Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Varifrån kommer den här idén om ett patriarkat som någon form av klasslöst samhälle där samtliga män skulle åtnjuta större fördelar än samtliga kvinnor i samtliga situationer som oftast predikas av antifeminister på detta forum? Jag har då aldrig sett någon feminist förespråka den. Forumet hade kanske behövt en tråd där vi reder ut grundläggande begrepp centrala för feminismen.
jag ser inget inlägg här, i denna tråd, som ger stöd åt idéen om "patriarkat som någon form av klasslöst samhälle där samtliga män skulle åtnjuta större fördelar än samtliga kvinnor i samtliga situationer".
..och ja, begreppen skulle behövas redas ut, för så fort man bemöter en feminist så med relevant och hållbara argument så byter den betydelse på begreppen.
TS lyfter här flera områden där män har det betydligt sämre än kvinnor, och lyfter frågan hur detta kan vara så om det samtidigt finns ett patriarkat. Oavsett om det är strukturellt, på en aggregerad nivå eller hemliga sammanslutningar av män eller vad man nu vill.
Det intressanta är att när man pratar om situationer där kvinnor har det sämre så är det oftast patriarkatets fel, och då blir frågan hur det går ihop med de ovan nämnda situationerna där kvinnor, relativt sett, har det bättre.
Trist att det ska bemötas med en begreppsdiskussion som omedelbart flyttar fokus från frågan. Nu tar jag mig friheter och talar åt TS. Diskutera ämnet oavsett vilken tolkning eller definition av patriarkat du har och ta frågan på allvar. Att föröka förringa frågan genom att anklaga folk för att snedvridna betydelsen av ett ord är inte seriöst, iaf inte när tolkningen av orden inte är relevant.