2012-12-05, 09:14
Bannlyst
Rättviseförmedlingen har skrivit en lista med enbart kvinnliga artister. Så att artistbokarna på landets festivaler ska välja fler kvinnliga artister.

Att marknadsekonomin råder i Sverige verkar denna förmedling inte bry sig nämnvärt om.

Dessa feminister, när ska dom fatta att folk mår bäst av att fritt få välja själva?

En AB-artikel där Timbro ifrågasätter vansinnet:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article15879350.ab

För övrigt anser jag att klass och etnicitet är en bra mycket intressantare fråga i sammanhanget. Om den nu ska tas upp.
Citera
2012-12-05, 09:30
Medlem
SMBHs avatar
Det här är ju ett uppenbart missförstånd. Ena sidan verkar tro att människor inte vet vad dom vill ha och andra sidan går i defensive-mode och hävdar propaganda osv.

Jag tror inte att det spelar så stor roll att det lobbas för kvinnliga artister, människor gör sådant själva nu för tiden med hjälp av youtube och facebook. Det som är bra är bra, och det som är bra kommer människor att vilja betala för att se. Hade ett band bestående av kvinnor fått mycket uppmärksamhet så hade de med 100% säkerhet fått gigga på festivalerna runt om i Sverige.

Samtidigt så verkar den här rättviserförmedlingen inte komma med något krav eller hot, vad de gör är ju typ "Kolla här, det finns några kvinnliga artister som ni kanske vill boka!".

Ta inte i så det spricker, är mitt förslag till Lars Anders Johansson. Samtidigt så behöver ju Aftonbladet inte göra en höna av en fjäder heller, Lars "Who the fuck cares" Johansson slänger iväg en okontroversiell tweet och så vips är det nyheter? Really?
Citera
2012-12-05, 09:35
Avstängd
micro113s avatar
En lista med manliga artister är alltså "marknadsföring" - en lista med kvinnliga artister skäl för stora gråtvalsen för då känner sig männen (eller Lars Anders Johansson) hotade...

Jaha.. där ser man.
Citera
2012-12-05, 10:35
Bannlyst
om dessa idioter till kvinnor (rättvisebyrån) nu är så intresserade av att festivaler bokar kvinnliga artister; starta egen festival, det står er helt fritt. bra va? eller har ni inte orken och drivkraften? lättare att fylla ett a4-ark med artister och sen i sann feministgnällanda peka på hur dumma alla män är.
Citera
2012-12-05, 11:34
Medlem
Jag tycker att rättviseförmedlingen gör ett sjukt bra jobb.

Till argumentet att detta är ett brott gentemot marknadsekonomin kan jag bara säga att det här är ett sätt att få marknaden att fungera som den ska; dvs grunda urval efter kompetens.

De tvingar ingen att anställa artister, däremot visar de arrangörerna att det finns en hel del bra kvinnliga artister - hur kan det vara fel? De tar därmed hål på en vanlig uppfattning som legitimerar den manliga överrepresentationen, dvs att "vi vill gärna ta in kvinnliga artister, men vi hittar inga".
Citera
2012-12-05, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Jag tycker att rättviseförmedlingen gör ett sjukt bra jobb.

Till argumentet att detta är ett brott gentemot marknadsekonomin kan jag bara säga att det här är ett sätt att få marknaden att fungera som den ska; dvs grunda urval efter kompetens.

De tvingar ingen att anställa artister, däremot visar de arrangörerna att det finns en hel del bra kvinnliga artister - hur kan det vara fel? De tar därmed hål på en vanlig uppfattning som legitimerar den manliga överrepresentationen, dvs att "vi vill gärna ta in kvinnliga artister, men vi hittar inga".
skönt att dessa inkompetenta bandbokare nu har ett a4-ark att luta sig mot. det var ju precis det som saknades för att ta kloka genomtänkta beslut.
Citera
2012-12-05, 17:55
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnyjones
skönt att dessa inkompetenta bandbokare nu har ett a4-ark att luta sig mot. det var ju precis det som saknades för att ta kloka genomtänkta beslut.
Om du menar att det skulle vara tecken på kompetens att enbart boka det andra bokar - låta andras omdöme styra .... då förstärker du verkligen intrycket jag haft av dig sedan tidigare .... återigen, återigen...
Citera
2012-12-05, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om du menar att det skulle vara tecken på kompetens att enbart boka det andra bokar - låta andras omdöme styra .... då förstärker du verkligen intrycket jag haft av dig sedan tidigare .... återigen, återigen...
ja fan vad heteronormativt att boka populära band. som folk efterfrågar och lyssnar på.

hittills har ingen hysterika svarat på den mycket simpla frågan: om det saknas tjejer på festivaler, varför arrangera inte feministerna en festival med enkom brudar? sen får vi se hur marknaden reagerar på det.
Citera
2012-12-05, 18:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
ja fan vad heteronormativt att boka populära band. som folk efterfrågar och lyssnar på.

hittills har ingen hysterika svarat på den mycket simpla frågan: om det saknas tjejer på festivaler, varför arrangera inte feministerna en festival med enkom brudar? sen får vi se hur marknaden reagerar på det.
Jadu .. om det enbart bokades populära band alltid .. hur kommer då nya artister fram tänker du?

Alla festivaler jag varit på har faktiskt haft en mix av kända och okända/mindre kända -- det brukar också vara en nödvändighet för festivalen att en sådan mix för att få ett fylligt program inom ramarna för budgeten.

Fast sånt där förstår du kanske när du blir äldre och kanske varit på en riktig festival en gång.
Citera
2012-12-05, 18:09
Bannlyst
Citat:
Jadu .. om det enbart bokades populära band alltid .. hur kommer då nya artister fram tänker du?

Alla festivaler jag varit på har faktiskt haft en mix av kända och okända/mindre kända -- det brukar också vara en nödvändighet för festivalen att en sådan mix för att få ett fylligt program inom ramarna för budgeten.

Fast sånt där förstår du kanske när du blir äldre och kanske varit på en riktig festival en gång.
och ickesvaret kom som ett brev på posten. varför ordnar inte dessa missnöjda feminister egen festival? då kan dom ju mixa som dom vill..

fattas drivkraften månne? eller är det osynliga könsmaktsordningar som står i vägen?
Citera
2012-12-05, 18:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
och ickesvaret kom som ett brev på posten. varför ordnar inte dessa missnöjda feminister egen festival? då kan dom ju mixa som dom vill..

fattas drivkraften månne? eller är det osynliga könsmaktsordningar som står i vägen?
Är det vad du säger till ICA om du får reklam på fisk/kött i brevlådan också?

-Varför öppnar de inte en egen fisk/köttaffär?
Citera
2012-12-05, 18:16
Bannlyst
Citat:
Är det vad du säger till ICA om du får reklam på fisk/kött i brevlådan också?

-Varför öppnar de inte en egen fisk/köttaffär?
fortfarande inget svar på varför dom inte startar egen festival? har det med att göra med att dom vet vad marknaden vill ha? men att dom bara har lite svårt att acceptera marknaden..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in