Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Om man går efter kompetens så är det inte ojämställt. Med tanke på vilka straff det är att kvotera in män så har jag svårt att tänka mig att det sker.
Det är snarare du som målar ut feminismen som något den inte är. Du tror den är bra för Sverige, jag är övertygad om att det leder till fler konflikter och ett större mänskligt lidande.
Det är snarare du som målar ut feminismen som något den inte är. Du tror den är bra för Sverige, jag är övertygad om att det leder till fler konflikter och ett större mänskligt lidande.
Öh jo. Det finns en hel del forskning som tar hänsyn till skillnader i kompetens och även om delar av kompetensen är svår att mäta finns det ingenting som rättfärdigar de skillnader som existerar. Faktum är att det finns forskning som visar att kvotering av kvinnor tenderar att ÖKA kompetensnivån, just på grund av att kvalifikationsnivåerna ökar i takt med att mer högutbildade människor tog plats. Man talar om så kallade "homosociala nätverk", där män gynnar män i urvalet till nya poster etcetera.
Exempel på studier har gjorts där man har bytt ut personers namn i anställningsprocessen för att sedan mäta arbetsgivares uppfattning om CV och dylikt. Det visar att arbetsgivare uppfattade CV:n sämre, när de fick veta att de var skriva av kvinnor eller män med utländsk-klingande namn. Med andra ord har kvinnor och invandrare svårare att överhuvudtaget få till stånd en arbetsintervju.
Är det inte det ett uttryck för en maktordning som grundar sig på kön, oavsett vilken kompetens personen i fråga har?