Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Du skrev att det borde ställas högre krav på pojkar. Du fick det att låta (för mig i alla fall) som att man bara skulle höja kraven på pojkar.
Du tror inte att det kan vara för höga krav redan? Desto högre krav svenska skolan har ställt på sina elever(med nya läroplaner bla) desto lägre resultat. Kan det inte vara så att man ställer för HÖGA krav så att många känner att det är hopplöst att ens försöka klara sig i skolan och sedan dalar betygen ner, det är för svårt helt enkelt. Orealistiskt för många. Kan det inte ligga något i det?
Det kanske lät konstigt, men det var inte så jag menade. Kraven ska såklart vara lika höga oavsett kön, men det författaren försöker förmedla är att föräldrarna ställer för låga krav på pojkar eftersom de är just pojkar. Du förstår säkert.
Angående svårighetsgraden så har jag svårt att köpa det också.
Undersökningar har visat att svenska skolor halkar efter i internationell bemärkelse. Tidigare har vi legat högt upp, numera sjunker både genomsnittsbetygen och "svårigheten" på utbildningarna. Vi försöker alltså motverka våra sjunkande betyg genom att göra skolan lättare.
Jag tror att det helt enkelt handlar om tre faktorer:
1) Ökad invandring, drar ner snittet ordentligt eftersom många hoppar av eller går ut med ofullständiga/dåliga betyg av olika anledningar som vi inte behöver djupdyka i.
2) Ungdomarnas allmänna attityd. Curlingföräldrar skapar barn som inte behöver ta ansvar för sina misstag eller sitt bristande engagemang. Att studera är, som skribenten skriver, "ocoolt", osv.
3) Nedskärningar
Antagligen skulle vi må bättre av katederundervisning med lärare som får slå barnen på fingrarna med linjal om de inte håller käften, men så funkar samhället inte längre. Nu får lärare inte ens skälla på barnen i vissa fall. Lärare har ingen makt längre. Och med nedskärningar och effektiviseringar ställs det krav på att elever kan ta ansvar för sina liv själva, något som få har tvingats göra tidigare. Därför ser vi också att flickor gynnas, då de är mer självständiga och tar ansvar i yngre åldrar (de mognar snabbare).