Citat:
Ursprungligen postat av Prokrastineraren
Definitioner ÄR alltid viktiga, det har du rätt i. Men ibland går det att diskutera saker utan en klar och tydlig definition. Ibland är det nästan nödvändigt. När det finns flera olika definitioner av ett begrepp så kan det vara fruktbart att klumpa ihop dessa definitioner till en samlingsdefinition. Oavsett om det i denna samlingsdefinition finns definitioner som motsäger varandra så kan den diskussion utifrån samlingsdefinitionen vara fruktsam. Tex kan man ha givande diskussioner om hur man skall hantera rasistska åsikter, om man skall tysta ner dem eller ta död på dem med argument osv osv, utan att för den saken skull ha en tydlig definition av "rasistiska åsikter".
Gällande patriarkatet så finns det så klart olika syn på vad det exakt innebär, men huvudidén som finns i, mig veterligen, de flesta definitionerna av begreppet handlar om att män som grupp har fördelar/övertag mot kvinnor som grupp och att detta på ett eller annat sätt är strukturellt. Min bestämda åsikt är att det inte är nödvändigt att definiera ordet mer precist för att diskutera tråden. Lika lite som vi behöver definiera andra begrepp i rubriken så som "styr" och "oss".
Naturligtvis är det möjligt att diskutera abstraktioner, men om vi bortser ifrån de egenskaper som är centrala för diskussionens eventuella utkomst så är det tydligt att det inte kommer ge utdelning.
Citat:
INTE? Du får förklara för mig, jag förstår verkligen inte.
Alltså, det faktum att män generellt sett är överordnade kvinnor utsesluter inte att kvinnor skulle gynnas i vissa instanser, precis som det faktum att USA är världens rikaste nation inte utseluter att de har fler fattiga än oss. Det existerar naturligtvis faktorer utöver könsmaktstrukturer som påverkar vår situation, och dessa talar inte till mäns fördel alla gånger. Det förändrar inte det faktum att män sitter på den större makten i samhället.
Citat:
Vad är det för strukturer som gör att män begår brott
Det har förmodligen till stor del sina rötter i biologin, även om kulturella skildringar av kriminalitet säkert har inverkan.
Citat:
vad är det för strukturer som gör att män döms för brott.
Rättsstaten.
Citat:
Vidare finns det forskning som tyder på att män får hårdare straff än kvinnor för samma brott. Vad beror det på??
Jag kan inte svara för det. Det är möjligt att det visar på vår obenägenhet att ställa kvinnor till svars för sina handlingar, eller så beror det på medveten anpassning efter kvinnors lägre återfallsbenägenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Jag uttryckte mig otydligt, tycker du att Sverige är ett land där män är överordnade kvinnor? Tycker du att Sverige är ett patriarkat?
Som jag sade är min personliga uppfattning inte av relevans.