• 2
  • 3
2012-12-07, 17:20
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Finns ju äldre Suzuki Baleno kombi med fyrhjuls drivet hittade flera stycken på Blocket. Tror dom rostar bra så kolla ordentligt.

Om jag inte missminner mig så fick den ganska dåligt betyg vad gäller krocksäkerhet, det är en gammal Suzuki.
Citera
2012-12-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
En DL per mil är ganska stor skillnad. Men det ligger kring 1DL per mil mer när det gäller Audis äldre modeller vilka är på tal här. Så drar den 1-1,5DL mer så tycker i alla fall jag att det är ganska stor skillnad på en vanlig familjebil.

Bättre att välja bort permanent fyrhjulsdrift.

Jag har faktiskt ingen koll på bränsleförbrukningen men om jag skulle köpa något fyrhjulsdrivet så ska fan fyrhjulsdriften funka bra! nu är det inte jag som ber om råd iofs.. Allt är ju säkert bättre än tvåhjulsdrift dock.

Haldex är säkert helt ok men då vi snackar om bilar för under 20 k blir det nog en volvo med visco och med de måste ju framhjulen slira en stund innan bakhjulen alls börjar driva och det verkar inte funka speciellt bra.
Citera
2012-12-07, 19:14
Medlem
IceEyess avatar
Subaru Legacy är ett mycket klokt val enligt mitt tycke. Odiskutabelt hög kvalité, hyfsade utrymmen, samt kompetent fyrhjulsdriftsystem hör till de främsta fördelarna.

Nackdelen är det bristfälliga rostskyddet, men hittar du ett friskt exemplar kommer du säkerligen bli nöjd
Citera
2012-12-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Subaru Legacy är ett mycket klokt val enligt mitt tycke. Odiskutabelt hög kvalité, hyfsade utrymmen, samt kompetent fyrhjulsdriftsystem hör till de främsta fördelarna.

Nackdelen är det bristfälliga rostskyddet, men hittar du ett friskt exemplar kommer du säkerligen bli nöjd

Har du någon erfarenhet av äldre Legacy? Tänker mest på tillgång och pris på delar.
Citera
2012-12-07, 22:04
Moderator
MondoBizarros avatar
Första vintern med en Audi Quattro -95 och slutsatsen är att jag aldrig mer kommer köra tvåhjulsdrivet på vintern.
Otroligt stabil i jobbiga vägförhållanden, förvånansvärt bra framkomlighet och överlag en trevlig bil.

Nackdelarna är bensinförbrukning - blandad körning ca 1.1-1.2 - iom att jag har 2.6l V6 och dessutom automat, men det är i mina ögon värt det.

Att den dessutom är väldigt rolig att leka med i snön är bara en bonus.
Nej, pojkar blir aldrig för gamla för sånt.
Citera
2012-12-07, 22:10
Medlem
Fillppas avatar
har själv en 100 quattro -93 med V6:a, lilla V6:an.
Om du köper en gammel quattro så lägg pengarna på en 2,3:a. Audis V6: or är nästintill värdelösa, dom läcker olja jämt, ventiltätningar går ofta, sen tickar dom oftast lite pga dåliga lyftare fast dom gått ca 20-25k mil ska själv byta å lägga i en femma ist då den ska trimmas å är bättre för ändamålet men de är roliga bilar, femman duger gott till att busa med på vintern
Citera
2012-12-07, 22:12
Medlem
Fillppas avatar
Att den dessutom är väldigt rolig att leka med i snön är bara en bonus.
Nej, pojkar blir aldrig för gamla för sånt. [/quote]
nej pojkar blir aldrig för stora för sånt
Citera
2012-12-07, 23:48
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillppa
Om du köper en gammel quattro så lägg pengarna på en 2,3:a. Audis V6: or är nästintill värdelösa, dom läcker olja jämt, ventiltätningar går ofta, sen tickar dom oftast lite pga dåliga lyftare fast dom gått ca 20-25k mil ska själv byta å lägga i en femma ist då den ska trimmas å är bättre för ändamålet men de är roliga bilar, femman duger gott till att busa med på vintern
Tickar kan jag gå med på men min har inte läckt en milliliter olja sen jag köpte den.
Både motor och låda är såvitt jag kunnat märka ganska fräscha, så jag hade väl tur för en gångs skull.
Citera
2012-12-08, 01:36
Medlem
Fillppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Tickar kan jag gå med på men min har inte läckt en milliliter olja sen jag köpte den.
Både motor och låda är såvitt jag kunnat märka ganska fräscha, så jag hade väl tur för en gångs skull.
Okej den är säkert fräsch, lådan i min är oxå fräsch å dom brukar väl inte ha större problem heller så vitt jag vet motorn brukar pinka olja, ofta vid vevaxeltätningen, sen vid insuget, nåja skit samma de är roliga bilar iaf
Citera
2012-12-12, 00:59
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillppa

Ja oljan bara försvinner som om man glömt sätta i pluggen, eller nästan i alla fall. Många av Audis motorer är ganska kassa, så man ska absolut följa ditt råd om att köpa de mindre exklusiva men driftsäkrare motorerna.
Fyrhjulsdriften är trevlig men Audi är komplicerade på vissa områden så välj bil med omsorg. Lägg gärna några extra tusenlappar på ett ex som är i mycket bra skick så du har en ärlig chans att slippa fixa till en halvtaskig bil, för det kan bli dyrt.
Citera
2012-12-12, 13:22
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Har du någon erfarenhet av äldre Legacy? Tänker mest på tillgång och pris på delar.

Vill minnas att delarna prismässigt låg på ungefär samma nivå som min SAAB 9000 och Mercedes 190. Dock var tillgängligheten av delar på skroten inte särskilt stor i förhållande till 9000 och 190.
Citera
2012-12-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Vill minnas att delarna prismässigt låg på ungefär samma nivå som min SAAB 9000 och Mercedes 190. Dock var tillgängligheten av delar på skroten inte särskilt stor i förhållande till 9000 och 190.

Ok, det låter ju inte så farligt. Kanske går att beställa från utlandet också? Får nog bli en legacy när man har pluggat färdigt kanske.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in