2012-12-09, 11:19
Medlem
Hej, snart är det jul och jag är väldigt dålig på att hitta på saker att köpa. Nu har jag funderat på att köpa en riskokare till farsan. Jag har försökt kolla runt både på forum och prisjakten osv, däremot verkar det finnas väldigt dåligt med information av riskokare. Den få informationen som finns på prisjakten är bara dåligt.

Så är det någon som har tips om riskokare, finns det någon som är bra ?
Citera
2012-12-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Hej, snart är det jul och jag är väldigt dålig på att hitta på saker att köpa. Nu har jag funderat på att köpa en riskokare till farsan. Jag har försökt kolla runt både på forum och prisjakten osv, däremot verkar det finnas väldigt dåligt med information av riskokare. Den få informationen som finns på prisjakten är bara dåligt.

Så är det någon som har tips om riskokare, finns det någon som är bra ?

Köpte min på rusta och den är helt ok, lätt att använda bara och hälla i vatten och riset, och billig... 199:-
Citera
2012-12-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunlupe
Köpte min på rusta och den är helt ok, lätt att använda bara och hälla i vatten och riset, och billig... 199:-

Tackar för tipset, tar gärna emot flera

Jag läste att det var viktigt att riskokaren skulle ha ett lock som går att sätta fast, annars fanns det risk för att det kokade över.

Vad har ni för erfarenheter av det ?
Citera
2012-12-09, 13:10
Medlem
morkfromorks avatar
De enkla funkar bra för ris, men det går utmärkt att koka potatis, ägg eller morötter också.

Finns mera avancerade modeller som kan tex. baka bröd eller koka kött mm.
Citera
2012-12-09, 13:29
Medlem
_c2h5ohs avatar
Citat:
Tackar för tipset, tar gärna emot flera

Jag läste att det var viktigt att riskokaren skulle ha ett lock som går att sätta fast, annars fanns det risk för att det kokade över.

Vad har ni för erfarenheter av det ?

Ja den bör ha "fast" lock!

Jag har en billig riskokare med löst lock, ser ut som kriget runt den efter användning (skvätter stärkelserikt vatten).
Riset blir dock alltid bra.

/c2
Citera
2012-12-09, 13:59
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _c2h5oh

en bra synpunkt.

Min har gångjärn och lås.
Citera
2012-12-09, 14:15
Medlem
Citat:

Jag har en billig riskokare med löst lock, ser ut som kriget runt den efter användning (skvätter stärkelserikt vatten).
Riset blir dock alltid bra.

/c2

Kan man inte sätta någon tyngd på locket om man har löst lock ?

Funderar lite på denna, dock så vet jag inte om locket är fast eller löst
http://cdon.fi/kotielektroniikka/waves_rc100656_riskokare-10783427

Har även kollat in denna som har fast lock
http://cdon.fi/kotielektroniikka/centurion_re-100-17763044
Citera
2012-12-09, 15:47
Medlem
_c2h5ohs avatar
Citat:
Kan man inte sätta någon tyngd på locket om man har löst lock ?

Funderar lite på denna, dock så vet jag inte om locket är fast eller löst
http://cdon.fi/kotielektroniikka/waves_rc100656_riskokare-10783427

Har även kollat in denna som har fast lock
http://cdon.fi/kotielektroniikka/centurion_re-100-17763044

Köp den senare.

Jag har den första.
Citera
2012-12-09, 16:43
Medlem
Citat:
Köp den senare.

Jag har den första.

Okej, varför ska jag välja den andra ?
Citera
2012-12-09, 17:22
Medlem
oyinbozs avatar
Jag köpte den billigaste som fanns på Classe för kanske 7 år sedan och den är still going strong. Löst lock men det skvätter bara om jag kokar runt maxdos.

Jag googlade lite innan köpet, modellen jag köpte var identisk med en märkesmodell för några hundralappar mer. Men eftersom det var min första tog jag en billig för att se om riskokare var något för mig vilket det var det men jag har inte behövt köpa ny.

Om jag skulle köpa en ny skulle jag i första hand fundera runt hur stor den får vara. Är den så pass otymplig att den inte kan stå framme hela tiden skulle jag nog använda den mindre. Jag använder t.ex. min mixerstav som står framme nästan dagligen men orkar sällan dra fram köksberedaren.

Bra klapp, alla borde ha en riskokare.
Citera
2012-12-09, 17:54
Medlem
_c2h5ohs avatar
Citat:
Okej, varför ska jag välja den andra ?

Som jag skrev, den första kokar över (har lika fast vit själv).

Min skvätter oavsett lite eller mycket ris.
Citera
2012-12-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Jag köpte den billigaste som fanns på Classe för kanske 7 år sedan och den är still going strong. Löst lock men det skvätter bara om jag kokar runt maxdos.

Jag googlade lite innan köpet, modellen jag köpte var identisk med en märkesmodell för några hundralappar mer. Men eftersom det var min första tog jag en billig för att se om riskokare var något för mig vilket det var det men jag har inte behövt köpa ny.

Om jag skulle köpa en ny skulle jag i första hand fundera runt hur stor den får vara. Är den så pass otymplig att den inte kan stå framme hela tiden skulle jag nog använda den mindre. Jag använder t.ex. min mixerstav som står framme nästan dagligen men orkar sällan dra fram köksberedaren.

Bra klapp, alla borde ha en riskokare.

Jag hade tänkt mig att riskokaren skulle tas fram när man skulle ha ris, annars ska den vara i ett skåp. Fast det kan ju vara bra att veta på ett ungefär hur stor den är.

Citat:
Som jag skrev, den första kokar över (har lika fast vit själv).

Min skvätter oavsett lite eller mycket ris.

Sorry, missade dit inlägg.

Jag tackar så mycket för inläggen, jag tror jag satsar på Centurion RE-100

ni får gärna fortsätta tipsa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in