2012-12-06, 13:13
Medlem
eightys avatar
Vet ni några kända låtar från medeltiden? (År 500 - 1500)
Citera
2012-12-06, 13:30
Medlem
Antemalmsteens avatar
Greensleeves är ett medeltida verk om jag inte minns fel
Citera
2012-12-06, 14:35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eighty
Vet ni några kända låtar från medeltiden? (År 500 - 1500)
Gregoriansk sång av olika slag. Exempelvis Hildegaard av Bingens musik. Finns även en hel del bra instrumentalmusik som användes som dansmusik med mera.
Citera
2012-12-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antemalmsteen
Greensleeves är ett medeltida verk om jag inte minns fel
Greensleeves skrevs under rennässansen. Inte säker, men tror det var John Dowland. Den räknas iallafall till rennässansen.

Gregoriansk sång är däremot typisk för medeltiden (som h*n ovan skrev). "Låtar" är svårt att säga. Allt var ju så präglat av kyrkan.

"Världens frälsare, kom här" vet jag är från medeltiden. "Kristallen den fina" tror jag är medeltida.

När jag gick på folkhögskola och sjöng i kör fanns en del sånt. Körledaren Gunnar Eriksson (från Gbg-trakten) är mästare på sånt. Dessutom en av de mest ödmjuka och roigaste människor jag mött.
Citera
2012-12-06, 22:23
Medlem
Googlade på Greensleeves. INTE Dowland som jag trodde. Men 14-1500-tal som väl räknas till rennässansen när det gäller musik.
Citera
2012-12-06, 23:00
Medlem
descs avatar
"Jag såg en ulv, en räv, en hare" (J'ai vu le loup) är ännu en medeltida melodi (mig veterligen), kan vara kul eftersom det är lite riv i den.

Har i och för sig sett den nämnas i renässanssammanhang men eftersom originalet är på occitanska känns medeltid troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in