Resultat: Vilket mönster har du på skjortan? (skjorta = papper)
Rutat
52,23%
117 röster
Linjerat
4,02%
9 röster
Blankt
40,18%
90 röster
Skjorta? Jag sköter allt elektroniskt
3,57%
8 röster
2012-12-05, 10:32
Medlem
I den intressanta tråden om huruvida 0,999... är lika med ett eller ej råkade jag, i en bisats, kommentera en film där en "matematiker" räknade på linjerat papper, varvid tråden kapades av dem som fann detta fenomen vida intressantare än grundfrågan.

Eftersom jag skäms litet över att ha dyngat en tråd med ett litet tramsigt inlägg om detta med vilket papper som är lämpligast för matematik startar jag denna tråd, för att försöka rädda den ursprungliga tråden.

Alltså: Vilke typ av papper är bäst att räkna på? Linjerat, rutat eller blankt papper?
Citera
2012-12-05, 10:33
Medlem
Rutat papper är alltid att föredra.
Citera
2012-12-05, 10:42
Medlem
mungs avatar
Det ska vara rutat!! Annars går det ju inte att räkna och rita.
Senast redigerad av mung 2012-12-05 kl. 10:45.
Citera
2012-12-05, 10:53
Medlem
Det beror väl på. Jag föredrar rutat helt enkelt ifall jag vill rita en figur. Ska man bara göra en uträkning funkar väl vad som helst.
Citera
2012-12-05, 10:59
Medlem
bjornebarns avatar
Blankt blir snyggast och om man måste ha linjer så är whiltelines bäst. Det blir helt enkelt så kladdigt och jobbigt att läsa med grå blyerts på ett papper med gråa eller blåa linjer/rutor.

Figurer behöver ända inte vara på millimetern exakta, ty de användes bara för att ungefärligt illustrera i de flesta sammanhang. När man måste ha exakta figurer behöver man ändå oftast använda en linjal så då kan man lika gärna rita hela figuren med hjälp av linjal.

Blankt blir klarast, fräschast, snyggast och mest lättläsligt. Att använda många färger, där var färg har sitt bestämda användningsområde, förbättrar ytterligare. Jag har ärligt talat märkt hur mycket mindre tråkigt det har varit att läsa igenom föreläsningsanteckningar sedan jag började med färger, än innan.

BTW

Ytterligare en fördel med blankt är att man inte är fastbunden i ett rutnät som måste följas, utan man lägger upp dispositionen fritt på det sätt som behöves. Speciellt jobbigt är det med divisioner i rutat, för man vet liksom inte om man skall skriva täljaren på samma rad som den andra texten eller en rad ovanför den andra texten.
Citera
2012-12-05, 11:00
Medlem
Giorgis avatar
Blankt, alltid blanka papper.
Citera
2012-12-05, 11:01
Medlem
negerbarns avatar
Rutat eller blankt. Rutat om du ska rita figurer noga där rutnätet hjälper dig. Blankt om det bara är beräkningar och du är duktig på att skriva rakt utan hjälplinjer - det slår faktiskt rutat då många bråk och integraler och sånt kan se konstiga då de antingen hamnar fel om man drar bråkstrecket längs linjerna, eller så blir linjerna störande om man inte drar bråkstrecket längs dem. Aldrig linjerat.
Citera
2012-12-05, 11:07
Medlem
Vilken perfekt tråd för mig, jag är askräsen när det gäller papper ^^ pluggar på KTH och vi skriver tentor på kth: s egna gråtonade whitelinepapper.
http://www.whitelines.se/drupal_whitelines/public_html/category/tags/kth

Dessa är helt underbara, man kan fokusera på de vita linjerna så pappret blir rutigt, annars är det blankt. Som en optisk synvilla. Men Tyvärr är dem inte så roliga när man använder linjal, linjalen har en liiiitenliten tunn skugga längs linjalen som gör att det blir skitsvårt att se huruvida linjalens räta linje kommer bli parallell med whitelineslinjerna. Det är otroligt synd..

Men ja jag föredrar rutat papper, rutat papper både när jag skriver text och matematik
Citera
2012-12-05, 11:12
Medlem
dMobergs avatar
Sen så är det viktigt att pappret inte är av för dålig kvalitet, då börjar häftet snart bli vågigt.

Jag använder rutat. Eller kuvert och andra lappar för att kladda.

Med blanky är jag rätt säker på att mina rader skulle bli sjukt sneda och radavstånden högst godtyckliga ^^
Citera
2012-12-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ffk
Vilken perfekt tråd för mig, jag är askräsen när det gäller papper ^^ pluggar på KTH och vi skriver tentor på kth: s egna gråtonade whitelinepapper.
http://www.whitelines.se/drupal_whitelines/public_html/category/tags/kth

Dessa är helt underbara, man kan fokusera på de vita linjerna så pappret blir rutigt, annars är det blankt. Som en optisk synvilla. Men Tyvärr är dem inte så roliga när man använder linjal, linjalen har en liiiitenliten tunn skugga längs linjalen som gör att det blir skitsvårt att se huruvida linjalens räta linje kommer bli parallell med whitelineslinjerna. Det är otroligt synd..

Men ja jag föredrar rutat papper, rutat papper både när jag skriver text och matematik
Aha! Det där var intressant och litet oväntat! med whitelinepapper - Jag använde det på en arbetsplats (konstsnickeri) där jag arbetade och behövde göra beräkningar och skisser till möbler eller andra snickerier. . . . . . det whitelinepapperet var dock . . . rutat . . .

Det rutade papperet verkar leda stort så här några minuter efter trådstart, btw.
Citera
2012-12-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Sen så är det viktigt att pappret inte är av för dålig kvalitet, då börjar häftet snart bli vågigt.

Jag använder rutat. Eller kuvert och andra lappar för att kladda.

Med blanky är jag rätt säker på att mina rader skulle bli sjukt sneda och radavstånden högst godtyckliga ^^

(Min fetning)

Ja, det är av samma anledning jag flöredrar rutat för matematik.
Citera
2012-12-05, 11:27
Medlem
yggdrazils avatar
Jag brukar köra linjerat. Rutat brukar ofta bli för kladdigt, täta mörka linjer. Linjerna hjälper mig att skriva rakt och att utnyttja allt utrymme utan att vara i vägen i övrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in