och att det var jävligt fysiskt ansträngande är nog odiskutabelt, det är helt enkelt väldigt historielöst att prata om kvinnoförtryck, den som tror att män hade det enkelt är inte särskilt bra på att tolka.

Men män är ju så pass mycket starkare så är det inte rätt naturligt att de gjorde det då?

Och att män gjorde det innebär ju inte alls att inte kvinnor fick anstränga sig till de var precis lika trötta, slutkörda och åldrade i förtid av sitt arbete. Att föda 10-20 barn och ta hand om dem kan ju ingalunda ses som en sinekur. Att få ett barn varje år och förlora ett barn vart tredje år måste vara slitigt för kropp och själ för en kvinna. Och att inte kunna se sina barn äta sig mätta hur svårt är inte det för en kvinna eller alla andra sjukdomar och plågor barnen drabbades av som det inte fanns bot för.
Citera
2012-12-11, 13:54
Bannlyst
Citat:
Men män är ju så pass mycket starkare så är det inte rätt naturligt att de gjorde det då?

Och att män gjorde det innebär ju inte alls att inte kvinnor fick anstränga sig till de var precis lika trötta, slutkörda och åldrade i förtid av sitt arbete. Att föda 10-20 barn och ta hand om dem kan ju ingalunda ses som en sinekur. Att få ett barn varje år och förlora ett barn vart tredje år måste vara slitigt för kropp och själ för en kvinna. Och att inte kunna se sina barn äta sig mätta hur svårt är inte det för en kvinna eller alla andra sjukdomar och plågor barnen drabbades av som det inte fanns bot för.

Jo visst är det naturligt men inte blir det mindre slitsamt för det.

Nähä, glömde du av vad tråden handlade om eller?
Citera
2012-12-11, 14:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Människan har bara haft förmågan till abstrakt tänkande i ca 70.000 år. Det är från den tiden de äldsta kända grottmålningarna härstammar och under den perioden rådde klimatkris som gjorde att mänskligheten under lång tid bara bestod av ca 2000 individer. Den gen som ger förmågan att tänka abstrakt selekterades fram under denna tuffa tid, enligt DNA-kartering som gjorts de senaste åren. Ironiskt nog är det samma gen som orsakar scizofreni.

På jägarstenåldern fanns inga rika människor, eftersom ingen kunde bära mer än sina egna ägodelar och överskottsmat blev förstörd om den lagrades. Hur kvinnan ansågs vara förtryckt i det samhället bör utvecklas av den som kommer med påståendet.

Ja, det är ett väldigt konstigt påstående med tanke på att vi vet så lite om människans äldsta historia. När det dessutom hävdas i tråden att kvinnoförtryck och annat elände är naturligt (och därmed rätt) blir det ännu konstigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in