2013-05-25, 23:48
  #5593
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joni93
Folk får väl göra som de vill gällande inlevelse / sjunging, detta är inte Nordkorea. Det man ska mana på är att folk faktiskt ska sjunga när de står i klacken, för jävla många som mumlar / står och håller käften.
Absolut. Förstår verkligen inte varför folk ställer sig på en klacksektion utan att engagera sig för fem öre. 37:an till exempel heter ju till och med "Sjungande 37:an".
2013-05-26, 00:10
  #5594
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chew1907
Absolut. Förstår verkligen inte varför folk ställer sig på en klacksektion utan att engagera sig för fem öre. 37:an till exempel heter ju till och med "Sjungande 37:an".


Så eran SPC är inte så hög trots allt?
2013-05-26, 00:13
  #5595
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Så eran SPC är inte så hög trots allt?
Ännu mer imponerande om vi håller sådan ljudnivå om en del håller tyst.
2013-05-26, 00:24
  #5596
Medlem
Joni93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Så eran SPC är inte så hög trots allt?

Hade kunnat vara klart bättre, kommer bli klart bättre när vi får nya södra.
2013-05-26, 00:32
  #5597
Medlem
Olympians avatar
Det låter bra på Olympia (om än inte i närheten av vad det skulle kunna bli) och det finns de som värnar om att det ska fortsätta låta bra. Vår mentalitet är unik i Sverige, för även om Djurgården har vissa likheter på läktaren så tycker jag att de har kompromissat lite väl mycket med sin traditionella supporterkultur. Att "det tas upp gång på gång" är ett sätt att bevara vår kultur. Ren HIF-kultur och inget annat mög.

Så som det är för tillfället händer det att BS sjunger sig igenom ett och annat läge där de andra tystnar och om de inte hade gjort det så hade vi kanske bytt sång lite oftare än vad vi redan gör. På så vis hade vi kunnat situationsanpassa ännu mer, men jag kan ändå hålla med om att det funkar bra så som det är. I vissa fall kan det faktiskt hända att en sång passar så pass bra att den förtjänar att sjungas vidare efter t ex en målchans och då kan det vara bra att ha ett litet fåtal som redan håller igång.
Att det funkar så bra som det gör tror jag är mycket tack vare att det faktiskt diskuteras så mycket, för oftast är det mer inlevelse i spelet på Sektion 36/37 än i många andra klackar. Jag såg t ex en bit av Aik-Dif på TV senast och även om sången lät bra, tack vare större klackar, så reagerade jag på att det inte var så mycket engagemang i själva matchen som man hade kunnat förvänta sig av det derby som enligt de flesta är det största i Sverige. Sittplatspubliken levde sig med men klackarna tragglade till stor del bara på i sina sånger. Då känns det mer äkta som vi har på HIF:s läktare.
Till och med BS tar ju med spontana reaktioner och liknande i sina videor från matcherna. Där har övriga ultras pultras verkligen något att ta efter.
__________________
Senast redigerad av Olympian 2013-05-26 kl. 00:39.
2013-05-26, 02:07
  #5598
Medlem
Andy.Solas19s avatar
Olympian, snälla berätta för mig vad som gör er kultur så speciell? Det enda som är unikt mer er kultur är att ni lyfter er själva till skyarna utan belägg, vad är det som gör er så unika som resten av fotbolls-Sverige missat? Vilken värld lever ni i egentligen? "Högst spc" och allt vad det är ju bara sån bullshit, som får er att må bättre. Den här grejen om att ni va dom enda i Sverige som kämpade "mot den moderna fotboll". Kom ner på jorden och bli lite ödmjuka istället för att drömma er bort, för just nu med det snackat ni för så framstår ni bara som ett gäng riktiga pajasar utan verklighetsförankring.
2013-05-26, 02:17
  #5599
Medlem
Joni93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.Solas19
Olympian, snälla berätta för mig vad som gör er kultur så speciell? Det enda som är unikt mer er kultur är att ni lyfter er själva till skyarna utan belägg, vad är det som gör er så unika som resten av fotbolls-Sverige missat? Vilken värld lever ni i egentligen? "Högst spc" och allt vad det är ju bara sån bullshit, som får er att må bättre. Den här grejen om att ni va dom enda i Sverige som kämpade "mot den moderna fotboll". Kom ner på jorden och bli lite ödmjuka istället för att drömma er bort, för just nu med det snackat ni för så framstår ni bara som ett gäng riktiga pajasar utan verklighetsförankring.

Senaste exemplet funkar väl bra: Inte en jävel stod upp när SvFF valde GALNA avsparkstider i Svenska cupen, Helsingborgs supportrar gjorde och fick stöd av blåvitt, alla andra sket i det.
2013-05-26, 03:03
  #5600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joni93
Senaste exemplet funkar väl bra: Inte en jävel stod upp när SvFF valde GALNA avsparkstider i Svenska cupen, Helsingborgs supportrar gjorde och fick stöd av blåvitt, alla andra sket i det.
Alla andra? De andra lagen som spelade den dagen var:

Falkenberg - Öis
Varpå dagen efter:
Norrköping - dif
Öster - Sirius

Med andra ord var det bara dif som spelade den omgången av de lagen som inte protesterade mot avsparkstiden, då det ändå var en bortafight ett par timmar bort så kvittar det ju i de flesta fallen om den spelas ett par timmar tidigare/senare.

Är helt inne på Andy.Solas linje, lägg ner med att sitta och runka åt alla era "Fett äkta", anti-den-moderna-fotbollen aktioner och vakna upp för i helvete. Ni har inte tillfört någonting till den svenska supporterkulturen.
2013-05-26, 03:07
  #5601
Medlem
Lite sent men Värmlands/Närke gnagare flagga på Sverige - Irland matchen

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/208900_10151345172681629_518257662_n.jpg
2013-05-26, 09:20
  #5602
Medlem
Olympians avatar
Inte tillfört någonting? Innan vi gick upp till Allsvenskan hade de största klubbarna ett publiksnitt på 5-6000 och folk var helt lyriska när vi kom där med 10 000+ på matcherna. Dessutom tog vår publik över arenan fullständigt i en del bortamatcher. mff var t ex inte i närheten. Sen har många klubbar växt ikapp när det gäller publiksnitt, men vi var föregångare till den så kallade "publikboomen".
Vi har även en av de bästa reportoarerna utav sånger - om inte den bästa - och känslan för vilken sång som passar i vilket läge, samt när det passar att sjunga och när något annat är mera lämpligt, är betydligt bättre än någon annanstans.

Se t ex 4.36 på BS-videon från HIF-IFE. För en gångs skull lyckas faktiskt linjemannen upptäcka att Elfsborg springer offside och jubel uppstår. Därefter sjungs "Kul att se att du är här". De flesta svenska klackar skulle formodligen bara mala på med en och samma sång igenom allt ihop och när man gör det för mycket så tappar man inlevelsen i matchen.
http://www.youtube.com/watch?v=_mQ05Iq6Rp0

Här är förresten en summering från vår guldsäsong 2011, så kan ni ju se om den tillför något:
http://www.youtube.com/watch?v=bTNjNJg9d_8
2013-05-26, 09:44
  #5603
Medlem
soloultras avatar
När man läser heif-skribenternas trams här inne är det skönt att känna att man gör en samhällsinsats när man lavettar rådjursögda heifare på derbyna.
2013-05-26, 09:49
  #5604
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soloultra
När man läser heif-skribenternas trams här inne är det skönt att känna att man gör en samhällsinsats när man lavettar rådjursögda heifare på derbyna.
Trams? Och sen troligt på det sista.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in