2012-12-07, 01:10
Medlem
Jag undrar om det är någon här på Flashback som spelar dam, antingen IRL eller på datorn. Det är ett prestigefyllt spel med urgamla anor och organiserade tävlingar. Slumpen spelar heller ingen roll i detta icke-tursamma spel.

Jag tänkte om någon kanske ville dela med sig av lite sköna strategier eller taktiker. Själv kör jag enbart den engelska varianten (checkers) då jag tycker att den internationella (international draughts) har lite för jobbiga regler.

Dam är inte komplext i jämförelse med schack eller go men det är fortfarande komplext nog för att en människa inte ska kunna forca en win. Så all heder och respekt åt detta fina gamla brädspel! Den engelska varianten har "lösts" av datorer efter åratal av brute-forcande men den internationella varianten är fortfarande olöst.
Citera
2022-02-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Mingus
Jag undrar om det är någon här på Flashback som spelar dam, antingen IRL eller på datorn. Det är ett prestigefyllt spel med urgamla anor och organiserade tävlingar. Slumpen spelar heller ingen roll i detta icke-tursamma spel.

Jag tänkte om någon kanske ville dela med sig av lite sköna strategier eller taktiker. Själv kör jag enbart den engelska varianten (checkers) då jag tycker att den internationella (international draughts) har lite för jobbiga regler.

Dam är inte komplext i jämförelse med schack eller go men det är fortfarande komplext nog för att en människa inte ska kunna forca en win. Så all heder och respekt åt detta fina gamla brädspel! Den engelska varianten har "lösts" av datorer efter åratal av brute-forcande men den internationella varianten är fortfarande olöst.

Ha ha vilken sorglig tråd Det tog bara 9 år innan du fick svar.
Dam är ett fascinerande spel, som bara är skenbart enkelt.
Du kan googla fram grundläggande damstrategier på 5 minuter, men rent allmänt så handlar det väl om att dominera centrum och lägga upp fällor, samt att låta bli nyckelpjäser (i bakre raden).
Det roliga med dam är oförutsägbarheten. Du kan ligga över med 3 brickor och förlora iaf. Du kan få 2 damer innan motståndaren har nån dam alls men du förlorar iaf.
Det svänger fort, om du inte är total nybörjare och blir uppkäkad på 1 minut.
Mitt snabbaste vinnarparti tog väl 70 sekunder ung
Jag brukar tugga på högra flanken (från mig sett) som är svag. Den varianten är inte många beredda på. Det kan löna sig att vara oortodox och spela "fel".
Riktigt insnöade spelare har svårt att hantera detta och bemöter på fel sätt ...
Citera
2025-01-25, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Dam är ett fascinerande spel, som bara är skenbart enkelt.

Absolut väldigt skenbart. Finns en intressant intervju med Vassily Ivanchuk stormästare i Schack som jämför komplexiteten i Dam kontra Schack, vilken ju grusar många schackspelares försök att förminska Dam till nån form av "barnspel".

https://www.youtube.com/watch?v=PRpdonaPFBA

Fler borde spela Dam helt klart ett underskattat spel.
Citera
2025-01-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Mingus

Testa ett oväntat offer.
Offra en eller två brickor, för att förstöra motståndarens enhetlighet. Det är kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in