2012-12-05, 15:59
Medlem
Bretzelwolfs avatar
En ny spännande frågeställning.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/radda-pojkarna-gor-kvinnor-av-dem_7696444.svd

Delvis kan man väl ge henne rätt. På något sätt har vi fått för oss att vi inte ska ställa krav på pojkar i skolan.

Nu snuddar hon vid ämnet nya svenskar. Jag personligen skulle hävda att det finns nivåer på hur pojkar fungerar i dagens skola. Pojkar till högutbildade fungerar väl, pojkar till lågutbildade fungerar dåligt. Svenska pojkar fungerar bättre medan pojkar med invandrarbakgrund fungerar sämre. Flickor med invandrarbakgrund fungerar oerhört mycket bättre än sina manliga motsvarigheter.

Så hur mycket vi än försöker förkvinnliga de etniskt svenska gossarna så når vi inte de riktiga problembarnen vars uppfostran knappast kommer att ändras efter svensk modell. Vi lär väl få en mängd mini-Zlatans i skolorna som blir kaxigare och kaxigare medan de svenska gossarna blir allt vekare. Zlatanerna kommer att tro att de är kungar tills dess de kommit ut från skolan med mestadels IG.
Citera
2012-12-05, 16:23
Medlem
Ettan^s avatar
Om man med "förkvinnligande" menar att man ska ställa högre krav på pojkar (vilket skribenten faktiskt gör, även om man får filtrera bort lite av feminismen) så tycker jag att det är en utmärkt idé.

Det är ju uppenbart att dessa (om än omedvetna) krav som i högre utsträckning ställs på flickor får önskad effekt - tjejerna är duktigare i skolan och får bättre betyg. Lösningen är inte att börja tänka "girls will be girls" utan att sluta tänka "boys will be boys".

Det är klart att man kan spekulera i huruvida den här skolreformen (minskningen av "katederundervisning") är bättre eller sämre för studenter som helhet när det gäller lärande, men jag utgår från att det finns en anledning till dessa förändringar som inte enbart är finansiella, och att förändringarna är här för att stanna. Då är det bra att även pojkarna anpassar sig till dessa nya arbetssätt som ställer högre krav på individuell insats och koncentrationsförmåga. Det är väl trots allt mer realistiskt att man arbetar på det sättet senare i livet än att man har en lärare framför sig som presenterar svaren på alla problem åt en.

Vad gäller invandrarungdomar är väl det främsta problemet precis det du skriver TS; familjen är inte tillräckligt integrerad i det svenska systemet för att vilja (eller kunna?) uppfostra sina barn enligt "svensk modell". Lyckligtvis är det ju bara en fördel - och inte ett krav - att föräldrarna är delaktiga i lärandet för att barnet ska lyckas. Det ska fungera fint att ha apatiska föräldrar hemma och ändå klara av skolan bra, det finns många exempel på detta och är knappast något unikt för invandrarbarn. Och oavsett hur många reformer man gör kommer man aldrig komma åt ungarna som inte är intresserade/har andra problem och behöver men inte får tillräckligt stöd hemifrån.
Citera
2012-12-05, 16:30
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Om man med "förkvinnligande" menar att man ska ställa högre krav på pojkar (vilket skribenten faktiskt gör, även om man får filtrera bort lite av feminismen) så tycker jag att det är en utmärkt idé.
Du vill höja kraven på pojkar? förstår jag rätt?
Citera
2012-12-05, 16:45
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Du vill höja kraven på pojkar? förstår jag rätt?
Jag tycker att föräldrar borde ställa tillräckligt höga krav på sina barn.
Citera
2012-12-05, 17:20
Medlem
Grundproblemet är väl snarare att både dagis och grundskola är bättre anpassat för elever som har lättare för att anpassa sig, och dessa lättanpassade elever är oftast flickor.

