2012-12-05, 14:36
Medlem
Vad gäller om man inte kan ta sig till jobbet pga rådande snöoväder?

Bör arbetsplatsen bistå med taxi eller liknande?

Det lär inte bara gälla mig utan stora delar av mitt skift.

Finns det några lagar/regler?
Citera
2012-12-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hangover3

Inte helt hundra men det sägs att man ska kunna ta en taxi på SL/SJ's bekostnad, vet inte om det är för det fulla priset men för en viss del!
Citera
2012-12-05, 14:56
Medlem
Jag har rätt svårt att tänka mig att SL eller arbetsplatsen bistår med taxi.

Generellt (under normala förhållanden iaf) är arbetsgivaren inte intresserad av hur du tar dig till jobbet. Det är helt enkelt ditt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Klassisk bonn-kommentar. Hade du befunnit dig i huvudstaden kanske du hade förstått att det faktiskt är mer eller mindre kaos då kommunaltrafiken är inställd på väldigt många platser samt plogbilarna som är ute inte hinner med alla vägnät. Här finns inte bara en väg genom samhället nämligen.
Du bekräftar ju bara allting här. Frågan är varför kommunaltrafiken blir inställd bara för att det inte finns plogbilar.
Citat:
Ursprungligen postat av GlisseradSkvimpa
Eftersom Arlanda har stängt för flygtrafik kan man rimligen anta att det verkligen är snökaos. ESSA är känd för att i princip aldrig stänga.
Det är ju lite skillnad på flygplan och bilar. Det går inte riktigt att jämföra.
Citera
2012-12-05, 15:02
Medlem
silentviolences avatar
Jag har inte heller kunnat ta mig till jobbet idag på grund av att alla bussar är inställda. Ringde min chef som sa att det är min skyldighet att ta en taxi så jag kommer till jobbet. Ringde alla stora taxibolag men kom aldrig fram då för många antagligen ringde.

Min chef påstod att SL kommer att stå för alla taxiresor och betala tillbaka, men en google-sökning senare så kunde jag påstå att det inte stämmer. SL lovar så fint på sin hemsida resegaranti om bussar blir försenade och/eller ställs in, men det många missar är att "Resegarantin gäller dock inte vid förseningar orsakade av: Extrema väderförhållanden såsom snöoväder, stormar, översvämning."

Plogbilarna hinner inte med att ploga vägarna, bilar kör av vägarna, skolor stängs ner och alla bussar/flyg har ställts in. Läs på lite din konserverade fitta!

http://www.aftonbladet.se/
Citera
2012-12-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hangover3

Det finns inga generella regler om detta. Det beror på ditt anställningsavtal/kollektivavtal. Generellt kan sägas att det är arbetstagarens ansvar att ta sig till jobbet.

Här är ett exempel jag hittade på google:

http://www.industriochkemigruppen.se/nyheter/webbnyheter_1/nyheter-2012/snokaos-och-anstallda-som-inte-kan-ta-sig-till-jobbet-vad-galler
Citera
2012-12-05, 15:07
Medlem
BernardLoutres avatar
Kan bli lite svårt att få tag på en taxi idag.
Citera
2012-12-05, 15:22
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silentviolence

Plogbilarna hinner inte med att ploga vägarna, bilar kör av vägarna, skolor stängs ner och alla bussar/flyg har ställts in. Läs på lite din konserverade fitta!

http://www.aftonbladet.se/

Det är väl inte SL som har ansvar för att du tar dig till jobbet eller inte? Du får väl helt enkelt kolla väderleksrapporten och kliva upp lite tidigare på morgonen.
Citera
2012-12-05, 15:22
Medlem
Jethrels avatar
När jag flyttade söder till uppsala för några år sen så råkade jag också ut för inkompetent snöröjning så här är några tips:

1. Skaffa vinterkläder
2. Kliv upp tidigare
3. Gå till jobbet (eller skaffa en "spark")

När kommunen blir förvånad över att det kommer snö i december (vilket dom fan alltid blir) så är det bara att utgå att bussarna aldrig kommer dyka upp. Nu har ni ju tunnelbanna så det borde ju inte vara så långt att gå (en timme?).
Kommer du inte ut genom dörren så tar man passande fönster eller tar hjälp av grannen och med våld öppnar dörren/ tar grannens fönster på bottenvåningen (fråga gärna om lov först).
Citera
2012-12-05, 15:23
Medlem
eastdulwichs avatar
Skillnaden är ju att trafiktrycket här i Sthlm är 100gg* högre än i alla andra städer/byar i Sverige!
Därför blir det tyvärr kaos när det snöar!

OnT : Jag tror din arbetsgivare har förståelse för rådande väderlek och att du inte kan ta dig till jobbet idag!

*Uppskattad siffra!
Citera
2012-12-05, 15:24
Medlem
traderns avatar
västtrafik har jag för mig betalar upp till 250 kr i taxi
Citera
2012-12-05, 15:32
Medlem
Repos avatar
För att svara direkt på trådstarten så spelar det ingen roll om du inte kan ta dig till jobbet eller inte, det är ditt "problem" () har du tur så får du förståelse från arbetsgivaren.

Läste att det inte går någon kollektivtrafik från eller till Forsmark. Trevligt.
Säger som trafiksnubben på radio stockholm "Det är lättare att säga vad som fungerar än vad som INTE fungerar"
Senast redigerad av Repo 2012-12-05 kl. 15:37.
Citera
2012-12-05, 15:40
Medlem
jbswebecks avatar
Info ang resegaranti
http://sl.se/sv/Verktyg/Lattlast/Vad-ar-resegaranti/
Senast redigerad av jbswebeck 2012-12-05 kl. 15:40. Anledning: edit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera