2012-12-05, 18:52
Medlem
Hej! Driver en sajt och vill nu skapa en mobilvänlig sida.

Jag tänkte använda mig av denna koden för att känna igen och slussa om till mobilversionen:

<script type="text/javascript">
<!--
if (screen.width <= 699) {
document.location = "YOUR-MOBILE-SITE.com";
}
//-->
</script>

Men nu till frågan, jag vill inte ha en subdomän, går det att länka document location till en sida inom samma domän? Typ om orginalet är www.minsida.com så vill jag slussa direktt till minsida.com/mobilsida. Alltså om det bara är en vanlig html sida (vet att mobilversion egentligen inte bör skrivas i html)
Citera
2012-12-05, 19:04
Medlem
Ruffzs avatar
Även om det kanske inte är helt optimalt så borde det väl fungera med:

[PHP]
document.location = "http://minsida.com/mobil";
}
</script>
[/PHP]
...eller missuppfattade jag något?
Citera
2012-12-05, 19:10
Medlem
Kapten.Blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmarple
(vet att mobilversion egentligen inte bör skrivas i html)
Vad ska du annars skriva den i menar du?
Citera
2012-12-06, 00:38
Medlem
Xhtml.
Då är det så enkelt alltså.. Nej ja har bara svårt att förstå varför hemsidor använder subdomäner när man bara kan göra på detta viset isf.

Ytterliggare en fråga som inte riktigt hör till ämnet. Hur gör jag en bild zoombar till iphone? Alltså en högupplöst bild? Finns det någon gratis kod nånstans eller måste man koda själv? Har inte hittat nåt på nätet om detta som stödjer mobila format.
Citera
2012-12-06, 10:45
Medlem
Det fungerade inte alls att göra så som jag tänkt. Om jag skriver:

Kod:
document.location = "http://minsida.com/mobil"; 
} 
</script>  

Så kommer det i iphonen upp: the requested URL /mobil.html was not found on your server. Med andra ord verkar det som att den inte känner av minsida.com som är innan? eller vad gör jag för fel?
Citera
2012-12-06, 11:36
Medlem
Funderat på att titta på Media Queries istället?
Citera
2012-12-06, 12:09
Medlem
Fick det att funka tillslut!

NU blev jag istället sjukt orolig för cloaking. vill inte bli bannad från google. Vad tror ni? är risken stor?

Annars kanske man borde göra en fluid grid layout istället? för då finns väl inte den risken?
Citera
2012-12-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Funderat på att titta på Media Queries istället?

Låter som en väldigt mycket bättre ide.

@media handheld and (max-width: 780px)
{

css för mobiler
}

Man kan vara tvungen att slänga in lite saker i headern också om att det finns innehåll som är mobilvänligt för att iOS ska lita på det men det finns guider på nätet.
Citera
2012-12-07, 22:10
Medlem
Mobilsidan är nu klar. Men som sagt vad tror ni om risken för cloaking? Läste nånstans att såna javascript som jag skrivit ger en risk för cloaking. Så har än så läge inte vågat använda mig av den. Bara en länk för tillfället. Om ni tror de finns en risk, hur bör ja gå till väga? Någon som driver en sajt och vill berätta hur de gjort kanske?
Citera
2012-12-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmarple
Om ni tror de finns en risk, hur bör ja gå till väga? Någon som driver en sajt och vill berätta hur de gjort kanske?
Så som jag skrev i mitt förra inlägg och som en person under gav exempel på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in