2005-04-21, 16:12
Medlem
8222s avatar
Ok, det här luktar lite fjortis, men hur som haver:

Skulle behöva hjälp att lösa ett matteproblem.

I en triangel ABC är D en punkt på sidan AB och E är en punkt på sidan BC.
Beräkna sidan AC om:
Vinkeln DEB = vinkeln DBE, AD=4 l.e., BD=3 l.e. och CD=6.l.e.

Den är säkert ganska lätt att lösa då de andra uppgifterna på papperet inte var svåra alls, men jag hajjar inte.

Hoppas det ligger i rätt forum nu.
Citera
2005-04-22, 09:39
Medlem
Byggare_buses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222

Beräkna sidan AC om:

Den är säkert ganska lätt att lösa då de andra uppgifterna på papperet inte var svåra alls, men jag hajjar inte.

Ööhh, 7,5
Citera
2005-04-22, 10:28
Medlem
8222s avatar
Du får gärna förklara lite hur du kom fram till det också
Jag är helt lost på den där...
Citera
2005-04-22, 15:23
Medlem
Nulles avatar
Citat:

Beräkna sidan AC om:

Jag tror inte att det går att lösa den där uppgiften på ett entydigt sätt. Har du dubbelkollat villkoren?
Citera
2005-04-22, 16:21
Medlem
8222s avatar
Jepp, de stämmer

Det står iofs inte just Vinkeln, det är ett upp och nedvänt V istället (^), men det är väl samma sak.
Citera
2005-04-22, 17:05
Medlem
P3tters avatar
"Vinkeln DEB", skulle inte E bara vara en punkt, eller vadå? Är det en linje mellan E och D?
Citera
2005-04-22, 18:05
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3tter
"Vinkeln DEB", skulle inte E bara vara en punkt, eller vadå? Är det en linje mellan E och D?
Alla par av punkter kan väl sammanbindas av en rät linje? Varför skulle det inte gälla E och D?
Citera
2005-04-22, 19:44
Medlem
Broines avatar
Citat:

Beräkna sidan AC om:

Jag får det till 0 < AC < 8,75.
Men jag fuskade och ritade upp hela grejen...

Så här tänkte jag iaf:
Jag ritade först upp AB först med punkten D.
Eftersom vinkeln DEB = DBE är BD = DE, alltså 3 l.e.
Med en passare ritade jag en båge (E) med centrum i D och avståndet 3 l.e. på ena sidan av AB. Sedan ritade jag en båge (C) med avståndet 6 l.e. från D (CD = 6) på samma sida av AB.
Efter det ritade jag en linje, vinkelrät mot AB, från punkten B, också den åt samma håll som tidigare bågar.
Nu kan man mäta avståndet från den punkt där båge C och den vinkelräta linjen korsar varandra till punkten A. Det ska vara 8,75 l.e.

Hoppas jag har gjort rätt nu...
Citera
2005-04-23, 21:40
Medlem
jeajaks avatar
Det sägs väl i och för sig inget om att vinkeln DBE skulle vara rät, vilket skulle vara en förutsättning för Broines slutsats. Men skulle det vara så kan man använda sig av pytagoras sats och ganska enkelt komma fram till att AC är lika med roten ur 76.
Dock står inget om detta i uppgiften, varvid det enda man kan säga om vinkeln BDE är att den är mindre än 90, vilket inte hjälper särskilt mycket.
Vi har alltså bara två för triangeln ABC relevanta mått samt ett villkor för vinkeln ABC, vilket inte är tillräckligt för att entydigt lösa problemet.

Eller så har jag missat något i uppgiften.
Citera
2005-04-24, 02:55
Medlem
har jag tänkt åt skogen nu när jag kommer fram till att det finns en hel del att välja mellan...

rita upp AB, markera D, dra ett sträck >90 grader från B, ta en passare, lägg den på 6 lägg den i D och dra en båge från sträcket till att CAB blir >180°, C borde passa på överallt på denna båge med samtliga villkor uppfyllda.

AC blir alltså en formel, men hur den skulle orkar jag varken försöka eller kan jag räkna ut.

Citat:
Det står iofs inte just Vinkeln, det är ett upp och nedvänt V istället (^), men det är väl samma sak.

ska det vara vinkel börl det väl vara ett omkullslaget V med båge igenom, är det bara ett upp o nervänt V så vete jag dock fan vad det skulle betyda. aldrig hört att det skulle betyda vinkel...
jag misstänker lite att vi är helt ute och cyklar
Citera
2005-04-24, 11:53
Medlem
Det uppochnedvända V:et är en beteckning för vinkel som jag sett. Jag kikade på den här uppgiften igår, och det enda jag kan komma fram till är att det saknas information. Möjligen skulle det gå om man fick veta att någon av vinklarna var rät.
Citera
2005-04-24, 12:09
Medlem
wades avatar
Ja visst, ett upp- och nedvänt V betecknar vinkel.
Det finns ingen entydig lösning på problemet. Det saknas information. Kom igen 8222, har du mer info att ge oss?

//wade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in