Citat:
Ursprungligen postat av NyPlanet
Så tycker du att vi bör bygga mer på värdefull jordbruksmark? Eller vad menar du med din ouppnåeliga utopi med världsfred och jämn resursfördelning? Det är inte möjligt så länge människan existerar på denna planet.
Men genom att ha en smart plan för hantering av jordbruksmark kan vi förbättra Sveriges chanser under kristider.
Jag håller med. I Sverige så slösar man verkligen bort mark som om det växte på träd. Det värsta är ju alla paralella jävla vägar som gör svenska förorter till något av en labyrint. Jag vill inte heller att ungar ska bli påkörda, men jag vill inte behöva åka runt kommunen för att säkerställa den säkerheten/bekvämligheten.
Dock så finns det ganska ont om "sterila ytor". Jag är för tätare/kompaktare samhällen. täta städerna så blir det mer landsbygd över för vettiga saker som odling.
Som det ser ut nu så skövlar man först skog, som man senare gör om till åker, som man sedan bygger illaförorter på. När dessa villor gjort sitt 20-100 år senare så smäller man upp enorma betongklossar och liknande. Utan att lägga något värde i något av det man "smäller upp" så känns det som en jävligt omständig process för ett ganska lätt uppnått mål.
Istället för "sterila kullar", ta och bygg hus över alla parkeringar. Släng sedan på en odling på taket på byggnaden så förbrukar man i teorin inte en enda användbar kvadratmeter. Lite nytänkande från 1000-talet, före kristus, ska väl inte vara för komplicerat?