• 1
  • 2
2012-12-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vad var det för nikotinfri snus du använde då?
Minns inte. Onico kanske. Det var lös iaf.
Citat:
Det verkar vara flera olika bidragande faktorer som leder till att snus minskar kariesbildning. Är det verkligen karbonatjoner som MaSa123 skrev som gör jobbet dock, eller är det salivbildning + nikotin + reglerad pH-värde osv som dödar bakterierna?
Saliven dödar väl inte bakterierna. Den håller väl bara rent samt reparerar tänderna, om jag inte minns fel.
Citera
2012-12-07, 17:17
Medlem
Är du rädd om dina tänder så skulle jag rekommendera dig att inte snusa överhuvudtaget. Att du snusar nikotinfritt snus spelar mindre roll om snuset innehåller andra ämnen som skadar dina tänder. Onico innehöll tidigare majsfibrer som skadade tänderna. De har nu bytt ut den ingrediensen men var noga med att kolla vad snuset innehåller för ingredienser om du använder eller börjar använda snus av annat märke.

Citat:
Ursprungligen postat av Sund Nu
NIKOTINFRITT SNUS GER HÅL I TÄNDERNA
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
TÄNDER DU PÅ NIKOTINFRITT SNUS?
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
ONICO
Citera
2012-12-07, 18:07
Medlem
Experten själv har anlänt!

Självklart baserar jag de påståenden du citerade på vetenskapliga belägg. Är själv naturvetare och jobbar nära forskare som har just detta ämne som sitt. Läs ett par avhandlingar så förstår du vad jag menar.

Sedan krävs det inte särskilt höga kunskaper i kemi och biologi (räcker med natur på gymnasiet) för att veta vad pH är (negativa logaritmen av vätejonkoncentrationen), vad en buffert är, hur surt pH påverkar tänder och magsäck och det krävs en idiot för att misslyckad med följande:

Stoppa ett lakmuspapper i käften: kolla pHt
Stoppa en sur godis i munnen, stoppa in ett lakmuspapper: kolla pHt
Stoppa in en snus, sedan lakmuspapper och kolla pHt

Eget litet experiment för er där hemma!

Ps; prova med cola, har ca pH 4 (!!!). Sjukt lågt.

EDIT: Vill inte uppmuntra någon till att snusa, bara för att det finns fördelar så betyder inte det att det är oskadligt. Däremot påverkar det ingen annan än dig själv, vilket är bra. Helt sjukt att 15000 dör varje år av PASSIV rökning, inget du skulle läsa om snus. Är ni rädda om tandköttet, håll er till white mini.
Senast redigerad av MaSa123 2012-12-07 kl. 18:10.
Citera
2012-12-07, 22:37
Medlem
Kul att andra har lagt märke till det här också. Har slutat snusa, men brukar börja igen när jag har fått tandvärk och det löser sig på någon dag eller två. Funkar lika bra med nikotintabletter kan tilläggas.
Citera
2012-12-07, 22:58
Medlem
storpungens avatar
Jag har snusat i hela mitt liv och har aldrig haft ett hål.
Citera
2013-01-18, 14:51
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSa123
Experten själv har anlänt!

Självklart baserar jag de påståenden du citerade på vetenskapliga belägg. Är själv naturvetare och jobbar nära forskare som har just detta ämne som sitt. Läs ett par avhandlingar så förstår du vad jag menar.

Sedan krävs det inte särskilt höga kunskaper i kemi och biologi (räcker med natur på gymnasiet) för att veta vad pH är (negativa logaritmen av vätejonkoncentrationen), vad en buffert är, hur surt pH påverkar tänder och magsäck och det krävs en idiot för att misslyckad med följande:

Stoppa ett lakmuspapper i käften: kolla pHt
Stoppa en sur godis i munnen, stoppa in ett lakmuspapper: kolla pHt
Stoppa in en snus, sedan lakmuspapper och kolla pHt

Eget litet experiment för er där hemma!

Ps; prova med cola, har ca pH 4 (!!!). Sjukt lågt.

