2012-12-05, 13:39
Medlem
Moffins avatar
Hej på er

Testar lite försiktigt att skapa en tråd om detta.. Det är så att jag i flera år nu drömt om att läsa ett tekniskt basår för att sedan eventuellt kunna utbilda mig till något inom området. Jag tänker inte dra en uppsats här men situationen i kort är att jag har iaf ett halvår-år på mig nu innan jag ens kan fundera på att söka till detta, varav åtminstone 4-5 månader är så kallad "dötid" då jag inte behöver plugga något annat heller.

Mitt problem då. Jag har sedan jag började skolan haft lite svårt för matten. Jag minns att jag i början tyckte det var lite jobbigt med multiplikation och var en av de långsammare i klassen att lösa veckouppgifterna, men jag klarade det alltid till slut. I årskurs 5 och 6 gick det riktigt bra för mig då jag hade en mycket bra lärare men i högstadiet blev det värre. Extremt dåliga lärare i tre års tid gjorde att jag tappade både intresse och betyg.

Jag fick godkänt upp till Matte A i gymnasiet utan att ha spenderat en minut på plugg och med minst sagt bristande uppmärksamhet på lektionerna (de jag gick på) men i Matte B tog det stopp och jag blev underkänd. Har sedan läst G i Matte B på komvux, det tog ett tag men det gick till slut.

Jag anser att eftersom jag ändå klarat mig relativt bra utan "hjälp" så är jag troligtvis inte efterbliven utan det handlar om lathet och tillslut bristande kunskap. Jag skulle nu vilja lära mig matematiken från grunden, och misstänker att jag säkerligen skulle behöva börja på högstadienivå. Jag märker i mitt jobb just nu att jag t.ex ofta har svårt att räkna ut procent vid ökningar, avdrag osv (som jag behöver göra ibland) för att jag helt enkelt inte minns så bra hur man gör.

Frågan är alltså: Var börjar jag? Ska jag utgå från en lista med punkter? Var ska jag hitta tal att öva på? Jag vet liksom inte.. Hjälp kan jag få av en kompis som är duktig om det krävs men jag behöver liksom någon form av plan för hur jag ska börja. Är jag oklar? Kan någon hjälpa mig på något vis här? Jag har inte någon möjlighet att gå i skola för detta utan måste göra det på min fritid.

Väldigt tacksam för svar och sorry för den wall of text som troligtvis blev i alla fall
Citera
2012-12-05, 14:00
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
http://www.khanacademy.org/math/arithmetic

Där börjar man från den absoluta grunden. Jag rekommenderar att du skaffar dig ett konto där och gör deras övningar.
Citera
2012-12-05, 14:11
Medlem
Något jag märkte att jag saknade innan jag började läsa matte på högre nivå var riktig förståelse för grunderna, aritmetik, logik, mängdlära och whatever. Gymnasiematten är upplagt på ett helt puckat sätt. Visst man lär sig att använda rätt starka matematiska verktyg, men utan att ha en aning om vad man egentligen pysslar med.

Eftersom du verkar ha behörighetskraven för basåret och har en massa dötid så skulle jag ev. börja läsa lite om matematikens grundstenar.
Citera
2012-12-05, 14:19
Medlem
Jag kan bara hålla med ovanstående postare. Jag hade visserligen inte svårt för matematiken (läste till och med Ma C), men jag hade inte en aning vad jag sysslade med. Man följde bara instruktionen och det fungerade. Hur eller varför var det aldrig riktig någon som hade tid eller lust att förklara, och det var heller ingen som undrade.

Det var först under åren på ett trist industrijobb, där jag satte mig mellan varven och gjorde lite egna "matematiska undersökningar", som jag för första gången fick en "känsla" för matematiken.

Lycka till med studierna!
Citera
2012-12-05, 14:42
Medlem
Moffins avatar
Tack så mycket för samtliga svar

Ska surfa in på hemsidan när jag kommit hem och kolla hur jag ska bära mig åt för att börja.

Det känns som att det är en bra ide att börja om från början då anledningen till att jag troligtvis hade det så kämpigt med Matte B var just för att simpla saker som procent/bråk/decimaler, grundläggande kunskaper i de flesta områden osv helt enkelt inte fanns där, och då är det även svårt att fortsätta. Lite som att hoppa in i en tyska-kurs efter femte terminen

Jag känner även att oavsett hur det blir i slutändan, om det slutar med att jag blir civilingenjör eller kanske ägare till en bensinmack, så är det alltid värdefullt att kunna räkna. Jag är liksom för tillfället handikappad utan miniräknare då jag inte ens minns hur man gör simpla uppställningar (sådant man gjorde i grundskolan) så även addition/subtraktion blir svårt för mig om talen innehåller mer än tre siffror vardera. Huvudräkning har aldrig varit min starka sida, även om jag hört att det är något man kan träna upp.
Citera
2012-12-05, 14:51
Medlem
Hej!

Viktigt är att få en bra mix mellan övningsräknande och teoretisk förståelse. I mitt fall satsade jag massor på att öva-öva-öva och litade på att förståelsen skulle komma med tiden. I de flesta fall fungerade det här klockrent (tror att det var Bertrand Russel som sa att matematik är '10% inspiration och 90% transpiration'). Stämde bra i mitt fall.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in