Jag förstår att pojkar inte är studiemotiverade. När jag gick i låg -och mellanstadiet så blev pojkarna skamlöst nedtryckta om de inte kunde göra som läraren sa åt dem. Detta gällde inte bara att sitta still eller gå på toa innan lektionen började. De fick även spydiga kommentarer om de råkade sticka fel i syslöjden, skrev skrivstil för fult (jaa, lärarna använde ordet fult, pojkarna var 8 år och nybörjare) jämfört med flickornas skrivstil, eller svarade fel på en fråga som läraren tyckte var självklar.

Nu förtiden så kanske lärarna har bättre kunskap, och integrerar fler fysiska pauser i undervisningen för att lätta på trycket hos pojkarna. På min tid (bara 10-15 år sedan) så skulle pojkarna sitta stilla från ått på morgonen till tre på eftermiddagen. Lyckades de inte så fick de höra att vi flickor var mycket bättre än dem. Betänk även att 95% av alla lärare var kvinnor, de flesta i medelåldern med kort stubin. inte konstigt att pojkarnas entusiasm falnar tidigt.
Citera
2012-12-05, 18:22
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Jag tycker att föräldrar borde ställa tillräckligt höga krav på sina barn.
Du skrev att det borde ställas högre krav på pojkar. Du fick det att låta (för mig i alla fall) som att man bara skulle höja kraven på pojkar.

Du tror inte att det kan vara för höga krav redan? Desto högre krav svenska skolan har ställt på sina elever(med nya läroplaner bla) desto lägre resultat. Kan det inte vara så att man ställer för HÖGA krav så att många känner att det är hopplöst att ens försöka klara sig i skolan och sedan dalar betygen ner, det är för svårt helt enkelt. Orealistiskt för många. Kan det inte ligga något i det?
Citera
2012-12-05, 23:59
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Du skrev att det borde ställas högre krav på pojkar. Du fick det att låta (för mig i alla fall) som att man bara skulle höja kraven på pojkar.

Du tror inte att det kan vara för höga krav redan? Desto högre krav svenska skolan har ställt på sina elever(med nya läroplaner bla) desto lägre resultat. Kan det inte vara så att man ställer för HÖGA krav så att många känner att det är hopplöst att ens försöka klara sig i skolan och sedan dalar betygen ner, det är för svårt helt enkelt. Orealistiskt för många. Kan det inte ligga något i det?
Det kanske lät konstigt, men det var inte så jag menade. Kraven ska såklart vara lika höga oavsett kön, men det författaren försöker förmedla är att föräldrarna ställer för låga krav på pojkar eftersom de är just pojkar. Du förstår säkert.

Angående svårighetsgraden så har jag svårt att köpa det också. Undersökningar har visat att svenska skolor halkar efter i internationell bemärkelse. Tidigare har vi legat högt upp, numera sjunker både genomsnittsbetygen och "svårigheten" på utbildningarna. Vi försöker alltså motverka våra sjunkande betyg genom att göra skolan lättare.

Jag tror att det helt enkelt handlar om tre faktorer:
1) Ökad invandring, drar ner snittet ordentligt eftersom många hoppar av eller går ut med ofullständiga/dåliga betyg av olika anledningar som vi inte behöver djupdyka i.
2) Ungdomarnas allmänna attityd. Curlingföräldrar skapar barn som inte behöver ta ansvar för sina misstag eller sitt bristande engagemang. Att studera är, som skribenten skriver, "ocoolt", osv.
3) Nedskärningar

Antagligen skulle vi må bättre av katederundervisning med lärare som får slå barnen på fingrarna med linjal om de inte håller käften, men så funkar samhället inte längre. Nu får lärare inte ens skälla på barnen i vissa fall. Lärare har ingen makt längre. Och med nedskärningar och effektiviseringar ställs det krav på att elever kan ta ansvar för sina liv själva, något som få har tvingats göra tidigare. Därför ser vi också att flickor gynnas, då de är mer självständiga och tar ansvar i yngre åldrar (de mognar snabbare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in