EDIT: Vill inte uppmuntra någon till att snusa, bara för att det finns fördelar så betyder inte det att det är oskadligt. Däremot påverkar det ingen annan än dig själv, vilket är bra. Helt sjukt att 15000 dör varje år av PASSIV rökning, inget du skulle läsa om snus. Är ni rädda om tandköttet, håll er till white mini.
Utmärkt inlägg! Får tacka för det! Vad säger ni snusexperter om KickUp då?

Citat:
Kan Kickup ge hål i tänderna?

Svar: Sammansättningen av Kickup skiljer sig från de jämförbara produkter som finns på marknaden. Huvudingredienser är tefiber som innehåller floor och inte majsfibrer som det var i produkter från annan tillverkare. Kickup har en bra pH-stabilitet, vilket motverkar syraattacken mot rotytorna där podsen ligger.
http://kickup.se/sv/faq

Är KickUp lika effektivt som vanligt snus i att motverka karies, eller är snus pga nikotin/tobak mer bakteriedödande? Om KickUp är lika effektivt så finns det ju ingen mening för min del att köra med riktig snus. Måste erkänna att under den tid jag bara körde med KickUp Real White Pods Mint, så verkar det som att det effektivt motverkade hål i tänderna, då jag inte kände någon tandvärk ellr så (har två påbörjade hål som jag skall borra snart). Vanliga KickUp verkar inte ha flour, så jag kommer fortsätta med Real White (även i syfte att stödja vit supremasism!).

Enligt Sahlgrenska så är det här med snus och anti-karieseffekten, en myt:

Citat:
Ingen effekt på kariesangrepp

–Vanligt svensk nikotinhaltigt snus är basiskt och höjer därför pH-värdet i munnen, vilket skulle kunna ha en gynnsam effekt mot syraattacker. Men våra kliniska undersökningar visar inget som bekräftar att snusare har mindre karies idag, säger Lena Hellqvist.

–Å andra sidan har snusare inte mer karies heller, vilket delvis kan förklaras av den generellt förbättrade tandhälsan i landet och det dagliga bruket av fluortandkräm. Dock kan vi se att tobaksbrukare både besöker tandvården och rengör tänderna mer sällan än icke-brukare.
http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuell...ies.cid1104113

Men det med pH-värdet skall tydligen stämma:

Citat:
Orsaken till att man kan få något mindre karies, om man snusar, är att snus har ett högt pH-värde (är basiskt -motsatsen till surt ) och på så sätt kan hjälpa till att neutralisera syraattacken, efter måltid, som gör att det blir karies (hål i tänderna). Att det skulle vara bakteriedödande, kan jag inte hålla med om.
http://www.primavi.se/fragel_tandlak...ectName=Karies
Senast redigerad av EliasAlucard 2013-01-18 kl. 15:00.
Citera
2013-02-07, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag kan iof tänka mig att en bidragande orsak är att snusare småäter mindre, och äter mindre godis.

Detta låter faktiskt väldigt logiskt, börjdae själv snusa för drygt ett halvår sen och snusar kanske 2-3 dosor i veckan. Innan jag började snusa så åt jag väldigt mycket söt-saker och små-åt hela tiden.
Och nu när jag snusar så äter jag endast på bestämda tidpunkter och har inte ens ett litet sug för sötsaker.
vem älskar inte snus egentligen?
Citera
2019-08-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Är du rädd om dina tänder så skulle jag rekommendera dig att inte snusa överhuvudtaget. Att du snusar nikotinfritt snus spelar mindre roll om snuset innehåller andra ämnen som skadar dina tänder. Onico innehöll tidigare majsfibrer som skadade tänderna. De har nu bytt ut den ingrediensen men var noga med att kolla vad snuset innehåller för ingredienser om du använder eller börjar använda snus av annat märke.
Jag är 54 år och har snusat över 40 år och har aldrig haft hål i mina tänder eller dragit ut annat än mjölktänder, det är inte genetiskt för min del då bägge föräldrarnas tänder är borta eller lagade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in